۱۳۹۲/۱۱/۲۸
–
۲۳۷۴ بازدید
دلیل اینکه کلمه ناس درسوره ناس چندین مرتبه تکرارشده است چیست؟
با تشکر از ارتباط شما با این مرکز به مطلب زیر توجه کنید . 1. در سوره مبارکه ناس تاکید بر بیان ارتباط ناس با پرودگار آنها و تاکید بر جنبه تربیتی ناس است . در این سوره بر اوصافی از اوصاف بزرگ خداوند یعنی ربوبیت و مالکیت و الوهیت تکیه شده است که همه آنها ارتباط مستقیمى به تربیت انسان، و نجات او از چنگال وسوسه گران دارد.
2. هدف این آیات این است که انسان ها با فکر و عقیده و عمل نیز خود را در پناه خدا قرار دهند، از راههاى شیطانى، برنامه هاى شیطانى، افکار و تبلیغات شیطانى، مجالس و محافل شیطانى، خود را کنار کشند، و در مسیر افکار و تبلیغات رحمانى جاى دهند .
3. انسان با گفتن رب الناس اعتراف به ربوبیت پروردگار مى کند، و خود را تحت تربیت او قرار مى دهد و با گفتن مَلِکِ النَّاسِ خود را ملک او مى داند، و بنده سر بر فرمانش مى شود و با گفتن إِلهِ النَّاسِ در طریق عبودیت او گام مى نهد، و از عبادت غیر او پرهیز مى کند، بدون شک کسى که به این صفات سه گانه مؤمن باشد، و خود را با هر سه هماهنگ سازد از شر وسوسه گران در امان خواهد بود.
در حقیقت این اوصاف سه گانه سه درس مهم تربیتى، سه برنامه پیشگیرى، و سه وسیله نجات از شر وسوسه گران است و انسان را در مقابل آنها بیمه مى کند.
. تفسیر نمونه، ج 27، ص: 472
4. بنا بر این محور در این سوره تربیت انسان و مردم و ذکر واصافی از خداوند است که مرتبط با تربیت انسان، و نجات او از چنگال وسوسه گران دارد و نیز دعوت و ترغیب انسان به پناه بردن به خداوند از وسوسه های شیطان است و شاید به همین دلیل کلمه ناس چندین بار تکرار شده و این سوره به ناس نامگذاری شده است .
2. هدف این آیات این است که انسان ها با فکر و عقیده و عمل نیز خود را در پناه خدا قرار دهند، از راههاى شیطانى، برنامه هاى شیطانى، افکار و تبلیغات شیطانى، مجالس و محافل شیطانى، خود را کنار کشند، و در مسیر افکار و تبلیغات رحمانى جاى دهند .
3. انسان با گفتن رب الناس اعتراف به ربوبیت پروردگار مى کند، و خود را تحت تربیت او قرار مى دهد و با گفتن مَلِکِ النَّاسِ خود را ملک او مى داند، و بنده سر بر فرمانش مى شود و با گفتن إِلهِ النَّاسِ در طریق عبودیت او گام مى نهد، و از عبادت غیر او پرهیز مى کند، بدون شک کسى که به این صفات سه گانه مؤمن باشد، و خود را با هر سه هماهنگ سازد از شر وسوسه گران در امان خواهد بود.
در حقیقت این اوصاف سه گانه سه درس مهم تربیتى، سه برنامه پیشگیرى، و سه وسیله نجات از شر وسوسه گران است و انسان را در مقابل آنها بیمه مى کند.
. تفسیر نمونه، ج 27، ص: 472
4. بنا بر این محور در این سوره تربیت انسان و مردم و ذکر واصافی از خداوند است که مرتبط با تربیت انسان، و نجات او از چنگال وسوسه گران دارد و نیز دعوت و ترغیب انسان به پناه بردن به خداوند از وسوسه های شیطان است و شاید به همین دلیل کلمه ناس چندین بار تکرار شده و این سوره به ناس نامگذاری شده است .