شیعه در روایات رجعت ائمه اطهار(ع) اجماع دارد؟
۱۳۹۴/۰۶/۱۵
–
۴۲ بازدید
شیعه در روایات رجعت ائمه اطهار(ع) اجماع دارد؟
آیت الله نجم الدین مروجی طبسی، مدرس مرکز تخصصی مهدویت در برنامه “نشان صبح” به بررسی بحث رجعت ائمه در زمان ظهور می پردازد.
بحث ما این بود که روایات متعددی وجود دارد که به رجعت ائمه در این دنیا اشاره دارد. رجعت پیامبر(ص) و معصومین و رجعت جمعی از انبیاء که تقریبا از مسلمات است. منتهی صحبت در این است که رجعت ائمه برای زمام داری و تشکیل حکومت است؟! یعنی بعد از امام زمان(ع)، زمام امور به دست ائمه است؟ این مسائل از تصریحات رجعت ائمه است.
شیعه در روایات رجعت ائمه اطهار(ع) اجماع دارد؟
آیت الله نجم الدین مروجی طبسی، مدرس مرکز تخصصی مهدویت در برنامه “نشان صبح” به بررسی بحث رجعت ائمه در زمان ظهور می پردازد.
بحث ما این بود که روایات متعددی وجود دارد که به رجعت ائمه در این دنیا اشاره دارد. رجعت پیامبر(ص) و معصومین و رجعت جمعی از انبیاء که تقریبا از مسلمات است. منتهی صحبت در این است که رجعت ائمه برای زمام داری و تشکیل حکومت است؟! یعنی بعد از امام زمان(ع)، زمام امور به دست ائمه است؟ این مسائل از تصریحات رجعت ائمه است.
تنها سه روایت به حکومت امام علی(ع) و امام حسین(ع) اشاره دارد. همان روایتی که تمام کره خاکی را زیر پا می گذارد که از نظر سند در این روایات بحث است لذا می توانیم بگوییم اصل رجعت مسلم است اما اینکه همه رجوع می کنند؟ به ترتیب رجعت می کنند؟ چند سال حکومت می کنند؟ رجوعشان یک باره است یا دوباره؟ رجوعشان برای حکومت و زمام داری است یا تشریفاتی؟ برای اهمیت حکومت امام زمان(ع) است؟ و . . . اینها تفصیلات است.
راجع به این تفصیلات روایات معتبر که بشود به آنان اعتماد می کنیم و به استناد آنها این تفصیلات را می پذیریم. در مقابل روایات شفاف راجع به زمامداری و حکومت امام زمان(ع) که آخرین حجت است و تا قیام قیامت حجتی نخواهد بود، روایتی وجود ندارد.
ما نیز اصل روایات متعدد و شفاف حکومت و حاکمیت امام زمان(ع) به عنوان آخرین حجت و رجعت ائمه را می پذیریم. اما اینکه ائمه حکومت و حاکمیت خواهند داشت و بعد از امام حاکم می شوند، نیاز به دقت بیشتری دارد.
در مقابل قول اینکه ائمه بعد از امام زمان(ع) حکومت می کنند، روایاتی مبنی بر اینکه اصلا ما دلیل روشن بر اصل رجعت نداریم، وجود دارد. در حالی که ادله رجعت از مسلمات است. روایاتش متعدد و متواتر است و ما نمی توانیم از کنار روایات رجعت ائمه به راحتی بگذریم.
مرحوم سید علم الهدی در پاسخ پرسش هایی که از ری برای ایشان آمد، نظرشان را در مورد رجعت خواسته بودند. مبنی بر اینکه بعضی افراد شاذ نظرشان این است که رجعت یعنی رجعت حکومت ائمه نه رجعت خود ائمه. نه اینکه ائمه خودشان برمی گردند. نظر شما چیست؟
ایشان در جواب می فرماید: اینکه عقیده شیعه است، این است که خدا هنگام ظهور عده ای که فوت شدند را برمی گرداند تا به شرف یاری امام عصر(ع) نایل شوند و کمکشان کنند و حکومت آقا را ببینند، همچنین دشمنان را برمی گرداند تا از آنها انتقام بگیرند؛ چرا که ظهور حق و حاکمیت اسلام لذت خاص خود را دارد.
در ادامه استدلال می کنند که این حرف دلیلش این است که هیچ عاقلی شک نمی کند که رجعت از امور مقدور است و از محالات نیست و خدا بر این امور قدرت دارد. اگر رجعت جز مقدورات است، امر محالی نیست پس اثباتش چیست که می گوید بر اجماع است، اصلا شیعه در مساله رجعت اختلاف ندارند؛ چرا که اجماع بزگان بر رجعت است.
شیخ مفید هم همچنین مطلبی دارد که این رای شیعه است و ائمه به همان چهره و شکل و شمایل برمی گردند، آنها حقشان را می گیرند و این زمان قیام مهدی(ع) است. ۲ گروه برمی گردند، کسانی که ایمان خالص و عمل صالح زیاد داشته باشند و کسی که درحالی که از کبائر اجتناب می کرد، از دنیا رفت. این را خدا برای او نگه داشته که برگردد و هر که در دنیا آرزو داشته و به ان نرسیده، خدا آرزویش را برآورده می کند.
خداوند گروه دیگری را نیز برمی گرداند. کسانی که ظالم بودند. از روایات می فهمیم رجعت یا بعد از ظهور است یا چند روز قبل از ظهور است. اما رجوع ائمه و بسیاری از روایات اشاره به رجعت امام حسین(ع) و رجعت پیامبر(ص) دارد، بسیاری از روایات اشاره به رجعت امام علی(ع) نیز دارد.
بنابراین رجعت ائمه ازجمله مطالبی است که مورد اجماع شیعه است و از ضروریات مذهب شیعه است.
روایات متعدد و متواتر داریم که رجعت ائمه را پذیرفته اند، اصل رجعت ائمه از مسلمات است و خود رجعت هم همین طور است. و جای خدشه و بحث نیست اما بعضی از معاصران شکل دیگری با روایات رجعت برخورد کرده اند که ما حرفشان را نمی پذیریم