شوخی با نامحرم-احکام چت با نامحرم
۱۳۹۶/۰۸/۰۶
–
۱۰۷۷۰ بازدید
سلام خسته نباشیدبنده یک دخترمتاهل وفاداربه همسرهستم.امابه خاطرروابط اجتماعی قوی که دارم بعضااقایانی مرابه جای خواهری قبول دارندوبامن درددل میکنندوگاهی این درددل هابه ابرازعلاقه ی اقامیرسد.البته به گفته خودشان به جای خواهر.امامن ناراحتم ودوست ندارم بانامحرم ارتباط داشته باشم ولی ازانجاکه فردی شوخ واجتماعی هستم ناخواسته وبدون قصدشهوت درجمع بانامحرم شوخی میکنم واورامثل برادرخودمیبینم.ایااینکارم اشکالی دارد؟اگربانامحرمی چت کنم ودرآن شوخی بودوحرفهای عاشقانه نبودچه کنم؟من واقعابه کمک نیازدارم.ممنونم
باسلام واحترام حضورپرسشگرگرامی؛
شکی نیست دوران جوانی, دوران خاص و ویژه ای است و به خاطر طولانی بودن دوران تجرد غالب دانشجویان و خطرات جدی و زیاد آشکار و پنهان غرایز نفسانی و جنسی, مراقبت و توجه بیشتری را طلب می کند و لازم است روابط خود با جنس مخالف را از نظر کمی و کیفی تحت کنترل قرار دهند و در سطح ضرورت اکتفا کنند.
به عبارت دیگر تا زمانی که ضرورتی ایجاب نمی کند حتی الامکان روابط با نامحرم برقرار نشود. زیرا زن و مرد جوان چه بسا همین هم صحبت شدن ها، غرایز جنسی دو طرف یا یکی از آنها را تحریک کند و به الفت و محبت شهوانی و غریزی بین آنها بیانجامد و نقطه آغازی برای غوطه ور شدن در انحراف و فساد شود هر چند ممکن است در ابتدا هر دو طرف قصد و نیت پاک و خداپسندانه ای داشته باشند و یا به انگیزه رشد و کمال معنوی و … باشد. لازم به ذکر است این مطلب یک ادعا نظری صرف نیست بلکه پشتوانه آن تجربه بسیاری از افراد است که به اقرار خودشان در ابتدا به قصد و نیت پاک و مقدسی به گفتگو و ارتباط پرداختند ولی پس از مدت زمان کوتاهی به جایی کشیده شده که هیچ یک از آنها حتی گمانشان را نمی کردند.
اما اگر برقرار کردن ارتباط کاری را ضروری می دانید و به خود و ایشان اطمینان دارید که مسایل شرعی را رعایت کنید، اشکال ندارد ولی باید همیشه متوجه این حقیقت باشید که دختر و پسر مثل پنبه و آتش می مانند و دائما باید از یکدیگر دور باشند. یک جرقه کافی است تا خرمن عفت و ایمان را به آتش بکشد.
لازم است به این نکته هم حواسمان جمع باشد که دختران و پسران جوان ، معمولا از چنین ظرفیتی برخوردار نیستند، هر چند ظاهرشان نشان ندهد. این میدان جولانگاه هر کسی نیست، یک قهرمان می طلبد. پس تا وقتی درباره خود یا طرف مقابل به اطمینان نرسیده اید، از احتیاط غافل نباشید.
در برخورد و گفتگو, هنجارهای شرعی زیر رعایت شود:
1- از گفتگوهای تحریک کننده پرهیز شود.
2- از نگاه های آلوده و شهوانی خودداری شود.
3- حجاب شرعی رعایت شود.
4- قصد تلذذ و ریبه در کار نباشد.
5- دو نفر نامحرم در محیط بسته , تنها نمانند.
صحبت با نامحرم اگر از روى شهوت و با قصد لذت نباشد و ترس از وقوع در گناه نباشد در حدّ ضرورت اشکال ندارد و اگر در شوخی با نامحرم خوف فتنه و گناه در بین باشد جایز نیست. با توجه به شرایط خاص دوران جوانی , طولانی بودن دوران تجرد غالب جوانان و خطرات جدی تمایلات آشکار و پنهان غرائز نفسانی, لازم است دختران و پسران روابط خود را از نظر کمی و کیفی تحت کنترل قرار دهند و در سطح ضرورت حفظ کنند. بنابراین , توصیه اکید ما این است که : اولا, اگر ضرورتی ایجاب نمی کند حتی الامکان چنین روابطی با نامحرم برقرار نشود و دختران در مقابل افراد نامحرم, رفتاری متکبرانه داشته باشند نه رفتاری صمیمانه. اینکه در احکام شرعی می فرمایند در غیر ضرورت مثلا مکروه است مرد با زن هم صحبت شود, مخصوصا مرد و زن جوان , به این دلیل است که چه بسا همین هم صحبت شدن ها, غرایز جنسی افراد را تحریک کند و یک الفت و محبت شهوانی بین مرد و زن ایجاد گردد و نقطه آغازی برای غوطه ور شدن در انحراف و فساد شود. در هر حال انسان باید دقیقا درون خود را بکاود و باطنش را عمیقا مطالعه کند که مثلا صحبت کردن با افراد نامحرم چه ضرورتی برای او دارد. ثانیا: در صورت ناچاری و ضرورت, روابط با نامحرم تا آنجا که به شکستن حریم احکام الهی منجر نشود, اشکالی ندارد. بنابراین , گفتگو و نگاه های متعارف بدون قصد لذت و ریبه, اشکالی ندارد. اما با این حال, حتی الامکان لازم است در دانشگاه ها، ادارات و هر مکانی که نامحرم وجود دارد؛ به گونه ای باشند که کمترین اختلاط پدید آید.
قرآن در دو جا یعنی یکی در سوره مائده آیه 5 و دیگری در سوره نساء آیه 25 زنان و مردان را از داشتن روابط دوستانه با جنس مخالف برحذر داشته است و آن را مورد مذمت قرار داده است. آیه 25 سوره نساء به مردان می گوید با دخترانی که روابط دوستی مخفیانه ای با دیگران داشته اند ازدواج نکنید… «فانکحوهن باذن اهلهن و اتوهن اجورهن بالمعروف محصنات غیر مسافحات و لا متخذات اخدان» یعنی آنان را با اجازه خانواده هایشان به همسری خود در آورید و مهرشان را به طور پسندیده به آنان بدهید [به شرط آنکه] پاکدامن باشند و زناکار و دوست گیران پنهانی نباشند.
در آیه 5 سوره مائده نیز به مردان خطاب می کند و می فرماید شما با زنان پاکدامن مسلمان ازدواج کنید و خود نیز پاکدامن باشید نه زناکار و نه آنکه زنان را در پنهانی دوست خود بگیرید .«… ولا متخذی اخدان …»
از نظر اسلام و اخلاق اسلامی، اگر کسی بخواهد سلامت روح و روان خود را حفظ کند و در ایمانش خللی ایجاد نشود چاره ای ندارد که روابط خود با نامحرم را بسیار محدود کند و حتی در پاره ای از موارد از یک سلام کردن ساده هم بپرهیزد، هر چند چنین فرهنگی امروز در جامعه ما خیلی پذیرفته نباشد. اما اگر فکر کند که می تواند بین هر دو دیدگاه، دیدگاه اسلام و دیدگاه روشن فکری جمع کند، سخت در اشتباه است و بهتر است خود را آزار ندهد و با تفکر و اندیشه یک راه را انتخاب کند، یا راه خدا را و یا راه هوی و هوس را. زیرا هم زمان نمی توان هر دو راه را پیمود.
بنابراین, سعی کنید خود را عادت دهید که : 1- در صحبت با نامحرم به او نگاه نکنید و به هیچ قسمتی از بدن او خیره نشوید و قسمت های باز و پوشیده برایتان کاملا مساوی فرض شوند, این مسأله را با تکرار و تلقین باید ادامه دهید. 2- در همه حال , خدا را ناظر بر اعمال و رفتار خود بدانید و عفت و حیا را فراموش نکنید. دلیل اینکه چرا حضرت علی(ع) از سلام کردن بر زن های جوان و یا صحبت با آنها ابا می کردند طبق آنچه در روایت آمده این است که می فرماید می ترسم از شنیدن صدای آنها احساس لذت در نفسم پیدا شود. البته مقام شامخ آن بزرگوار اجل از این است که سر سوزنی اسیر خواسته های نفسانی شود و اما علت آن بیان یک نکته ظریف و درس عملی برای پیروانشان می باشد؛ یعنی، می خواهند بفرمایند وقتی من که امام شما هستم تا این اندازه احتیاط می کنم تکلیف شما افراد عادی روشن می شود و در واقع می خواهند بفرمایند شما مواظب باشید و حق مطلب نیز همین است. زیرا در خیلی از موارد افرادی که دچار لغزش و انحراف جنسی شده اند قدم اولش با یک نگاه و یا یک مکالمه و صحبت چند دقیقه ای شروع شده است روی همین جهت است که در حدیث دیگر آمده که «النظره سهم مسموم من سهام ابلیس»؛ «یک نگاه شهوت انگیز تیری از تیرهای زهرآگین شیطان است که انسان را به پرتگاه سقوط می کشاند» (میزان الحکمه، ج 6، ح 8865). 3- از شوخی کردن با نامحرمان اجتناب کنید زیرا اگر شوخی و خندیدن با نامحرم موجب فتنه و فساد شود قطعا حرام است.
***احکام چت به قرار زیر است :
چت کردن با جنس مخالف و رد و بدل کردن صحبت هاى معمولى، چه حکمى دارد؟
همه مراجع: در صورتى که خوف فتنه و کشیده شدن به گناه وجود داشته باشد، جایز نیست.
سیستانى، سایت؛ تبریزى، سایت؛ دفتر: همه مراجع.
چت کردن با زنان غیر مسلمان و انجام صحبت هاى تحریک آمیز با آنان، چه حکمى دارد؟
همه مراجع: حرام است.دفتر همه.
چت کردن با اشخاص مختلف، به انگیزه پیدا کردن فرد مورد نظر براى ازدواج با او، چه حکمى دارد؟
همه مراجع: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به گناه باشد و با عث مفسده نشود، اشکال ندارد.
دفتر همه. تبصره. فرض مسئله جایى است که شخص براى ازدواج آمادگى داشته باشد.
چت (Chat) در اینترنت به صورت گفتارى و یا نوشتارى با جنس مخالف – با این شرط که از حدود شرعى خارج نشویم (مثلاً براى تبادل نظر) – چه حکمى دارد؟
همه مراجع: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد، اشکال ندارد. امام خمینى، استفتاءات، ج 3، (نظر)، س 52؛ آیت اللّه بهجت، توضیح المسائل، م 1936؛ آیت اللّه مکارم، استفتاءات، ج 1، س 819؛ آیت اللّه تبریزى، استفتاءات، 1622؛ آیت اللّه صافى، جامع الاحکام، ج 2، ص 1673؛ آیت اللّه نورى، استفتاءات، ج 2، س 656؛ آیت اللّه فاضل، جامع المسائل، ج 1، 1718؛ آیت اللّه خامنه اى، اجوبةالاستفتاءات، س 1145؛ العروة الوثقى، ج 2، (النکاح) م 3؛ آیت اللّه سیستانى، sistani.org، (اینترنت)، س 20 و 19؛ دفتر آیت اللّه وحید. تبصره. اگر جنس مخالف زن جوان باشد، بهتر است گفت وگو با او [هر چند بدون قصد لذت هم باشد] ترک شود.
با توجه به اینکه شوخی های دختر و پسر باعث مفسده است جایز نیست چه رو درو باشد یا از طریق چت.
موفق ومؤید باشید.
شکی نیست دوران جوانی, دوران خاص و ویژه ای است و به خاطر طولانی بودن دوران تجرد غالب دانشجویان و خطرات جدی و زیاد آشکار و پنهان غرایز نفسانی و جنسی, مراقبت و توجه بیشتری را طلب می کند و لازم است روابط خود با جنس مخالف را از نظر کمی و کیفی تحت کنترل قرار دهند و در سطح ضرورت اکتفا کنند.
به عبارت دیگر تا زمانی که ضرورتی ایجاب نمی کند حتی الامکان روابط با نامحرم برقرار نشود. زیرا زن و مرد جوان چه بسا همین هم صحبت شدن ها، غرایز جنسی دو طرف یا یکی از آنها را تحریک کند و به الفت و محبت شهوانی و غریزی بین آنها بیانجامد و نقطه آغازی برای غوطه ور شدن در انحراف و فساد شود هر چند ممکن است در ابتدا هر دو طرف قصد و نیت پاک و خداپسندانه ای داشته باشند و یا به انگیزه رشد و کمال معنوی و … باشد. لازم به ذکر است این مطلب یک ادعا نظری صرف نیست بلکه پشتوانه آن تجربه بسیاری از افراد است که به اقرار خودشان در ابتدا به قصد و نیت پاک و مقدسی به گفتگو و ارتباط پرداختند ولی پس از مدت زمان کوتاهی به جایی کشیده شده که هیچ یک از آنها حتی گمانشان را نمی کردند.
اما اگر برقرار کردن ارتباط کاری را ضروری می دانید و به خود و ایشان اطمینان دارید که مسایل شرعی را رعایت کنید، اشکال ندارد ولی باید همیشه متوجه این حقیقت باشید که دختر و پسر مثل پنبه و آتش می مانند و دائما باید از یکدیگر دور باشند. یک جرقه کافی است تا خرمن عفت و ایمان را به آتش بکشد.
لازم است به این نکته هم حواسمان جمع باشد که دختران و پسران جوان ، معمولا از چنین ظرفیتی برخوردار نیستند، هر چند ظاهرشان نشان ندهد. این میدان جولانگاه هر کسی نیست، یک قهرمان می طلبد. پس تا وقتی درباره خود یا طرف مقابل به اطمینان نرسیده اید، از احتیاط غافل نباشید.
در برخورد و گفتگو, هنجارهای شرعی زیر رعایت شود:
1- از گفتگوهای تحریک کننده پرهیز شود.
2- از نگاه های آلوده و شهوانی خودداری شود.
3- حجاب شرعی رعایت شود.
4- قصد تلذذ و ریبه در کار نباشد.
5- دو نفر نامحرم در محیط بسته , تنها نمانند.
صحبت با نامحرم اگر از روى شهوت و با قصد لذت نباشد و ترس از وقوع در گناه نباشد در حدّ ضرورت اشکال ندارد و اگر در شوخی با نامحرم خوف فتنه و گناه در بین باشد جایز نیست. با توجه به شرایط خاص دوران جوانی , طولانی بودن دوران تجرد غالب جوانان و خطرات جدی تمایلات آشکار و پنهان غرائز نفسانی, لازم است دختران و پسران روابط خود را از نظر کمی و کیفی تحت کنترل قرار دهند و در سطح ضرورت حفظ کنند. بنابراین , توصیه اکید ما این است که : اولا, اگر ضرورتی ایجاب نمی کند حتی الامکان چنین روابطی با نامحرم برقرار نشود و دختران در مقابل افراد نامحرم, رفتاری متکبرانه داشته باشند نه رفتاری صمیمانه. اینکه در احکام شرعی می فرمایند در غیر ضرورت مثلا مکروه است مرد با زن هم صحبت شود, مخصوصا مرد و زن جوان , به این دلیل است که چه بسا همین هم صحبت شدن ها, غرایز جنسی افراد را تحریک کند و یک الفت و محبت شهوانی بین مرد و زن ایجاد گردد و نقطه آغازی برای غوطه ور شدن در انحراف و فساد شود. در هر حال انسان باید دقیقا درون خود را بکاود و باطنش را عمیقا مطالعه کند که مثلا صحبت کردن با افراد نامحرم چه ضرورتی برای او دارد. ثانیا: در صورت ناچاری و ضرورت, روابط با نامحرم تا آنجا که به شکستن حریم احکام الهی منجر نشود, اشکالی ندارد. بنابراین , گفتگو و نگاه های متعارف بدون قصد لذت و ریبه, اشکالی ندارد. اما با این حال, حتی الامکان لازم است در دانشگاه ها، ادارات و هر مکانی که نامحرم وجود دارد؛ به گونه ای باشند که کمترین اختلاط پدید آید.
قرآن در دو جا یعنی یکی در سوره مائده آیه 5 و دیگری در سوره نساء آیه 25 زنان و مردان را از داشتن روابط دوستانه با جنس مخالف برحذر داشته است و آن را مورد مذمت قرار داده است. آیه 25 سوره نساء به مردان می گوید با دخترانی که روابط دوستی مخفیانه ای با دیگران داشته اند ازدواج نکنید… «فانکحوهن باذن اهلهن و اتوهن اجورهن بالمعروف محصنات غیر مسافحات و لا متخذات اخدان» یعنی آنان را با اجازه خانواده هایشان به همسری خود در آورید و مهرشان را به طور پسندیده به آنان بدهید [به شرط آنکه] پاکدامن باشند و زناکار و دوست گیران پنهانی نباشند.
در آیه 5 سوره مائده نیز به مردان خطاب می کند و می فرماید شما با زنان پاکدامن مسلمان ازدواج کنید و خود نیز پاکدامن باشید نه زناکار و نه آنکه زنان را در پنهانی دوست خود بگیرید .«… ولا متخذی اخدان …»
از نظر اسلام و اخلاق اسلامی، اگر کسی بخواهد سلامت روح و روان خود را حفظ کند و در ایمانش خللی ایجاد نشود چاره ای ندارد که روابط خود با نامحرم را بسیار محدود کند و حتی در پاره ای از موارد از یک سلام کردن ساده هم بپرهیزد، هر چند چنین فرهنگی امروز در جامعه ما خیلی پذیرفته نباشد. اما اگر فکر کند که می تواند بین هر دو دیدگاه، دیدگاه اسلام و دیدگاه روشن فکری جمع کند، سخت در اشتباه است و بهتر است خود را آزار ندهد و با تفکر و اندیشه یک راه را انتخاب کند، یا راه خدا را و یا راه هوی و هوس را. زیرا هم زمان نمی توان هر دو راه را پیمود.
بنابراین, سعی کنید خود را عادت دهید که : 1- در صحبت با نامحرم به او نگاه نکنید و به هیچ قسمتی از بدن او خیره نشوید و قسمت های باز و پوشیده برایتان کاملا مساوی فرض شوند, این مسأله را با تکرار و تلقین باید ادامه دهید. 2- در همه حال , خدا را ناظر بر اعمال و رفتار خود بدانید و عفت و حیا را فراموش نکنید. دلیل اینکه چرا حضرت علی(ع) از سلام کردن بر زن های جوان و یا صحبت با آنها ابا می کردند طبق آنچه در روایت آمده این است که می فرماید می ترسم از شنیدن صدای آنها احساس لذت در نفسم پیدا شود. البته مقام شامخ آن بزرگوار اجل از این است که سر سوزنی اسیر خواسته های نفسانی شود و اما علت آن بیان یک نکته ظریف و درس عملی برای پیروانشان می باشد؛ یعنی، می خواهند بفرمایند وقتی من که امام شما هستم تا این اندازه احتیاط می کنم تکلیف شما افراد عادی روشن می شود و در واقع می خواهند بفرمایند شما مواظب باشید و حق مطلب نیز همین است. زیرا در خیلی از موارد افرادی که دچار لغزش و انحراف جنسی شده اند قدم اولش با یک نگاه و یا یک مکالمه و صحبت چند دقیقه ای شروع شده است روی همین جهت است که در حدیث دیگر آمده که «النظره سهم مسموم من سهام ابلیس»؛ «یک نگاه شهوت انگیز تیری از تیرهای زهرآگین شیطان است که انسان را به پرتگاه سقوط می کشاند» (میزان الحکمه، ج 6، ح 8865). 3- از شوخی کردن با نامحرمان اجتناب کنید زیرا اگر شوخی و خندیدن با نامحرم موجب فتنه و فساد شود قطعا حرام است.
***احکام چت به قرار زیر است :
چت کردن با جنس مخالف و رد و بدل کردن صحبت هاى معمولى، چه حکمى دارد؟
همه مراجع: در صورتى که خوف فتنه و کشیده شدن به گناه وجود داشته باشد، جایز نیست.
سیستانى، سایت؛ تبریزى، سایت؛ دفتر: همه مراجع.
چت کردن با زنان غیر مسلمان و انجام صحبت هاى تحریک آمیز با آنان، چه حکمى دارد؟
همه مراجع: حرام است.دفتر همه.
چت کردن با اشخاص مختلف، به انگیزه پیدا کردن فرد مورد نظر براى ازدواج با او، چه حکمى دارد؟
همه مراجع: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به گناه باشد و با عث مفسده نشود، اشکال ندارد.
دفتر همه. تبصره. فرض مسئله جایى است که شخص براى ازدواج آمادگى داشته باشد.
چت (Chat) در اینترنت به صورت گفتارى و یا نوشتارى با جنس مخالف – با این شرط که از حدود شرعى خارج نشویم (مثلاً براى تبادل نظر) – چه حکمى دارد؟
همه مراجع: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد، اشکال ندارد. امام خمینى، استفتاءات، ج 3، (نظر)، س 52؛ آیت اللّه بهجت، توضیح المسائل، م 1936؛ آیت اللّه مکارم، استفتاءات، ج 1، س 819؛ آیت اللّه تبریزى، استفتاءات، 1622؛ آیت اللّه صافى، جامع الاحکام، ج 2، ص 1673؛ آیت اللّه نورى، استفتاءات، ج 2، س 656؛ آیت اللّه فاضل، جامع المسائل، ج 1، 1718؛ آیت اللّه خامنه اى، اجوبةالاستفتاءات، س 1145؛ العروة الوثقى، ج 2، (النکاح) م 3؛ آیت اللّه سیستانى، sistani.org، (اینترنت)، س 20 و 19؛ دفتر آیت اللّه وحید. تبصره. اگر جنس مخالف زن جوان باشد، بهتر است گفت وگو با او [هر چند بدون قصد لذت هم باشد] ترک شود.
با توجه به اینکه شوخی های دختر و پسر باعث مفسده است جایز نیست چه رو درو باشد یا از طریق چت.
موفق ومؤید باشید.