خانه » همه » مذهبی » شک، بدبینی، سوءظن شوهر

شک، بدبینی، سوءظن شوهر


شک، بدبینی، سوءظن شوهر

۱۳۹۳/۰۳/۲۴


۴۵۱ بازدید

باسلام شوهرم با حمام رفتن من شک میکند اگر با مغازه دار . داماد .ناپدری صحبت کنم شک میکند می گوید با ناپدریت رابطه داری حتی اگر با برادرش صحبت کنم شک میکند می گوید چرا ارایشگاه میروی چرا هر روز حمام میری

اگر آنچه که شما درباره حالات و رفتارهای شوهرتان توصیف کرده‌اید واقعیت داشته باشد، به احتمال زیاد می‌توان گفت که ایشان در زندگی دچار سوءظن، بدگمانی و بدبینی شده‌اند. این حالت می‌تواند معلول عوامل متعددی باشد که برای درمان آن شناسایی عوامل و ریشه‌یابی آن در اولویت نخست قرار دارد.منشأ سوءظن و بدبینی هم می‌تواند از نوع خصوصیات شخصیتی شوهرتان و یا الگوپذیری غلط از خصوصیات بداخلاقی والدین و اطرافیان ناشی شود و هم می‌تواند از تعصبات افراطی دینی و مذهبی و یا از شنیدن و خواندن داستان‌ها و رخدادهای واقعی در خصوص خیانت همسران ناشی شده باشد. همچنین ممکن است نوع رفتار خود شما در گذشته و حال در پیدایش و یا گسترش این مسئله دخیل باشد به طوری که شما با نوع رفتار و تعاملی که با مردان نامحرم و مردان غریبه داشته و دارید به نوعی تخم بدبینی و سوءظن را در دل شوهرتان کاشته‌اید و یا به آن بال و پر داده‌اید.
به هر حال، تا ریشه این سوءظن و بدبینی به درستی شناسایی و ریشه‌یابی نگردد و با اتخاذ راهکارهای عملی از بین نرود اوضاع نه تنها بهتر نمی‌شود، بلکه روز به روز بدتر می‌گردد و ابعاد آن گسترده‌تر می‌شود که آنگاه ادامه زندگی بر هر دوی شما مشکل و گاهی بسیار دشوار خواهد بود.
باید توجه داشت که هیچ چیز مانند سوءظن و بدبینی در خراب کردن یک رابطه خوب زناشویی و ویران نمودن یک کانون گرم خانواده قدرتمند نیست و لذا شیطان از این حربه در به آشوب کشیدن خانواده‌های غافل بسیار استفاده می‌کند. بدبینی خالق تشویش و استرس، عصبانیت، تنفر و ترس است. هیچ فرد بدبینی نمی‌تواند به روشنی فکر کند و تصمیم بگیرد. بدبینی و سوءظن از آفت‌های مهم زندگی زناشویی است. اگر همسر شما با این مشکل مقابله نکند زندگی زناشویی، جان و جسم، روح و روانش نابود خواهد شد. بدبینی مانع عشق و مهربانی و محبت که لازمه زندگی زناشویی سالم است، می‌باشد؛ به همین خاطر ایشان نباید اجازه بدهد جوّ بدبینی در زندگی‌اش ایجاد بشود. خصوصاً اگر بدبینی ایشان منشأ بیرونی نداشته و زاییده افکار و تخیلات خودساخته و یا واهی باشد. یکی از علل جدی بدبینی‌ها سوء تفاهم و سوءبرداشت‌هاست، هنگامی که به همسر یا شریک زندگی خود بدبین می‌شود، در حقیقت به ارتباطاتی خیالی و مخفی مظنون شده است. که باعث رنجش او می‌شود.
زوج درمانگران می‌گویند، در صورت به وجود آمدن شک و تردید در قلب یکی از زوجین نسبت به دیگری، زوج شک‌کننده باید ببیند که این شک وی از روی احساس است یا از روی عقل، اگر از روی احساس است باید آن را در سطل زباله بیندازد. زیرا احساس بی‌دلیل است و از القائات شیطان به شمار می‌رود. اگر از روی عقل است باید دلیل داشته باشد و آنها را در وهله اول با همسر خویش در میان گذارد و در صورت حل نشدن با یک زوج‌درمانگر و یا روانشناس باتجربه مطرح نماید.
برخی از القائات شیطان که با استفاده از جو سوء تفاهم بین زوجین ابتدا به صورت سوال مطرح شده و کم کم در ذهن فرد به عنوان یک شبهه رسوخ می‌کنند از این قرارند: «آیا او همدمی بهتر از من پیدا کرده است؟»، «آیا از نظر او من آدم نچسبی هستم؟» ، «آیا می‌خواهد مرا ترک کند؟»
وقتی که با عینک سیاه بدبینی نگاه می‌کند، چیزهایی که در حالت معمولی بسیار عادی جلوه می‌نماید به نظرش پیچیده و رمز‌آلود می‌آیند و ناخواسته فرضیه ای می‌سازد که در آن بدترین حالت‌های ممکن لحاظ شده است و جهنم آغاز می‌شود جهنمی که خود و اطرافیان در آتش آن می‌سوزند و کم کم کنترل از دست خارج می‌شود.
به هر حال، اگر شوهرتان فرد بدبینی است باید از ذهن‌خوانی و تفسیر و تعبیر کارهای شما دست بردارد و دلیل کارهای شما را از فقط و فقط از خودتان بپرسد و همیشه به یاد داشته باشد که آدم زنده وکیل و وصی نمی خواهد.
خواهر گرامی لطفاً سطور زیر را به ایشان بدهید که مطالعه نماید:
احساسات منفی خود را با برقرار کردن ارتباط عاطفی با همسرتان فرونشانید و به این طریق بر سینه شیطان که قصد ویران کردن کاشانه شما را کرده دست رد بزنید و خشم خود را فرو بنشانید.
در روایات از معصومین (علیهم‌السلام) آمده است که: سوءظن و بدگمانی انسان را دچار اضطراب می‌کند و در مقابل آن، حُسن‌ظن و خوش بینی مایه آرامش قلب و سلامت دین است؛(1) لذا اگر می‌خواهید اضطراب و استرس نداشته باشید و آرامش زندگی‌تان حفظ شود، نسبت به همه رفتارهای همسرتان حُسن‌ظن داشته باشید. حُسن‌ظن باعث راحتی قلب و آرامش روح است. در عوض بدگمانی باعث غصه می‌شود، ولی حُسن‌ظن غم و غصه‌ها را از بین می‌برد. اگر می‌خواهید دل‌تان صفا و طهارت نفس داشته باشد خوش‌گمان باشید و به خدا توکل کنید.
شما همسرتان را خیلی دوست دارید ولی با سوءظن و بدگمانی که پیدا کرده اید در واقع، این عشق را از بین می‌برید. چون بدگمانی روی رفتار شما اثر می‌گذارد و آرم آرام این عشق شما را از بین می‌برد و در مقابل او از شما فاصله گرفته و فکر منفی شما به وقوع می‌پیونددد. اگر شما خوش‌گمان باشید و رفتارهای شایسته داشته باشید محبت همسرتان بیشتر هم می‌شود.
برای این که همسرتان با شما روراست باشد، سعی کنید او را درک کرده و برای افکار و احساساتش ارزش قایل شوید. اگر حرف‌ها و گفته‌های او مطابق میل شما نیست از خود واکنش تند نشان ندهید؛ زیرا به این وسیله بذر بی‌اعتمادی در زندگی خود می‌کارید.
به طور مداوم از همسرتان انتقاد نکنید و سعی نکنید مُچ او را بگیرید زیرا انتقاد پیاپی و سعی در مُچ‌گیری باعث می‌شود که همسرتان از شما فاصله بگیرد.
او را به درک نکردن، عدم صمیمیت و بی‌احساس بودن متهم نکنید. زیرا او درک کردن، صمیمیت و با احساس بودن را به شیوه خاص خود نشان می‌دهد.
او را به دوست نداشتن و گریزان بودن از همسر و زندگی متهم نکنید. زیرا وی اعتقاد دارد که شریک زندگی‌اش را دوست دارد و از او گریزان نیست، ولی به نظرش او را متهم به چیزی می‌کنید که در موردش صدق نمی‌کند و این مسئله موجب کدورت در روابط می‌شود.
البته اگر این مشکل با این راهکارها حل نشد در آن صورت، بهتر است به اتفاق همسرتان به مراکز مشاوره‌ای و خدمات روانشناختی معتبر مراجعه کنید و از نزدیک به کمک روانشناسان، مشاوران خانواده، زوج‌درمانگران باتجربه مشکل همسرتان را برطرف نمایید. اگر وی تمایلی به همکاری و یا مراجعه به مراکز مشاوره‌ای نداشت سعی کنید به بهانه‌ای و با ترفندهای مختلف او را به مراکز مشاوره‌ای و خدمات روانشناختی معتبر بکشانید و با کمک متخصصین مربوطه، شوهرتان را متوجه برخی اشتباهات خود گردانید و در اصلاح رفتار وی بکوشید. گاهی برای اصلاح برخی رفتارها هیچ راهی به اندازه مراجعه حضوری و دانش‌افزایی توسط متخصصین مربوطه کارآیی ندارد. از مشاوره‌های غیر حضوری، کار چندانی در خصوص مشکل شما بر نمی‌آید.
این را هم بدانید، اگر نوع رفتار خودتان در سوءظن و بدبینی همسرتان نقش دارد، سعی کنید با شفاف‌سازی مسائل و بیان علت کارهای‌تان به شوهرتان اطمینان‌خاطر بدهید و همچنین بکوشید در ارتباط با مردان نامحرم به چارچوب‌های شرعی و ضوابط عقلی و ملاحظات عرفی بیش از گذشته پایبند باشید و در معاشرت‌ها و گفتگوها به مقدار ضرورت اکتفا کنید و همچنین با رعایت حجاب اسلامی و مراعات حدود شرعی و بدون تغییر در لحن صدا با آنان در مواقع ضروری گفتگو کنید و یا برخورد داشته باشید. این طوری زمینه پیدایش سوءظن و بدبینی همسرتان از این جهت از بین می‌رود و وی دلیلی ندارد که بی‌جهت به شما گیر دهد و یا نسبت به کارهای‌تان سوءظن و بدبینی داشته باشد.
همواره موفق و کامروا باشید.
پی‌نوشت‌:
1. تمیمى آمدى، عبد الواحد بن محمد، تصنیف غرر الحکم و درر الکلم ، ص480، قم : دفتر تبلیغات اسلامی ، 1366، ص253.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد