۱۳۹۵/۰۲/۱۳
–
۸۰۱ بازدید
کسى که مىداند یا احتمال مىدهد، در روز غذاى باقى مانده در لاى دندان فرو برده مىشود، آیا لازم است هنگام سحر خلال یا مسواک کند؟
آیات عظام امام، خامنهاى و نورى: اگر در حد احتمال باشد، اشکال ندارد؛ ولى اگر بداند در روز چیزى از آن فرو مىرود، باید دندان خود را خلال یا مسواک کند و اگر انجام ندهد و چیزى از آن فرو رود، روزهاش باطل مىشود و اگر فرو نرود، بنابر احتیاط واجب، باید قضاى آن را به جا آورد.[ توضیحالمسائل مراجع، م 1578؛ خامنهاى، اجوبة الاستفتاآت، س 764.]
آیات عظام بهجت، تبریزى، سیستانى، صافى و فاضل: اگر در حد احتمال باشد، اشکال ندارد؛ ولى اگر بداند در روز چیزى از آن فرو مىرود، باید دندان خود را خلال یا مسواک کند و اگر انجام ندهد، روزهاش باطل مىشود (هر چند چیزى از آن فرو نرود).[ توضیحالمسائل مراجع، م 1578 و سیستانى، تعلیقات على العروة، ج2، المفطرات، م 1.]
آیتالله مکارم: اگر در حد احتمال باشد، اشکال ندارد؛ ولى اگر بداند در روز چیزى از آن فرو مىرود، بنابر احتیاط واجب، باید دندان خود را خلال یا مسواک کند و اگر انجام ندهد و غذا فرو رود، روزه را تمام کند و بعد از ماه رمضان قضا نماید.[ مکارم، توضیحالمسائل مراجع، م 1578.]
آیتالله وحید: اگر در حد احتمال باشد، اشکال ندارد؛ ولى اگر مطمئن باشد در روز چیزى از آن فرو مىرود، باید دندان خود را خلال یا مسواک کند و اگر انجام ندهد و چیزى از آن فرو رود، روزهاش باطل مىشود.[ وحید، توضیحالمسائل، م 1586.]
آیات عظام بهجت، تبریزى، سیستانى، صافى و فاضل: اگر در حد احتمال باشد، اشکال ندارد؛ ولى اگر بداند در روز چیزى از آن فرو مىرود، باید دندان خود را خلال یا مسواک کند و اگر انجام ندهد، روزهاش باطل مىشود (هر چند چیزى از آن فرو نرود).[ توضیحالمسائل مراجع، م 1578 و سیستانى، تعلیقات على العروة، ج2، المفطرات، م 1.]
آیتالله مکارم: اگر در حد احتمال باشد، اشکال ندارد؛ ولى اگر بداند در روز چیزى از آن فرو مىرود، بنابر احتیاط واجب، باید دندان خود را خلال یا مسواک کند و اگر انجام ندهد و غذا فرو رود، روزه را تمام کند و بعد از ماه رمضان قضا نماید.[ مکارم، توضیحالمسائل مراجع، م 1578.]
آیتالله وحید: اگر در حد احتمال باشد، اشکال ندارد؛ ولى اگر مطمئن باشد در روز چیزى از آن فرو مىرود، باید دندان خود را خلال یا مسواک کند و اگر انجام ندهد و چیزى از آن فرو رود، روزهاش باطل مىشود.[ وحید، توضیحالمسائل، م 1586.]