خانه » همه » مذهبی » شیوه نشستن انسان بر سفره غذا

شیوه نشستن انسان بر سفره غذا


شیوه نشستن انسان بر سفره غذا

۱۳۹۳/۰۲/۲۰


۵۴۶۴ بازدید

سلام علیکم،
شیوه نشستن انسان بر سفره غذا چگونه باید باشد؟


پرسشگر محترم با سلام و تشکر از ارتباطتان با این مرکز.بایدعرض کرد. در روایات شریف شیعه، آدابی برای مجالس و چگونگی نشستن انسان بر سفرهٔ غذاوارد شده است .که سیره وروش ورفتاراین بزرگواران الگوئی برای ما می باشد.حضرت امیر علیه السلام رسول خدا صلی الله علیه و آله سر سفره مانند بردگان می‌نشست. و به ران چپ خود تکیه می‌داد. نحوه نشستن پیامبر صلی الله علیه و آله بر سفره و کنار غذا نیز متواضعانه بود.آن حضرت روی زمین می‌نشست روی زمین غذا می‌خورد مثل بندگان می‌نشست و همچون آنان غذا می‌خورد و می‌دانست که بنده است:
کان رسول الله صلی الله علیه و آله یاکل اکل العبد و یجلس جلوس العبد ویعلم انه عبد
 روزی زنی بر آن حضرت گذر کرد. به پیامبر که روی زمین نشسته و مشغول غذا خوردن بود گفت: یا محمدصلی الله علیه وآله مثل بردگان غذا می‌خوری و مثل آنان می‌نشینی. پیامبر فرمود:وای بر تو کدام بنده است که از من بنده‌تر باشد؟
به روایت حضرت امیر علیه السلام رسول خدا صلی الله علیه و آله سر سفره مانند بردگان می‌نشست و به ران چپ خود تکیه می‌داد. به فرموده امام صادق علیه السلام هرگز آن حضرت از آغاز بعثت تا دم مرگ در حال تکیه دادن غذا نخورد، مثل بردگان می‌خورد به خاطر فروتنی در پیشگاه خدا.
رسول خدا صلی الله علیه و آله سر سفره به چیزی تکیه نمی داد .به فرموده امام صادق علیه السلام هرگز آن حضرت از آغاز بعثت تا دم مرگ در حال تکیه دادن غذا نخورد، مثل بردگان می‌خورد به خاطر فروتنی در پیشگاه خداو برای دور ماندن از تکبر و تشبه به متکبران باشد . امام صادق علیه السلام فرمود:پیامبر خدا بیشتر رو به قبله می نشست.ودرموقع نشستن درسرسفره روبه قبله غذامیل می فرمود.
ابن عباس می گوید: رسول خدا روی زمین می نشست، روی زمین غذا می خورد و با دست خویش گوسفندان را می بست و دعوت بردگان را حتی برای نان جو می پذیرفت
امام صادق علیه السلام فرمود: نشستن بر سر سفره را طولانی کنید چراکه از عمرتان به شمار نمی آید. .پیامبر خدا صلى الله علیه وآله .تازمانى که سفره یکى از شما پهن است ، فرشتگان بر او درود مى فرستند.و برایش دعا مى کنند.
امام صادق علیه السلام :خداوند عز و جل هرگز مردمى را که در حال خوردن هستند ، عذاب نمى کند ، و خداوند عز و جل کریم تر از آن است که چیزى به آنها روزى کند و سپس بر آن عذابشان نماید ، تا آن گاه که از خوردن آن دست کشند .
امام صادق علیه السلام :نشستن بر سر سفره ها را به درازا کشانید ؛ زیرا این لحظات ، از عمر شما به حساب آورده نمى شوند
از امام صادق علیه السلام شنیدم که مى فرماید : «سه چیز است که اگر مؤمن ، آن را بداند ، موجب افزایش عمر او و پایدارى نعمت برایش مى شود» . گفتم : آن سه چیز چیست؟ فرمود : «طول دادن رکوع و سجودش در نماز ، طول دادن نشستنش بر سر سفره غذا ، و نیکى کردن به خانواده اش.
روایت است که مدّت نشستن بر سر سفره ، از عمر به شمار نمى آید.
الإمامُ الحسنُ علیه السلام: فِی المَائدةِ اثْنَتَا عَشرَةَ خَصْلَةً یَجِبُ عَلَى کُلِّ مُسْلِمٍ أنْ یَعْرِفَهَا : أرْبَعٌ مِنْها فَرْضٌ، وَ أرْبَعٌ سُنَّةٌ، وأرْبَعٌ تأدِیبٌ. فَأمَّا الفَرْضُ: فَالمَعْرِفَةُ، وَالرِّضَا، وَالتَّسْمِیَةُ، وَالشُّکْرُ. وَأمَّا السُّنَّةُ: فَالوُضُوءُ قَبْلَ الطَّعَامِ، والجُلُوسُ عَلَى الجَانِبِ الأیْسَرِ، والأکْلُ بِثَلاثِ أصَابِعَ. وَلَعْقُ الأصَابِعِ. وَأمّا التَّأدِیبُ: فَالأکْلُ مِمَّا یَلِیکَ، وَتَصْغِیرُ اللُّقْمَةِ، وَتَجْوِیدُ المَضْغِ، وَقِلّةُ النّظَرِ فِی وُجُوهِ النّاسِ.
امام حسن علیه السلام فرمود: آداب سفره دوازده تاست که هر مسلمانى باید آنها رابداند: چهارتاى آنها واجب است، چهار تا سنّت -مستحب-و چهار تا از باب رعایت ادب مى باشد. امّا آن چهارتا که واجبند: معرفت، خشنودى، نام خدا بر زبان آوردن و شکرگزارى. و آن چهار که سنّت است: دست شستن پیش از غذا خوردن، نشستن بر طرف چپ بدن- خوردن با سه انگشت و لیسیدن انگشتها. و امّا آن چهار که از باب رعایت ادب مى باشد: خوردن از آنچه در جلوى توست، کوچک گرفتن لقمه، خوب جویدن غذا و کمتر نگاه کردن به صورت مردم. امیر مومنان علیه السلام فرمود: بر سر سفره به سان غلام و بنده بنشینید و یک پا را بر روی پای دیگر نگذارید و چهار زانو ننشینید، چرا که خدای عز و جل این گونه نشستن و صاحب آن را دشمن می دارد.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد