خانه » همه » مذهبی » عیب‌جویی یا عیب‌پوشی

عیب‌جویی یا عیب‌پوشی


عیب‌جویی یا عیب‌پوشی

۱۳۹۴/۱۱/۱۹


۱۱۰۴ بازدید

اسلام در جایى عیب جویی از دیگران را به شدت نفی می‌کند و در جایى دیگر می‌گوید اگر زشتى از کسی دیدی نهى از منکر کنید! برای من توضیح دهید که آیا این نشانه تعارض در دستورات دین نیست؟

بدیهی است؛ ‌عیب‌جویی یکی از رذایل اخلاقی است که قرآن کریم از آن نهی کرده و عیب‌جو را مورد نکوهش قرار داده و فرموده است:
(((وَیْلٌ لِکُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ * الَّذی جَمَعَ مالاً وَعَدَدَّه)))[ همزه (104)، آیات 1-2 .]؛
«وای بر هر عیب جوی مسخره کننده‌ای. همان کسی که مال فراوانی جمع‌آوری و شماره کرده (آن‌که مشروع و نامشروع را حساب کند)»
بر اساس آموزه‌های روایی اسلام نیز یکی از زشت‌ترین و ناپسندترین رفتارها، جستجو و پیگیری عیوب دیگران است.
حضرت امیرالمؤمنین(علیه السلام) می‌فرماید:
«به دنبال عیب دیگران بودن یکی از زشت‌ترین عیوب و بدترین گناهان است».[ «تَتَبُّعُ الْعُیُوبِ مِنْ أَقْبَحِ الْعُیُوبِ وَ شَرِّ السَّیِّئَات»، تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ‌ص 451.]
در روایت دیگری امام صادق(علیه السلام) فرموده‌اند:
«قَالَ أَبْعَدُ مَا یَکُونُ الْعَبْدُ مِنَ اللَّهِ أَنْ یَکُونَ الرَّجُلُ یُوَاخِیَ الرَّجُلَ وَ هُوَ یَحْفَظُ عَلَیْهِ زَلَّاتِهِ لِیُعَیِّرَهُ بِهَا یَوْماً مَا»[ الکافی، ج 2، 355.]؛ «چیزی که انسان را از خدا دورتر می‌کند این است که وی با کسی رفیق شود تا عیب‌های او را پیدا کند و روزی علیه او استفاده کند».
این رذیله اخلاقی مایه ریخته شدن آبروی دیگران، ‌باعث برآشفتگی کینه‌ها و دشمنی‌ها و از بین رفتن محبت‌ها و از دست دادن دوستان و موجب از هم گسیختگی نظام و شیرازه اجتماع می‌گردد[ شفیعی مازندرانی، محمد؛ پرتوی از اخلاق اسلامی، تهران، سازمان تبلیغات اسلامی 1372، اول، ص 237-233.]و از همین رو از سوی خداوند متعال مجازات سنگینی برای آن در نظر گرفته شده است.
امام صادق(علیه السلام) از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) نقل می‌فرماید:
«لغزش‌های مؤمنین را جستجو نکنید زیرا هر که لغزش‌های برادرش را جستجو کند، خداوند لغزش‌هایش را دنبال نماید و هر که خدا لغزش‌هایش را دنبال کند، رسوایش سازد گرچه در درون خانه‌اش باشد».[ «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(صلی الله علیه و آله و سلم) لَا تَطْلُبُوا عَثَرَاتِ الْمُؤْمِنِینَ فَإِنَّ مَنْ تَتَبَّعَ عَثَرَاتِ أَخِیهِ تَتَبَّعَ اللَّهُ عَثَرَاتِهِ وَ مَنْ تَتَبَّعَ اللَّهُ عَثَرَاتِهِ یَفْضَحْهُ وَ لَوْ فِی جَوْفِ بَیْتِه»، الکافی، ج 2، ص 355.]
باید دانست؛ ریشه عیب‌جویی از دیدگاه علم اخلاق می‌تواند موارد زیر باشد:
1. عیب‌جویی نتیجه عداوت و حسد است به این معنا که اگر کسی کینه و دشمنی دیگری را در دل داشته باشد به دنبال عیوب او می‌افتد تا او را رسوا سازد.
2. گاهی شخص بدون این‌که کینه و حسد نسبت به دیگران داشته باشد دنبال لغزش‌ها و عیوب آنها می‌افتد.[ حقانی زنجانی، حسین؛ پژوهشی در ارزش‌های اخلاقی، تهران، دانشگاه الزهرا، 1383، ص117.] به جهت نوعی پستی و زبونی که از آشکار شدن زشتی‌ها و عیوب دیگران، شاد می‌شود!![ علم اخلاق اسلامی، ص 363.]
3. بدگمانی، عامل دیگری بر عیب جویی و بدگویی است.[ پژوهشی در ارزش‌های اخلاقی، پیشین، ص 129.]
ناگفته نماند، عیب‌جویی، همیشه نکوهیده نیست بلکه در برخی موارد پسندیده می‌باشد از جمله:
1. عیب‌جویی از خود در جهت خودشناسی و خودسازی.
2. در عیوبی که فراگیر هستند، بازگو نمودن آن جهت اخطار و هشدار به دیگران لازم است.
3. ذکر عیوب دیگران در قالب نقدهایی مشفقانه.
امام صادق(علیه السلام) فرموده‌اند:
«أَحَبُّ إِخْوَانِی إِلَیَّ مَنْ أَهْدَى عُیُوبِی إِلَی »[ بحار الأنوار، ج 71، ص 282.]؛ «محبوب‌ترین برادرانم نزد من کسانى هستند که عیب‌هایم را به من هدیه نمایند».
البته تفاوت‌های فراوانی میان فریضه امر به معروف و نهی از منکر با صفت ناپسند عیب‌جویی وجود دارد که نشان می‌دهد این دو تفاوت دارند. برخی از این تفاوت‌ها از قرار ذیل می‌باشد:
ناهى از منکر، مصلح است و در راستاى اصلاح فرد و جامعه به مبارزه با منکر برمى خیزد ولى عیب‌جو با نیت تخریب، به سرزنش مى پردازد.
ناهى از منکر خیر خواه و دلسوز فرد خاطى است، در حالى که سرزنش کننده، از روى حقد و کینه چنین مى کند.
ناهى از منکر با موعظه حسنه و زبان خوش، تلاش مى کند افراد را به خوبى ها دعوت کند، ولى عیب‌جو با لحن گزنده، نه تنها افراد را به سوى خوبى نمى کشاند بلکه به کینه‌توزی و لجبازى نیز وادار مى کند.
عیب‌جویان، حریم‌ها را رعایت نمی‌کنند، در حالى که ناهیان از منکر اجازه ندارند وارد حریم خصوصی افراد شوند.[ برگرفته از اخلاق و تربیت اسلامى، ص 163.]
بنابراین امر به معروف و نهی از منکر فریضه‌ای الهی است که انسان جهت بازداشتن از منکرات با نیت الهی و بر اساس مراتب و تکالیف شرعی از سوی دین انجام می‌دهد و این فریضه با عیب‌جویی تفاوت ریشه‌ای دارد.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد