خانه » همه » مذهبی » غفت و پاکدامنی

طلسمات

غفت و پاکدامنی


غفت و پاکدامنی

۱۳۹۲/۱۲/۲۸


۱۱۶۱ بازدید

باعرض سلام وخسته نباشیددرقران امده که انهاکه شرایط ازدواج راندارندعفت پیش گیرندکه خداوندانهارابینیازکنداولامنظورازعفت چیست وچگونه محقق میشودثانیامنظورازبینیازشدن انسان چیست یعنی انسان نسبت به ازدواج بینیازمیشودباتشکرخدانگهدار


ضمن تشکر از ارتباط شما با این مرکز به مطلب زیر توجه کنید .
…وَ لْیَسْتَعْفِفِ الَّذِینَ لا یَجِدُونَ نِکاحاً حَتَّى یُغْنِیَهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ …( نور – 33 )
  ترجمه : …و آنها که وسیله ازدواج ندارند باید عفت پیشه کنند تا خداوند آنان را به فضلش بى نیاز سازد…
1- از آنجا که گاه با تمام تلاش و کوشش که خود انسان و دیگران مى کنند وسیله ازدواج فراهم نمى گردد و خواه و ناخواه انسان مجبور است مدتى را با محرومیت بگذراند، مبادا کسانى در این مرحله قرار دارند گمان کنند که آلودگى جنسى براى آنها مجاز است، و ضرورت چنین ایجاب مى کند، لذا بلا فاصله در آیه بعد دستور پارسایى را هر چند مشکل باشد به آنها داده مى گوید: و آنها که وسیله ازدواج ندارند باید عفت پیشه کنند، تا خداوند آنان را به فضلش بى نیاز سازد (وَ لْیَسْتَعْفِفِ الَّذِینَ لا یَجِدُونَ نِکاحاً حَتَّى یُغْنِیَهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ).
نکند در این مرحله بحرانى و در این دوران آزمایش الهى تن به آلودگى در دهند و خود را معذور بشمرند که هیچ عذرى پذیرفته نیست، بلکه باید قدرت ایمان و شخصیت و تقوا را در چنین مرحله اى آزمود.
تفسیر نمونه، ج 14، ص: 459
2- منظور از عفت ورزی همان خود نگهداری و نیفتادن به دام آلودگی و گناه و فحشا است .
3- علامه طباطبایی در تفسیر المیزان می فرماید :
در این ایه مراد از نیافتن نکاح قدرت نداشتن بر مهریه و نفقه است. و معناى آیه این است که کسانى که قدرت بر ازدواج ندارند از زنا احتراز بجویند تا خداوند ایشان را از فضل خود بى نیاز کند.
ترجمه المیزان، ج 15، ص: 158
4- بر طبق تفسیر ایشان منظور از بی نیازی همان بی نیازی مالی است زیرا آنچه مانع ازدواج بوده داشتن نیاز مالی و عدم قدرت بر تامین مهریه و نفقه زندگی مشترک است .
در این آیه قرآن مجید راه مقابله با طغیان غریزه جنسی را در صورت فراهم نبودن زمینة ازدواج، عفت پیشگی و یا خویشتن داری در امور جنسی می داند . البته این امر، نیاز به مقاومت سرسختانه دارد که در روایات به عنوان جهاد اکبر مطرح شده است .
عفت ورزی و تسهیل کنترل غریزه جنسی در گرو اموری است :
1 ـ طرد افکار شیطانی: مشکل ترین مرحلة رویارویی با انحراف جنسی، سالم سازی اندیشه و پرهیز از افکار شهوی است. امام علی(ع) می فرماید: «کسی که در اطراف گناه بسیار بیندیشد، سرانجام به آن کشیده خواهد شد».(1 )
2 ـ پر کردن اوقات فراغت با مطالعه، تفریح، مسافرت و غیره .
3 ـ کنترل چشم: نگاه راهبر دل و دام شیطان و بذر شهوت است. برای مهار غریزة جنسی باید از دیدن آن چه که میل جنسی را تحریک می کند خودداری کرد. امام علی(ع) می فرماید: «بهترین عامل رو گردانی از شهوات، فروبستن چشم ها است».(2 )
4 ـ عدم آمیختگی زن و مرد: همنشینی زن و مرد و همسخن شدن و خلوت کردن با یکدیگر زمینة لغزش را فراهم می کند .
5 ـ کم خوری: یکی دیگر از راه های کنترل غریزة جنسی، دوری از پرخوری است. از این رو در روایات اسلامی از روزه داری به عنوان عامل تعدیل غریزة جنسی یاد شده است .
پیامبر اکرم(ص) می فرماید: «ای جوانان، هر یک از شما قدرت ازدواج دارد، ازدواج کند و اگر قدرت ندارد روزه بگیرد، زیرا روزه گرفتن برای کنترل شهوت مفید است».(3 )
6 ـ یکی از راه های آرام کردن طوفان غریزة جنسی در انسان، ورزش و فعالیت بدنی است، زیرا ورزش مقدار فراوانی از انرژی های بدنی و فکری انسان را به خود اختصاص می دهد و از مسایل دیگر کم می کند .
7 ـ آخرت گرایی: توجه به پاداش اخروی دربارة کسانی که دامن خود را از گناه پاک داشته اند. امام علی(ع) می فرماید: «کسی که به بهشت علاقه دارد، خواهش های نفس و شهوات را فراموش کند».(4 )
8 ـ یاد مرگ: رسول خدا(ص) اصحاب خود را دربارة مرگ بسیار سفارش می کرد و می فرمود: «زیاد مرگ را یاد کنید، زیرا یاد مرگ شکنندة لذات نفسانی و مانع میان تو و شهوات است».(5 )
—————————————————————————————————————-
پی نوشت ها :
 
1 . غررالحکم، ج 5، ص 321 .
2 . همان، ج 6، ص 164 .
3 . بحارالانوار، ج 100، ص 220 .
4 . نهج البلاغه، قصار 30 .
5.بحارالانوار، ج 74، ص 388

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد