خانه » همه » مذهبی » عید غدیر-عید سادات

طلسمات

عید غدیر-عید سادات


عید غدیر-عید سادات

۱۳۹۳/۰۷/۲۸


۱۵۴۴۷ بازدید

سلام
چرا عید غدیر را عید سادات می گویند مگر امامت برای تمام مسلمانان نیست

پرسشگر گرامی با سلام و تشکر از ارتباط شما با این مرکز
1.روز عید غدیر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، ‌چرا که در این روز یعنی در هیجدهم ذی‌الحجه سال دهم هجرت، پس از بازگشت پیامبر(ص) از حجة‌الوداع، در سرزمینی به نام «خم» به امر خداوند امام علی(ع) را به جانشینی خود برگزید و ب آیه اکمال دین نازل شد و دشمنان از نابودی دین اسلام نومید شدند و نعمت الهی بر بندگان تمام و دین اسلام کامل شد و خداوند ابراز رضایت نمود از این که دین اسلام را برای هدایت بشر برگزید.
2. پس از رحلت پیامبر(ص) عده‌ای این امر بسیار مهم و نقطة عطف در تاریخ سیاسی ـ اجتماعی مسلمانان را نادیده گرفتند و راهی دیگر در پیش گرفتند و در سقیفه بنی ساعده دور هم جمع شدند و نتیجه آن شد که همه آگاهیم. از این پس مسلمانان دو دسته شدند: دسته‌ای با تمسک به حرکت سقیفه و پیروی از سران سقیفه، در پی خاموش نسیم غدیر خم برآمدند و گروهی هم کوشیدند چراغ افروختة پیامبر(ص) را هم‌چنان پرفروغ نگه دارند. شیعیان که در دستة دوم قرار دارند، در پی فرهنگ‌سازی برآمدند و در غدیر خم نزد سادات بنی علی و بنی فاطمه می‌روند، تا بگویند ما به امامت امام علی(ع) و فرزندان معصومش عشق می‌ورزیم و این روز را با حرکتی نمادین با دیدار فرزندان آن حضرت گرامی می‌داریم تا بدین وسیله اعلام نماییم پیرو ولایت حضرت می‌باشیم. با این هدف و انگیزه این روز در عرف شیعیان به عنوان عید سادات شناخته شده است. پی‌نوشت‌ها: ۱. مضمون آیة سوم از سورة مائده.
3. سادات، جزو خانواده پیامبر و از نسل پاک او به شمار می روند. همان گونه که اهل بیت پیامبر جایگاه والایی نزد پروردگار دارند، مقام و شأن فرزندان آنان نیز در نگاه مردم با احترام و تکریم همراه است. بزرگداشت و احترام سادات از سوی مردم در همه زمان ها صورت می گیرد، ولی این امر در روز غدیر که زمان به ولایت و امامت رسیدن حضرت علی علیه السلام است، به فرهنگ خاصی در میان مردم تبدیل شده است. آنان با رفتن به خانه سادات و تبریک گفتن چنین روزی، احترام و اکرام خود را به ایشان آشکار می سازند. رسول خدا صلی الله علیه و آله در روایت های گوناگون، مردم را به گرامی داشت مقام سادات سفارش می کرد و ایشان می فرمود: «دوست داشتن اهل بیت من و فرزندانم، کمال دین است»
4. در منابع جستجو شده از پیامبر اکرم (ص) و یا ائمه معصومین(ع) و علمای دین چیزی یافت نگردیده که گفته باشد عید غدیر خم، صرفا عید سادات است.
اما در همه آن منابع نظیر اقبال الاعمال، ابن طاووس، البلدالامین، کفعمی، مصباح کفعمی، زادالمعاد علامه مجلسی و مانند آن این تعبیرات درباره روز غدیر خم، آمده: (عید اهل بیت محمد ـ صلی الله علیه و آله ـ ) (عیدالله الاکبر)، (عیدالاکبر)، (عید آل محمد ـ صلی الله علیه و آله ـ ) اما تعبیر عید السادات در جایی دیده نشده است.

ممکن است این مطلب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد