۱۳۹۴/۰۸/۱۲
–
۵۶۶ بازدید
شبکه های اجتماعیrn بنا بر یک تعریف، رسانههایی برای برقراری تعامل اجتماعی مبتنی بر وب هستند و راهی ارزان و قابل دسترس برای انتشار اطلاعات از سوی عموم کاربران.rnشبکههای اجتماعی را فراتر از گونهای وبسایت میتوان به عنوان رسانههای جدیدی در نظر گرفت که در ساختارهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی تغییراتی ایجاد کردهاند. چالشهایی که شبکههای اجتماعی در سالهای اخیر با آنها مواجه بودهاند، حوزههایی فراتر از فضای مجازی را تحت تأثیر قرار داده است. شبکههای اجتماعی از سویی به عنوان یکی از گونههای رسانههای اجتماعی، امکانات تعاملی قابل توجهی برای کاربران اینترنتی فراهم کردهاند و در افزایش مشارکت شهروندان در برخی فرایندها مؤثر بودهاند؛ از سویی، این شبکهها با آسیبهای گستردهای در حوزههایی از قبیل: حریم خصوصی، کپیرایت، اعتیاد مجازی، سوء استفاده از کودکان، دزدی اطلاعات و هویت و مواردی اینچنینی مواجه بودهاند. این شبکهها همچنین عرصه ارتباطات سیاسی را نیز متحول کردهاند. rnاین روزها استفاده از برنامه های تلفن همراه همچون وایبر، واتس آپ و … بشدت در جامعه رایج شده و می توان ادعا کرد که به یکی از اصلی ترین راه های ارتباطی بدل گشته است، اگرچه می توان از آنها استفاده های مفید و موثر نیز داشت اما پیامدهای منفی و آسیب های آنها نیز اجتناب ناپذیر است. ناگفته نماند که استفاده از این نرم افزارهادربرخی قشرمذهبی مانیز وجود دارد که از آن هم نیز استفاده درست و سالم صورت میگیرد اما وقتی به آنها گفته میشود ایا همه مانند شما ازاین شبکه های ارتباطی درست استفاده میکنند،جوابشان منفی میباشدووقتی متوجه میشوند که چه سوءاستفادهاو متاسفانه فسادهایی دراین شبکه ها صورت میگیرد یا وقتی که متوجه میشوند پشت پرده این گونه شبکه ها افرادوکمپانیهای صهیونیستی ودستگاههای جاسوسی امریکاو…قرار دارند مراعات بیشتری دراستفاده ازاین شبکه ها نموده یا به طور کل ارتباطشان را قطع مینماید.البته باآگاهی واطلاع رسانی وبصیرت افزایی که امیدواریم رسانه ملی ومسولین دراین ارتباط اطلاع رسانی نمایندکه نقش بسزایی دارند،جامعه و جوانان رامیتوان دراستفاده بهینه ودرست ازاین گونه شبکه های ارتباطی واکسینه نمودوحتی میتوان خلاف حرکت اب شنا کنیم یعنی مامیتوانیم با استفاده ازاین شبکه های اجتماعی و… علیه خودشون استفاده کنیم وخلاف اهداف انها(دشمنان)حرکت نماییم.rnپرسشگر گرامی، وایبر یکی از نرم افزارهایی است که این روزها به راحتی در اختیار کاربران قرار گرفته و در واقع یکی از عناصری است که می توان به وسیله آن به سهولت در دنیای مجازی گام نهاد؛ rnوایبر یک نرمافزار مالکیتی چندسکویی پیامرسان فوری صدا روی پروتکل اینترنت برای تلفنهای هوشمند است. علاوه بر پیامرسانی متنی، کاربران میتوانند به تبادل تصاویر، ویدئو و پیامهای رسانهای بپردازند. وایبر روی شبکههای نسل سوم شبکه تلفن همراه، پروژه مشارکتی نسل سوم شبکهی تلفن همراه و وایفای کار میکند. برای ثبتنام در این برنامه، باید شماره تلفن همراه شخص به آن اعلام شود و توسط یک پیام کوتاه، کد ورود به برنامه به کاربر اعلام میشود. وایبر با استفاده از دفترچه تلفن موجود در تلفن همراه، سایر افرادی که نرمافزار فوق را نصب کرده و در دفترچه تلفن قرار دارند را شناسایی کرده و آنها را در لیست دوستان در نرمافزار فوق قرار میدهد. «وایبر مدیا» شرکتی قبرسی است. مدل چرخهی سرمایهی شرکت نامعلوم است. این شرکت هیچ درآمدی ندارد، اما در سال ۲۰۱۳ اعلام کرد اقدام به فروش شکلک در نرمافزار خود میکند. نگرانیها در مورد خاستگاه اسرائیلی این نرمافزار توسط خیلی از وبلاگنویسان در دنیای عرب مطرح شده بود؛ با این باور که احتمال دارد در جاسوسی دخالت داشته باشد.rnوایبرمحصولی جاسوسی rnوایبر اپلیکیشنی است که امکان تماس محلی و بین المللی و نیز اس ام اس رایگان را در هر جا که باشید، فراهم میکند و برای کم کردن هزینههای مخابرات به کمک شما میآید تا از شر قبضهای سرسامآور خلاص شوید. اگر شخصی که میخواهید با او تماس بگیرید، وایبر را روی گوشی خود نصب کرده باشد، میتوانید به راحتی با او تماس گرفته و رایگان با او صحبت کنید. وایبر در بدو تولد آن چنان محبوب شد که توانست به صدر جدول اپهای اپاستور و گوگل پلی برسد و در ایران هم جایگاه ویژهای دارد، به طوری که در فروشگاه بازار، بعد از اپلیکیشن chatON سامسونگ، در رده دوم محبوبترین اپلیکیشنهای پیامرسان قرار دارد. rnوایبر یک نرمافزار مالکیتی چندسکویی از گونه پیامرسان فوری و VoIP برای تلفن هوشمند است که در سال ۲۰۱۰ به دست شرکت Viber Media ساخته شده است. rnوایبر بر روی آندرویید، آیفون، ویندوز فون و .. نصب میشود و هنگام استفاده از آن، تماس تلفنی شما به هر کاربر وایبر دیگر آزاد است و کیفیت صدا خیلی بهتر از تماسهای عادی (GSM) میباشد. شما میتوانید با هر کاربر وایبر، در هر نقطه از جهان و به صورت کاملاً رایگان تماس برقرار کنید. همه ویژگیهای وایبر ۱۰۰ درصد رایگان و انجام هر گونه کار اضافی در برنامه نیاز به خرید ندارد. rnبرنامههایی که امکان تماس اینترنتی را فراهم میکنند، کم نیستند ولی کیفیت صدای وایبر بسیار مطلوب است و کاربران رضایت زیادی از آن دارند. یکی از نکات بسیار جالب این برنامه این است که شما نیاز به ساختن حساب کاربری ندارید و برنامه با همان شماره تلفن شما کار میکند، یعنی برای برقراری ارتباط تنها کافیست شماره فرد مورد نظرتان را در داخل محیط وایبر بگیرید. rnاز معدود ضعفهای این اپلیکیشن شاید به عدم پشتیبانی از تماس ویدیویی بتوان اشاره کرد که باید امیدوار بود تا در نسخههای بعدی به آن اضافه شود. rnویژگیها: rnبدون هزینههای پنهان rnبدون هزینههای بینالمللی rnکاملاً رایگان و بدون آگهی rnبدون نام کاربری، کلمه عبور و یا ثبتنام rnبدون احتیاج به ساخت مجدد لیست دوستان rnاعلام تماس ناموفق rnکیفیت خوب صدا rnموسس وایبر کیست؟rnوایبر مدیا شرکتی قبرسی است که در بلاروس و رژیم صهیونیستی مراکزی برای توسعه دارد. این شرکت را تالمون مارکو، کارآفرین اسرائیلی – آمریکایی، دانش آموخته علوم کامپیوتر دانشگاه تل آویو و عضو سابق نیروهای دفاعی اسرائیل تاسیس کرده است.rnتالمون مارکو به مدت چهار سال در ارتش رژیم غاصب سابقه خدمت دارد و همچنین به عنوان مدیر اجرایی بخش اطلاعات در هسته مرکزی ارتش فعالیت داشته است. وی در زمینه تولید جاسوس افزارها، ویروسهای دانلود کننده اطلاعات و برنامههای هک، سابقه درخشانی را در کارنامه نیروهای دفاعی اسرائیل برای خودش به ثبت رسانیده است.rnدرآمد وایبر از کجاست؟rnکاربران وایبر در ۷ مه ۲۰۱۳ به ۲۰۰ میلیون کاربر رسید و جالبتر اینکه کاربران در روز حدود 10 میلیون مکالمه با میانگین 2 میلیارد دقیقه انجام میدهند و بیش از 6 میلیارد پیامک در ماه ارسال میکنند که در نوع خودش جالب توجه است، با این حال مدل چرخه سرمایه این شرکت نامعلوم بوده و تبلیغات یا هیچ منبع درآمدی ندارد! حال سوالی که فکر هرکسی را به خود مشغول میکند این است که وایبر با چه هدفی، به صورت کاملا رایگان و کیفیت مطلوب در تمامی نقاط مختلف جهان عرضه شده است؟!rnپرسشگر محترم،” هدف شرکت صهیونیستی از راهاندازی وایبر رایگان سودآوری یا آگهی نیست، بلکه جاسوسی از کاربران است. “rnنکته حائز اهمیت در باب وایبر، ارسال عکس است. چندی پس از استفاده از این برنامه ” هدف شرکت صهیونیستی از راهاندازی وایبر رایگان سودآوری یا آگهی نیست، بلکه جاسوسی از کاربران است. “در میان کاربران و از جمله کاربران ایرانی گزارشهایی منتشر شد مبنی بر اینکه عکسهایی غیر از آنچه که به انتخاب خود برای کسی میفرستند، ارسال میشود. rnاین خطا بدین گونه است که فرضاً عکس X را انتخاب میکنید و میفرستید و پیشنمایش کوچک آن هم درست است و همان عکس انتخابی شماست اما وقتی روی آن کلیک میکنید عکس Y (عکس دیگری از گالری شما) نمایش داده میشود و همین اتفاق برای کسی که عکس را برای او میفرستید، هم میافتد؛ یعنی او روی عکس که کلیک کند، عکس Y را میبیند نه X ! rnوایبر، لانه جاسوسی است rnاگر فکر میکنید که وایبر یک اپلیکیشن معمولی و همچون دیگر برنامههای این رده است، سخت در اشتباه هستید. چرا که تعداد کاربران این شرکت در نوامبر سال ۲۰۱۳ به ۱۷۵ میلیون نفر رسید. کاربران این شرکت در سپتامبر سال ۲۰۱۲ صد میلیون نفر و در دسامبر ۲۰۱۲ صد و چهل میلیون نفر بود. کاربران در روز حدود ۱۰ میلیون مکالمه با میانگین ۲ میلیارد دقیقه انجام میدهند و بیش از ۶ میلیارد پیامک در هر ماه به دیگر کاربران وایبر ارسال میکنند. rnدر میان این افزایش محبوبیت، رازهایی هم از آن فاش شد؛ رازهایی که گویا پرده از یک جاسوسی برمیدارد. rnجاسوسی در لغت به معنا کسب اطلاعات سری به صورت مخفیانه است. این درحالی است که به هنگام نصب این اپلیکشین، فرمی نمایش داده میشود که تنها در صورت موافقت با آن میتوانید کاربر وایبر شوید. این شرکت در فرم عضویت نوشته است: نرم افزار وایبر فایل صوتی مفصلی از مکالمه هر تماسی از همه تلفنها و شبکهها بدست میآورد تا درک بهتری از عملکرد شبکه و جزئیات آن از نظر تعداد مکالمههای کاربران و مکانهای تماس و زمان مکالمهها و نوع شبکه استفاده شده، داشته باشد. این شرکت این اقدام را اینگونه توجیه کرده است که به دنبال اطلاع از هر مشکل فنی و بهبود خدمات یا دلایل امنیتی عمومی است ولی این شرکت فایل مکالمههای ضبط شده را به مدت ۳۰ ماه نگه می دارد.rnافزون بر این فرم عضویت پس از نصب وایبر بر روی گوشی خود باید شماره موبایلتان را تایید کنید، فرآیند تایید شماره موبایل توسط وایبر از طریق ارسال SMS به شماره شما انجام می شود و اینجاست که وایبر از سرویس های ما استفاده میکند!rn اگرچه می توان از آنها استفاده های مفید و موثر نیز داشت اما پیامدهای منفی و آسیب های آنها نیز اجتناب ناپذیر است. ناگفته نماند که استفاده از این نرم افزارهادربرخی قشرمذهبی مانیز وجود دارد که از آن هم نیز استفاده درست و سالم صورت میگیرداما وقتی به آنها گفته میشود ایا همه مانند شما ازاین شبکه های ارتباطی درست استفاده میکنند،جوابشان منفی میباشدووقتی متوجه میشوند که چه سوءاستفادهاو متاسفانه فسادهایی دراین شبکه ها صورت میگیرد یا وقتی که متوجه میشوند پشت پرده این گونه شبکه ها افرادوکمپانیهای صهیونیستی ودستگاههای جاسوسی امریکاو…قرار دارند مراعات بیشتری دراستفاده ازاین شبکه ها نموده یا به طور کل ارتباطشان را قطع مینماید.البته باآگاهی واطلاع رسانی وبصیرت افزایی که امیدواریم رسانه ملی ومسولین دراین ارتباط اطلاع رسانی نمایندکه نقش بسزایی دارند،جامعه و جوانان رامیتوان دراستفاده بهینه ودرست ازاین گونه شبکه های ارتباطی واکسینه نمودوحتی میتوان خلاف حرکت اب شنا کنیم یعنی مامیتوانیم با استفاده ازاین شبکه های اجتماعی و… علیه خودشون استفاده کنیم وخلاف اهداف انها(دشمنان)حرکت نماییم. rn نقش پلیس و نهادهای قانونی و قضایی در فضای مجازی: rn فضای مجازی امروزه فراگیری اینترنت و فن آوری های جدید ارتباطی و اطلاعاتی، موجب ظهور فضای مجازی در کنار جهان واقعی شده که این امر، معادلات و الگوهای ارتباطات سنتی، تولید، انتقال و مصرف اطلاعات را به هم زده و موجب تغییر در آن شده است. چنین فضایی که به عنوان واقعیت مجازی یک پارچه، درنظر گرفته می شود، از ویژگی هایی چون بی مکانی، فرا زمان بودن، صنعتی بودن محض، عدم محدودیت به قوانین مدنی متکی بر دولت- ملت ها، از معرفت شناسی تغییر شکل یافته پسامدرن برخوردار بودن، قابل دسترسی بودن همزمان، روی فضا بودن و برخورداری از فضاهای فرهنگی، اعتقادی، اقتصادی، سیاسی و نیز آزادی از هویت بدنی و جنسی جدید برخوردار است. (Myers 2000) شبکه های اجتماعی مجازی، امروزه نقش بسیار مهمی در خلق این فضای مجازی دارند. از خلال همین واقعیت های مجازی است که آسیب های روانی و سیاسی بسیار گسترده ای را می توانند برای یک جامعه به وجود آورند همانطور که می دانید امروزه دنیای رایانه، هویت یابی و هویت جویی نسل جوان و نوجوان را در ابعاد فکری و اخلاقی تحت تأثیر قرار داده، تا جایی که آسیب های اجتماعی رابطه ای تنگاتنگ با مقوله ی فن آوری اطلاعات، انفجار اطلاعات و جهانی شدن پیدا کرده است. رایانه موجب بروز پدیده ای جدید با عنوان اعتیادهای نو و مدرن شده و بدین وسیله سبب افزایش آسیب های اجتماعی گردیده است با ورود اینترنت و رایانه به درون خانواده ها، بین والدین و فرزندان جدایی فکری، عاطفی و فیزیکی رخ می دهد. نتیجه ی تحقیقات نشان می دهد که درصد بالایی از نوجوانان و جوانان از اینترنت برای فعالیت های بیهوده ای نظیر: دوست یابی، بازی و صحبت با یک دیگر استفاده می کنند. محیط جذاب و به ظاهر صمیمانه ی سایت های اینترنتی سبب می شود که کاربر بدون آن که گذر زمان را حس کند در آن ها فعالیت داشته باشد. از سوی دیگر با توجّه به تصویب قانون جرایم رایانهای در مجلس شورای اسلامی و لزوم تعیین ضابط قضایی برای این قانون و نیز مصوّبات کمیسیون افتای دولت جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تشکیل پلیس فضای تولید و تبادل اطّلاعات، این پلیس در بهمنماه سال 1389 به دستور سردار فرماندهی محترم نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، تشکیل گردید. اهداف تشکیل پلیس فضای تولید و تبادل اطّلاعات تأمین امنیت فضای تولید و تبادل اطّلاعات کشور، صیانت از هویّت دینی، ملّی و ارزشهای انسانی جامعه در فتا، حفظ حریم خصوصی و آزادیهای مشروع، صیانت از منافع، اسرار و اقتدار ملّی در فضای تولید و تبادل اطّلاعات، حفظ زیرساختهای حیاتی کشور در مقابل حملات الکترونیک و اعتماد و آسودگی خاطر آحاد شهروندان جامعه برای انجام تمامی امور قانونی از جمله فعّالیتهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به منظور صیانت از حاکمیت و اقتدار ملّی از جمله اهداف تشکیل پلیس فتاست. ماهیت پلیس فضای تولید و تبادل اطّلاعات ماهیت اصلی پلیس فتا، عملیاتی است به این معنا که به صورت کاملاً تخصّصی و از طریق تجهیز به منابع ارزشمند نیروی انسانی، دانشی و تجهیزاتی با توان عملیاتی خوب، نسبت به تأمین امنیت فضای تولید و تبادل اطّلاعات با رویکرد مقابله با جرایم از طریق پیشبینی، پیشگیری و کشف جرم اقدام مینماید. وظایف و مأموریتهای فضای تولید و تبادل اطّلاعات ایجاد امنیت و کاهش مخاطرات برای فعّالیّتهای علمی، اقتصادی، اجتماعی در جامعهی اطّلاعاتی، حفاظت و صیانت از هویت دینی و ملّی، مراقبت و پایش از فضای تولید و تبادل اطّلاعات برای پیشگیری از تبدیل شدن این فضا به بستری برای انجام هماهنگیها و عملیات برای انجام و تحقّق فعّالیّتهای غیرقانونی و ممانعت از تعرّض به ارزشها و هنجارهای جامعه در فتا از جملهی وظایف و مأموریتهای پلیس فضای تولید و تبادل اطّلاعات ناجاست. ویژگیهای پلیس فضای تولید و تبادل اطّلاعات پلیس فضای تولید و تبادل اطّلاعات ناجا دارای ویژگیهای ممتاز و برجستهای به شرح ذیل است. ویژگیهایی که نویدبخش امنیت و آرامش برای مردم در فضای مجازی جمهوری اسلامی ایران است. گزارش تخلفات اینترنتی: این بخش برای معرفی تارنماهای دارای محتوای مجرمانه از سوی مردم در نظر گرفته شده است. کاربران ارجمند می توانند بر اساس بندهای 5 گانه زیر، تارنماهای متخلف را برای پیگیری و برخورد قضایی معرفی نمایند. محتوای موجود در تارنمای متخلف بر اساس مصادیق محتوای مجرمانه: بند الف: محتوای علیه عفت و اخلاق عمومی 1- تولید، انتشار، معامله و…آثار و مطالب مستهجن و مبتذل اعم از صوتی، تصویری و نوشتاری، واقعی یا غیرواقعی و در قالبهای مختلف (فیلم، عکس، کارتون، بازی آنلاین، بازی رایانه ای، کاریکاتور و…) مستهجن: بیانگر برهنگی کامل زن یا مرد یا اندام تناسلی، آمیزش یا عمل جنسی. مبتذل: محتویات دارای تصاویر محرک جنسی. 2- تبلیغ و فروش محصولات جنسی نامشروع و غیرمجاز. بند ب: محتوای علیه مقدسات اسلامی 1- اهانت به دین مبین اسلام و اصول آن، توهین به چهارده معصوم علیهم السلام و تعدّی به ساحت پیامبران الهی علیهمالسلام. 2- اهانت به حضرت امام خمینی علیه الرحمه، رهبر معظم انقلاب دام ظله، مراجع مسلّم تقلید و تحریف نظرات ایشان. 3- تبلیغ نحله ها و فرقههای انحرافی (نظیر بهائیت، صوفیه، شیطان پرستی و …) و عرفانهای کاذب و نوظهور. 4- ترویج خرافات در قالبهایی همانند جادوگری، رمّالی، کف بینی، احضار روح و… بند ج: محتوای علیه امنیت و آسایش عمومی 1- راه اندازی و تشکیل گروه در فضای سایبر و تهدید به اقدامات رادیکال و تروریستی و تبلیغ علیه نظام. 2- طرح مسائل قومی ــ نژادی در جهت ایجاد شکاف بین قومیتها و تلاش برای برهم زدن نظم و امنیت ملی. 3- انتشار و فاش کردن اسرار و اسناد نهادهای رسمی (اعم از نظامی و غیرنظامی). بند د: محتوای علیه مقامات و نهادهای دولتی و عمومی 1- نشر اکاذیب علیه مقامات رسمی و غیررسمی (صریح یا غیرصریح) و وارد کردن لطمه به اساس و کیان جمهوری اسلامی. 2- اهانت و افترا به نهادها و سازمان های حکومتی و عمومی بند ه: محتوایی که برای ارتکاب جرایم رایانه ای و سایر جرایم به کار می رود 1- تحریک، تشویق افراد به استفاده از مواد مخدر، روان گردان ها، خودکشی و اعمال خشونت آمیز. 2- تبلیغ برای انجام فعالیتهای اقتصادی مجرمانه نظیر تأسیس و ترویج شرکت های هرمی. 3- انتشار و ارسال ویروس، فیلترشکن و آموزش روشهای دور زدن فیلترینگ. 4- بازانتشار یا لینک (ارتباط) دادن به پایگاههای اینترنتی (اعم از وبلاگ و سایت) مسدود شده (داخلی و بینالمللی). 5- آموزش دسترسی و شنود غیرمجاز، جاسوسی، اخلال در سیستمهای رایانه ای. درموردبرخورد با بیحجابی عرض نماییم که در مورد برخورد با بی حجابی سخنگوی قوه قضائیه، محسنی اژهای در خردادماه1393 گفت: کسانی که فرهنگ ابتذال را ترویج میدهند و در کشور اسلامی بر خلاف قانون و شرع و برخلاف خواسته ملت مسلمان بیعفتی، بیاخلاقی و بیحجابی را ترویج و دامن میزنند بدانند که مردم و قانون اجازه چنین کاری را به آنها نمیدهد. وی با بیان این که مواردی از کشف حجابهای باندی بوده است که از طریق سیستمهای اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی اعلام شده است،گفت: ما از نیروی انتظامی که با جرائم مشهود برخورد میکند تشکر میکنیم و مصرانه میخواهیم افراد معدودی که فضای جامعه اسلامی را به هم میزنند و به خصوص آنهایی که به صورت باندی و گروهی با برنامهریزی اقدام به این گونه کارهای خلاف میکنند حتما شناسایی کند؛ حتی اگر نیاز بود از سیستم اطلاعاتی کمک بگیرد و این باندها را به دستگاه قضایی معرفی کند. هم چنین دستگاه قضایی از اقدامات درست نیروی انتظامی حمایت میکند و به دادستان توصیه شده از ضابطین بخواهند با این باندها برخورد کنند. rnنظر برخی از مراجع تقلید در مورد استفاده از شبکه های مجازی :rnنظر برخی از مراجع تقلید در مورد استفاده از شبکه های اجتماعی مانند واتساپ و وایبر .فیس بوک و… نظر آیات عظام:rnمقام معظم رهبری: بهطور کلی استفاده از شبکههاى اجتماعى و مانند آن اگر مستلزم مفسده (مانند ترویج فساد، نشر اکاذیب و مطالب باطل) بوده و یا خوف ارتکاب گناه باشد و یا موجب تقویت دشمنان اسلام و مسلمین شود، جایز نیست و الا مانعى ندارد. (این استفتاء برای سوالی در مورد فیسبوک است ولی بطور کلی برای همه شبکه های اجتماعی است.)rnمکارم شیرازی: چنانچه این موارد برخلاف قوانین و مقررات باشد و مفسده داشته باشد جایز نیست. البته جرم بودن استفاده از فیلترشکن خود محل سوال است و نظر مخالفی هم در مورد آن وجود دارد که بیان میکند در فهرست عناوین مجرمانه انتشار فیلترشکنها و آموزش روشهای عبور از سامانههای فیلترینگ جرم است و نه استفاده از فیلترشکن.rnصافی گلپایگانی: به طور کلی استفاده از فضاهای مجازی برای جهات مشروع و صحیح که موجب فساد عقیده و اخلاق نشود بلکه بتوان از آن در جهت تبلیغ و ترویج معارف دینی استفاده کرد مانعی ندارد، بلکه مطلوب است، اما رفتن در سایتهایی که باعث سستشدن عقیده و فساد اخلاق و یا ترویج باطل باشد، حرام است. مؤمنین باید در چنین فضاهایی که افراد با اهداف متعددی فعالیت میکنند و اندیشههای گمراهکننده خود را تبلیغ و ترویج مینمایند، با همین وسائل و همین فضا، به شبهات آنها پاسخ دهند و احکام اسلام و معارف اهل بیت علیهم السلام را به همگان، ابلاغ کنند و در این خصوص از علماء اعلام و اهل تخصص در کلام کمک بگیرند.rnهمچنین استفتایی از آیت الله سیستانی منتشر شده که فقط در مورد مسائلی در استفاده از این سایت ها است: ارتباط زن و مرد نامحرم از راه ارسال ﭘیامهای نوشتاری و یا ﮔفتاری جایز نیست مگر به همان مقدار که به طور مستقیم جایز است. و شایسته نیست زن طوری رفتار کند که شک و شبهه شوهر را برانگیزد و همچنین است حکم فرزندان نسبت به پدر و مادر، بلکه در بعضی از موارد این کار حرام است، مانند این که رفتار زن به طوری شبهه انگیز باشد که از نظر عقلا با رعایت حقوق شوهر، منافات داشته باشد یا رفتار فرزند موجب اذیت پدر و یا مادر از جهت شفقت و دلسوزی برای فرزند باشد.rn
راهکارهای مقابله با تهاجم فرهنگی در فضای مجازی: rn1. حفظ و تعمیق ارزش های اسلامی و ملّی از طریق فرآیند صحیح جامعه پذیری و عوامل آن؛ (مانند خانواده، مدرسه، رسانه ها و….) و نیز کسب آگاهی نسل جوان از تمدنّ اسلامی و دستاوردهای مادی و معنوی عظیم انقلاب اسلامی.rn2. تلاش برای تحقق ارزش های معنوی، اخلاقی و رفتاری در سطح جامعه از طریق تبلیغ و مقابله با هجمه های فرهنگی در سطح فضای مجازی با کمک و بهره گیری از متخصصین در زمینه مسائل فرهنگی از جمله روحانیون و… rn3. بی تفاوت نبودن در مورد مسائل انحرافی جامعه اسلامی. rn4. احیای فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر و نیز آشنایی کامل با شرایط آن که یکی از ارکان اساسی اسلام و ضامن حفظ و بقای فرایض و ارزش های الهی است. rn5. ایجاد باور عمیق، ریشه دار، عقلانی و مبتنی بر نظام ارزشی اسلام در مدیران جامعه؛ یعنی، کسانی که در دستگاه های رسمی قانونی، به ویژه فرهنگی، نقش ایفا می کنند. rn6. تلاش و تدبیر جدی و گسترده برای تثبیت نظام ارزشی مطلوب در بخش های مختلف جامعه (اعم از سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و…). rn7. تبلور و تجلّی این نظام ارزشی در رفتار حقیقی و حقوقی مدیران ساختار کلان کشور و برنامه های اجرایی.rnبرای مصون ماندن از تهاجم فرهنگی بیگانگان و گریز از الگوها و گرایش های غربی در دو جهاد عمده باید کوشید: جهاد علمی و عملی. در جهاد علمی، شخص باید معرفت خویش را نسبت به ارزش ها و هنجارهای دینی پیوسته روزافزون سازد تا نیک را از بد، و سره را از ناسره، به خوبی بازشناسد و با شعور و آگاهی در مسیر نیکی ها گام بردارد. rnجهاد عملی به دو بخش تقسیم می شود: فردی و اجتماعی. جهاد عملی فردی حرکتی دائمی و خستگی ناپذیر در برابر هواها و خواسته های نفسانی است. این جهاد، عزمی استوار و مراقبتی دائمی می طلبد و بدون ارتباط پیوسته با خدا و جدیتّ در مخالفت با شیطان نفس، نمی توان از آن سرافراز بیرون آمد. در این مسیر، شخص باید نخست به انجام واجبات و ترک محرمات همت گمارد. اما جهاد عملی اجتماعی، کوششی جمعی است در جهت تغییر و اصلاح جامعه و مبارزه با آلودگی ها و انحرافات، و بسط علم، اخلاق، معنویت، فضیلت و تقوا در جامعه. این مهم نیز مستلزم برنامه ریزی دقیق و مشورت و همگامی با صاحب نظران و دیگر دوستان همراه و هم رأی است. rnمهمترین راهکارهای مبارزه با تهاجم فرهنگی در فضای مجازی در جبهه فردی.rn1- اگر در زندگی کسانیکه گرفتار اینگونه تغییرات شده اند توجه کنیم می بینیم که عاملی بنام شناخت نسبت به دین را کم دارند لذا سعی کنیم اسلام را بهتر بشناسیم ، رابطه خود را با خدا مستحکمتر نماییم ، مطالعات خود را در زمینه معارف اسلامی افزایش دهیم ، اعتقادات توحیدی خود را تقویت نماییم و شک و شبهات خود را با مراجعه به عالمان دینی برطرف نماییم قران شریف می فرماید : (علیکم انفسکم لایضرکم من ضل اذااهتدیتم)(سوره مائده ، آیه105)، هنگامی که شما هدایت شدید(یعنی فرهنگ دینی در شما تقویت شد) گمراهی گمراهان نمیتواند به شما ضرر رساند پس در درجه اول وظیفه ما این است که شناخت خود را بالا برده و ایمان واعتقاد خود را تقویت نماییم چرا که قرآن به صراحت بیان می دارد در صورتی که مومنین دین خود را تقویت کنند تبلیغات گمراهان به هیچ وجه نمی تواند روی انان اثر گذارد .rn3- معمولا کسانیکه به سادگی خود را به شکل گروهها و فرقه ها در می آورند و به راحتی تحت تاثیر فرهنگ بیگانه قرار می گیرند در مباحث مهمی مانند هویت و اعتماد به نفس دچار ضعف هستند.لذا برای رهایی از این مدگرایی و تغییرات باید برای خود یک هویت مستقل و اسلامی ترسیم نموده و جهت نهادینه نمودن آن از علما و مشاورین در این امر استفاده نمود.و در برنامه خود راهکارهای حفظ و تقویت اعتماد به نفس را قرار داده تا بتواند خود برای خود تصمیم بگیرند نه اینکه دیگران برای شکل لباس و طرز مو و … او تصمیم بگیرند.rn3- توجه به نماز ومسجد ،از انجا که نمازنقش بسیار مهمی در دوری انسان از فساد وتباهی دارد میتواند یکی از راههای مقابله با تهاجم فرهنگی به حساب اید. قطعا اگر جوان با مساجد ونماز انس بگیرند ولذت ارتباط با خداوند را درک کنند هیچگاه حاضر نمی شوند خود را با تغییر لباس و مدهای گوناگون به شکل دیگران درآورند.rn4-برنامه ریزی برای شرکت در جلسات مذهبی مانند مساجد ، جلسات انس با قران وجلسات ذکر اهل بیت (ع) زیرا این گونه مجالس و ارتباط روحی با اهل بیت می توانند افراد را در برابر بسیاری از آسیبهای اجتماعی مصون نمایند.rn5- قرار دادن مطالعه کتاب در این زمینه در برنامه مطالعاتی خود.در انتها به این منابع اشاره می نماییم.با این روش می توان محتوای پوچ فرهنگ غربی برای زندگی مورد تحلیل و باز شناسی قرار گرفته و کمتر تحت تاثیر آن قرار گرفت. این راهکار همان جهاد علمی است.یعنی شخص باید معرفت خویش را نسبت به ارزش ها و هنجارهای دینی پیوسته روزافزون سازد تا نیک را از بد، و سره را از ناسره، به خوبی بازشناسد و با شعور و آگاهی در مسیر نیکی ها گام بردارد. rnدر پایان می توانید از کتابهایی که معرفی میشود استفاده کنید امیدواریم سودمند واقع شود:rn1. غرب و غرب شناسی، مرکز تحقیقات صدا و سیما، انتشارات سروش. rn2. غرب شناسی، احمد رهنمایی، انتشارات موسسه امام خمینی ره. rn3. فرهنگ غرب و چالشهای آن، مرتضی رهبانی، نشر ثالث. rn4. غرب در جغرافیای اندیشه، مجرد کاشانی، موسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر. rn5. آمریکا دنیا را به کدام سو میبرد؟ انتشارات سروش. rn6. غربزدگی، جلال آل احمد. rn7. بررسی مبانی فرهنگ غرب و پی آمدهای آن، حبیب الله طاهری، بوستان کتاب قم. rn8. مبانی نظری تمدن غرب، سید مرتضی آوینی، مجله دانشجو، تابستان 77 rn9. شبیخون فرهنگی، منصور میرزائی، انتشارات احرار تبریزrn10. دنیای اسلام و تهاجم فرهنگی غرب، محمد مهدی آصفی، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قمrn11. آزادی از دیدگاه امام خمینی، ستاد نمایندگی ولی فقیه در سپاه. rn12. آزادی و دموکراسی در اندیشه امام خمینی، عاطفه پهلوان انتشارات ذکر. rn13. امام خمینی و جامعه مدنی، مهدی براتعلی پور، موسسه تنظیم و نشر آثار امام rn14. اندیشه سیاسی امام خمینی، عبدالوهاب فراتی، احیاگران. rn15. صحیفه نور امام شامل مجموعه نامه ها و سخنرانیهای امام رهrn16. جایگاه زن در اندیشه امام خمینی، موسسه تنظیم و نشر آثار امام. rn17. جوانان از دیدگاه امام خمینی، موسسه تنظیم و نشر آثار امام. rn18.جهان از دیدگاه امام خمینی، موسسه تنظیم و نشر آثار امام. rn19. حقوق و آزادیهای فردی از دیدگاه امام خمینی، مقصود رنجبر، مرکز اسناد انقلاب اسلامی. rn20. دیدگاههای فرهنگی امام خمینی، کبری اسدی مقدم، تصویرگران. rn21. روشنفکری و روشنفکران در ایران از دیدگاه حضرت امام خمینی، موسسه فرهنگی قدر ولایت. rn22. کتابشناسی موضوعی امام خمینی، محمد رضا نادرپور، موسسه تنظیم و نشر آثار امام. rn23. آزادی از نگاه استاد شهید مطهری، حسین یزدی صدرا،rn24. آزادی سیاسی در اندیشه آیه الله مطهری و آیة الله بهشتی، شریف لکزایی، بوستان کتاب قم. rn25. استاد مطهری و روشنفکران، انتشارت صدرا. rn26. تفکر فلسفی غرب از منظر مرتضی مطهری، مرتضی مطهری، موسسه فرهنگی اندیشه. rn27. سیری در اندیشه های اجتماعی استاد مطهری، انتشارات صدراrn28. نزاع سنت و تجدد مناسبات فکری استاد مطهری و دکتر شریعتی، رسول جعفریان، رئوف. rn29. اندیشه سیاسی شریعتی و نقد شریعتیسم، رضا شاکری، جهاد دانشگاهیrn30. تقلیدیگری و مدرنیته از دیدگاه دکتر علی شریعتی، وحید قربانی، اخوان. rn31. کتابشناسی توصیفی دکتر علی شریعتی، محمد اسفندیاری، نشر خرم. rn32. ما و غرب، یادواره بیستمین سالگشت دکتر علی شریعتی، باگفتارهایی پیرامون ماهیت تمدن غرب و برخورد ایرانیان با آن، حسینیه ارشاد. rn33. مجموعه مقالات همایش بازشناسی اندیشه های دکتر علی شریعتی، دانشگاه فردوسی.