طلسمات

خانه » همه » مذهبی » ضرورت بازشناسی کارکردهای رویکرد تمدنی و فرهنگی به آموزه مهدویت

ضرورت بازشناسی کارکردهای رویکرد تمدنی و فرهنگی به آموزه مهدویت


ضرورت بازشناسی کارکردهای رویکرد تمدنی و فرهنگی به آموزه مهدویت

۱۳۹۳/۰۶/۰۴


۶۰ بازدید

ضرورت بازشناسی کارکردهای رویکرد تمدنی و فرهنگی به آموزه مهدویت

خبرگزاری شبستان: پژوهشگر مهدوی گفت: شناخت و بازشناسی کارکردهای رویکرد تمدنی و فرهنگی به آموزه مهدویت از ضروریات و ملزومات علاقه مندان و محققان اندیشه مهدویت است.

حجت الاسلام امیر محسن عرفان در گفت و گو با خبرنگار حوزه مهدویت خبرگزاری شبستان با اشاره به کارکردهای رویکرد تمدنی به آموزه مهدویت، گفت: یکی از مهمترین نتایج و دست آوردهای قابل پیش بینی رویکرد تمدنی به آموزه مهدویت خروج از روزمرگی و برنامه های غیرمستقیم فرهنگی و تلاش در جهت ترسیم هدفمند حال و آینده مطالعات در حوزه مهدویت است.

ضرورت بازشناسی کارکردهای رویکرد تمدنی و فرهنگی به آموزه مهدویت

خبرگزاری شبستان: پژوهشگر مهدوی گفت: شناخت و بازشناسی کارکردهای رویکرد تمدنی و فرهنگی به آموزه مهدویت از ضروریات و ملزومات علاقه مندان و محققان اندیشه مهدویت است.

حجت الاسلام امیر محسن عرفان در گفت و گو با خبرنگار حوزه مهدویت خبرگزاری شبستان با اشاره به کارکردهای رویکرد تمدنی به آموزه مهدویت، گفت: یکی از مهمترین نتایج و دست آوردهای قابل پیش بینی رویکرد تمدنی به آموزه مهدویت خروج از روزمرگی و برنامه های غیرمستقیم فرهنگی و تلاش در جهت ترسیم هدفمند حال و آینده مطالعات در حوزه مهدویت است.

وی جلوگیری از آثار مخرب فرهنگی حاصل از بکارگیری منجی باوری براساس الگوی غربی را از دیگر کارکردهای رویکرد تمدنی به آموزه مهدویت دانست و بیان داشت: با توجه به اینکه رقبای دینی ما با تلاش پویا درصدد تحمیل الگوی منجی باوری خود به جهان هستند و رویکردی فرهنگی و تمدنی به منجی موعود دارند، شایسته آن است که ما در رویکرد به این آموزه به اتخاذ رویکرد فرهنگی و تمدنی بپردازیم.

حجت الاسلام عرفان با ذکر مثالی در این حوزه، خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) از معدود افرادی هستند که با رویکردی تمدنی به آموزه مهدویت آن را به صحن عملی جامعه آوردند و مورد اهتمام قرار دادند.

این پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه افزایش سهم حضور مطالعات مهدوی در عرصه بین المللی و بازشناسی سازو کارهای آن از دیگر کارکردهای این رویکرد به مهدویت است، تصرح کرد: متاسفانه امروزه زبان بیان و بلاغ ما در تبلیغ آموزه مهدویت زبان بین المللی نیست.

وی ادامه داد: سوگ مندانه باید اعتراف کنیم که آموزه مهدویت که آموزه ای فرامنطقه ای، فرانژادی، فراقومی و فرازبانی است، هنوز آنچنان که حق این آموزه نجات گرایانه است، در دنیا تبلیغ نشده است، مخاطبان اندیشه نجات گرایانه مهدویت تمامی انسان ها هستند و این اندیشه اختصاص به منطقه، قوم، مذهب، نژاد و زبان خاصی ندارد. در مقابل در برخی از نسخه های موعود باوری، منجی منطقه محور و نژادمحور است.

حجت الاسلام عرفان با اشاره به اینکه ترسیم نمای کلی از آینده و حال ظهور از کارکردهای این رویکرد است، خاطرنشان کرد: در رویکرد تمدنی به آموزه مهدویت این اندیشه صرفا در گستره تاریخ دیده نمی شود، بلکه اندیشه ای است نه برای پیش بینی آینده بلکه برای ساختن آینده جامعه منتظر و زمینه ساز و افق تمدن نوین اسلامی است و تلاش و تکاپوی سازمان ها و نهادها نیز در راستای تحقق جامعه زمینه ساز ترسیم می شود.

این پژوهشگر مهدوی دریافت و درک زودهنگام خطرات تهدید کننده آموزه مهدویت را از دیگر کارکردها دانست و بیان داشت: رویکرد تمدنی از آنجا که رویکردی جامع و بنیادین است، پیش گیری بر درمان مقدم است. در چنین رویکردی اهمیت بحث آسیب شناسی ضرورت دوچندان است.

وی با بیان اینکه کسب موفقیت برتر در منجی باوری و کاهش اثرگذاری بحران ها بر اندیشه مهدویت نیز از کارکردهای دیگر رویکرد تمدنی است، اظهارداشت: در نهایت باید گفت که تاثیرگذاری بر افکار به جای کنترل نتایج در مهمترین نتایج رویکرد فرهنگی تمدنی به این اندیشه است.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد