ظهور امام زمان در پرتو همراهی با ولایت فقیه است
۱۳۹۲/۰۳/۲۴
–
۷۹ بازدید
نیایش، مهدویت و حماسه حضور؛
ظهور امام زمان در پرتو همراهی با ولایت فقیه است
خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، درباره جایگاه نیایش، مهدویت و حماسه حضور گفت: برای آمادگی سیاسی و اجتماعی برای ظهور، بایستی با رهنمودهای ولی فقیه همراهی کنیم تا بستر ظهور فراهم شود.
ظهور امام زمان در پرتو همراهی با ولایت فقیه است
خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، درباره جایگاه نیایش، مهدویت و حماسه حضور گفت: برای آمادگی سیاسی و اجتماعی برای ظهور، بایستی با رهنمودهای ولی فقیه همراهی کنیم تا بستر ظهور فراهم شود.
حجتالاسلام حسین الهی نژاد، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی،در گفتوگو با خبر نگار خبرگزاری رسا، درباره جایگاه نیایش، مهدویت و حماسه حضور گفت: جایگاه عبادت در بحث مهدویت موضوعی مهم و تأکید شده است و دعا به صورت فردی و جمعی در مورد ظهور امام زمان(عج) روایت شده است که« برای تعجیل در ظهور دعا کنید.
وی افزود: دو نوع زمینه سازی برای ظهور امام زمان(عج) انجام میشود، نخستین مقدمه به صورت فیزیکی و آمادهسازی فردی و اجتماعی صورت میگیرد که هر کس باید فرهنگ انتظار برای امام زمان(عج) را در خود پرورش دهد.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار داشت: نوع دوم از مقدمات زمینهسازی برای ظهور حضرت، در کنار آمادگی فردی و اجتماعی، از طریق دعا کردن محقق میشود که انسانها علاوه بر اینکه خودشان را دخیل در بستر سازی ظهور قرار میدهند، با دعا کردن به درگاه خداوند متعال ظهور حضرت امام زمان را خواستار میشوند.
وی با اشاره به اهمیت دعا برای ظهور حضرت گفت: از طرفی ظهور امام زمان(عج) وابسته به اذن الهی است و این را میطلبد که انسانها در قالب دعا از خداوند بخواهند که در ظهور حضرت ولیعصر(عج) تعجیل کند.
حجتالاسلام الهی نژاد درباره جایگاه و نقش عبادت و معنویت در فرهنگ مهدوی گفت: آمادگی در یک گستره وسیع و یک قلمرو پر دامنه مطرح میشود و به چند دسته سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، نظامی، معنویت و عبادت تقسیم میشود.
وی ادامه داد: خداوند در قرآن کریم وعده میدهد «من به شما وعده میدهم که شما را در زمین خلیفه کنم، چون شما ایمان دارید، و عمل صالح انجام میدهید» ایمان، همان امر اعتقادی و قلبی است، و عمل صالح مطلق است و به همه اعمالی که انسان در مسیر خیر و صلاح انجام میدهد، از جمله به عبادات و معنویات باز میگردد و ظهور امام زمان(عج) وابسته به میزان ایمان انسان است.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار داشت ابراز داشت: زمانی خداوند این وعده«وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ» را اجرایی میکند و انسان میتواند ظهور را درک کند که به خدا ایمان داشته باشد و عمل صالح انجام دهد در امر زمینه سازی برای ظهور حضرت کوتاهی نکرده باشد.
وی تصریح کرد: درباره فرهنگ مهدوی و رابطه مردم با نظام اسلامی در فرهنگ امام زمان(عج) باید گفت که نظام اسلامی، به نحوی نمودار آماده سازی مردم است، وقتی میگوییم مردم آماده هستند، نوعی بسترسازی ظهور، و آمادگی اجتماعی و سیاسی است.
حجتالاسلام الهی نژاد یادآور شد: آمادگی اجتماعی و سیاسی در قالب نظام اسلامی، قبل از ظهور تعریف میشود، چون امام زمان(عج) دو نوع نایب دارند، نایب خاص ایشان که چهار نفر بودند و نایب عام ایشان که در واقع، همان فقها و ولایت فقیه است.
وی افزود: حکومت اسلامی در قالب نیابت عامه، و نیابت عامه، در ولایت فقیه خلاصه میشود، که با آمادگی سیاسی و اجتماعی و بستر سازی امام زمان(عج) گره خورده است و اگر توجه کنیم متوجه خواهیم شد که اینها، حلقههایی به هم متصل هستند.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: اگر میخواهیم آمادگی سیاسی و اجتماعی داشته باشیم بایستی با حرکتهایی که از طریق نایب عام امام زمان(عج) صورت میگیرد همراهی کنیم تا بستر ظهور فراهم شود./979/ت302/ن
/ پایان خبر /