خانه » همه » مذهبی » غربت و شهادت امام حسین(ع) به روایت امام عصر(ع)

غربت و شهادت امام حسین(ع) به روایت امام عصر(ع)


غربت و شهادت امام حسین(ع) به روایت امام عصر(ع)

۱۳۹۲/۰۹/۱۲


۵۹۲ بازدید

غربت و شهادت امام حسین(ع) به روایت امام عصر(ع)

رئیس بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود استان قم با بیان اینکه امام عصر(ع) در زیارت ناحیه مقدسه ما را به غربت و شهادت امام حسین(ع) توجه می دهند، گفت: امام زمان بر فراموش نکردن حرم و بارگاه امام حسین(ع) تاکید می کنند.

غربت و شهادت امام حسین(ع) به روایت امام عصر(ع)

رئیس بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود استان قم با بیان اینکه امام عصر(ع) در زیارت ناحیه مقدسه ما را به غربت و شهادت امام حسین(ع) توجه می دهند، گفت: امام زمان بر فراموش نکردن حرم و بارگاه امام حسین(ع) تاکید می کنند.

حجت الاسلام ناصر شهیدی، رئیس بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان قم در گفتگو با خبرنگار حوزه مهدویت خبرگزاری شبستان بااشاره به ادامه تفسیر زیارت ناحیه مقدسه، گفت: در این فراز از زیارت حضرت مهدی(عج) با تعابیر گوناگون به امام حسین(ع) سلام می دهند؛ أَلسَّلامُ عَلى خامِسِ أَصْحابِ الْکِسْآءِ، أَلسَّلامُ عَلى غَریبِ الْغُرَبآءِ، أَلسَّلامُ عَلى شَهیدِ الشُّهَدآءِ، أَلسَّلامُ عَلى قَتیلِ الاَْدْعِیآءِ، أَلسَّلامُ عَلى ساکِنِ کَرْبَلآءَ، أَلسَّلامُ عَلى مَنْ بَکَتْهُ مَلائِکَةُ السَّمآءِ، سلام بر پنجمینِ اصحابِ کساء، سلام بر غریبِ غریبان، سلام بر شهیدِ شهیدان، سلام بر مقتولِ دشمنان، سلام بر ساکنِ کربلاء، سلام بر آن کسى که فرشتگانِ آسمان بر او گریستند.

وی با بیان اینکه حضرت ولی عصر(ع) در این فراز ما را به مساله غربت و شهادت امام حسین(ع) توجه داده اند، خاطرنشان کرد: در این فراز امام عصر اهمیت برنامه کربلا را بیان می کنند و بر فراموش نکردن حرم و بارگاه و قبر امام حسین(ع) تاکید می کنند.

حجت الاسلام شهیدی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) در اصول کافی اظهارداشت: امام صادق(ع) در روایتی به یکی از اصحاب خود به نام حسین بن ثویر که سوال کردند. اگر بخواهم حضرت را در اوقات بسیاری یاد کنم چطور باید باشد گفت سه مرتبه بگو صلی الله علیک با اباعبدالله که اگر این سلام از نزدیک باشد یا دور به حضرت می رسد. چرا که زمانی که امام به شهادت رسید، آسمان های 7 گانه زمین و آنچه در آنها و مابین آنها و هرکس در بهشت و آتش است همچنین هر چه دیده می شود و نمی شود همه برای امام گریه کردند.

رئیس بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان قم ادامه داد: امام صادق(ع) در ادامه پاسخ به این سوال گفت مگر سه چیز گریه نکرد بر شهادت امام حسین(ع) زمین بصره، زمین دمشق و آل عثمان.

وی با بیان اینکه امام عصر(ع) در این فراز مصائب کربلا را متذکر شده اند، تصریح کرد: سوز و آه حضرت ولی عصر(ع) بر مصیبت امام حسین(ع) شعله ور است. در ادامه گریه فرشتگان و آسمان ها را متذکر می شوند که شاهد بر مثال این بیان روایتی از امام صادق(ع) است که در نفس المهموم آمده است.

حجت الاسلام شهیدی افزود: امام صادق(ع) خطاب به زراره می فرمایند، به درستی که آسمان 40 صباح بر امام حسین(ع) گریست و زمین 40 صباح و آفتاب 40 صباح کسوف داشت و قرمز شد کوه ها تکه تکه شده و پراکنده گردیدند، دریاها منفجر شدند، فرشتگان نیز 40 صباح بر امام گریستند تا زمانی ک ابن زیاد به درک واصل شد و تا آن زمان زنان ما خضاب نکردند، روغن نزدند و سرمه نکشیدند.

این پژوهشگر مهدوی گفت: امام در ادامه این روایت فرمودند جدم امام سجاد(ع) هر زمان یاد آن واقعه می افتاد، می گریست و محاسنش پر از اشک می شد، به طوری که هر که او را می دید، دلش بر او می سوخت و فرشتگانی که بر سر قبر امام حسین(ع) هستند، می گریند و از گریه آنها هر آنکه در آسمان است، می گرید چرا که دیده ای نزد خدا محبوب تر از آن دیده نیست که بر امام اشک بریزد.

وی بااشاره به فراز دیگری از زیارت ناحیه مقدسه خاطرنشان کرد: أَلسَّلامُ عَلى مَنْ ذُرِّیَّتُهُ الاَْزْکِیآءُ، أَلسَّلامُ عَلى یَعْسُوبِ الدّینِ، سلام بر پیشواى دین، أَلسَّلامُ عَلى مَنازِلِ الْبَراهینِ، أَلسَّلامُ عَلَى الاَْئِمَّةِ السّاداتِ، أَلسَّلامُ عَلَى الْجُیُوبِ الْمُضَرَّجاتِ، أَلسَّلامُ عَلَى الشِّفاهِ الذّابِلاتِ، سلام بر آن کسى که خاندانش پاک و مطهّرند، سلام بر آن جایگاههاى براهین و حُجَجِ الهى، درود بر آن پیشوایانِ سَروَر، سلام بر آن گریبان هاى چـاک شده، سلام بر آن لب هاى خشکیده.

حجت الاسلام شهیدی گفت: وقتی روضه امام عصر(ع) به این مرحله می رسد، عبور اهل بیت(ع) از قتلگاه امام حسین(ع) و صحنه خون بار کربلا را به یاد می آورند و مصور می سازند و در ادامه حال حزین اهل خیام و تشنگی آنها را بیان می کنند.

این پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه وقتی امام حسین(ع) شهدا را به خیمه می آوردند، اهل بیت(ع) و خواهران و مادران شهدا خودشان را با خون انها آغشته می کردند، افزود: در روایت است که غروب روز 11 عاشورا زمانی که اهل بیت(ع) از خیمه ها مانند زنان غارت زده و اسیران سر و پا برهنه بیرون آمدند، آه و ناله می کردند.

وی بااشاره به تحمل تشنگی عجیب ازسوی اهل بیت(ع) در واقعه عاشورا، اظهارداشت: محدثی قمی در کتاب مناقب می گوید که اهل بیت(ع) سه شبانه روز از آب محروم بودند و تهیه یک قطره آب نیز برای آنها سخت بود.

حجت الاسلام شهیدی بااشاره به فراز أَلسَّلامُ عَلَى النُّفُوسِ الْمُصْطَلَماتِ، أَلسَّلامُ عَلَى الاَْرْواحِ الْمُخْتَلَساتِ أَلسَّلامُ عَلَى الاَْجْسادِ الْعارِیاتِ، سـلام بر آن جان هاى مُستأصل و ناچار، سـلام بر آن ارواحِ (از کالبد) خارج شده، سلام بر آن جسـدهاى برهـنه (بر خاک)، تصریح کرد: در این فراز تنگ شدن سینه امام سجاد(ع) و پرسش های حضرت زینب(س) اشاره شده است و صحنه های دلخراشی به تصویر کشیده شده است که دل هر کسی را می سوزاند و باید توجه داشت که مشاهده تمام این لحظات به حضرت ولی عصر(ع) بسیار سخت است.

رئیس بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان قم بااشاره به روایتی از امام سجاد(ع) گفت: ابن قولویه به روایتی از امام سجاد(ع) اشاره می کند. مبنی بر اینکه امام به شخصی به نام رائد فرمود چون روز عاشورا آنچه از مصیبت های عظیمی به ما رسید و پدرم و اهل بیت(ع) همه شهید شدند. حرم اهل بیت(ع) هتک حرمت شد و اسرا را سوار بر شترها کردند، بدن های شهدا را آغشته به خاک و خون بر روی زمین رها کردند و کسی متوجه دفن آنها نشد. چنین صحنه ای بر من سخت و گران آمد و سینه ام تنگ شد، حالتی به من عارض شد و عمه ام زینب به داد من رسید.

وی با بیان اینکه امام عصر(ع) در فراز بعدی ناله های اهل حرم را گوشزد می کنند، ادامه داد: أَلسَّلامُ عَلَى الاَْعْضآءِ الْمُقَطَّعاتِ، أَلسَّلامُ عَلَى الرُّؤُوسِ الْمُشالاتِ، أَلسَّلامُ عَلَى النِّسْوَةِ الْبارِزاتِ، سلام بر آن اعضاىِ قطعه قطعه شده ،سلام بر آن سرهاىِ بالا رفته (بر نیزه ها)، سلام برآن بانوانِ بیرون آمده (از خیمه ها)، در این فراز فریاد وا محمدا و وا علی اهل حرم و پرده نشینان خیام بیان شده است.

حجت الاسلام شهیدی بااشاره به دعای امام صادق(ع) برای زائران امام حسین(ع) گفت: ابن قولویه در رواتی از امام صادق(ع) بیان داشت، روز خدمت امام نشسته بودم، حضرت را دیدم که در مصلی خودشان مشغول نماز هستند، نشستم تا تمام شد. امام در پایان نماز خود مشغول دعا شدند و فرمودند خدایا مرا و برادران مرا و زیارت کنندگان قبر امام حسین(ع) را بیامرز.

این پژوهشگر مهدوی ادامه داد: به این معنا که این دعا برای زیارت کنندگان امام حسین(ع) همیشگی است و امام همیشه دعاگوی زائران امام حسین(ع) هستند و تنها فرقی که زیارت امام حسین(ع) با سایر ائمه دارد، این است که هر کس در هر جایی می تواند زائر باشد و فطرس ملک مامور شده است که سلام هر کسی در هر جایی را به پیشگاه و بارگاه امام برساند.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد