خانه » همه » مذهبی » فاصله تابهشت ،فاصله تاجهنم،زمان درروایات

فاصله تابهشت ،فاصله تاجهنم،زمان درروایات


فاصله تابهشت ،فاصله تاجهنم،زمان درروایات

۱۳۹۳/۰۲/۲۷


۱۳۶ بازدید

وقتی در روایتی ذکر شده انجام فلان عمل باعث فلان قدر سال فاصله افتادن میان شخص وجهنم میشود،مراد از این فاصله های زمانی(مثلا به اندازه یکسال یا ۵۰۰سال)چیست؟

پرسشگر محترم اینکه در احادیثی داریم که در آنها ذکر شده گروهی به دلیل ارتکاب برخی ازگناهان بوی بهشت رااستشمام نمی کننداولا: شایدکنایه از این باشد که این افراد نه تنها وارد بهشت نمی شوند بلکه آنقدربابهشت فاصله دارندکه حتی بوی آن رانیز استشمام نمی کنند به تعبیر دیگرگرچه ممکن است بعضی وارد بهشت نشونداماممکن است باتوجه به رائحه خوش بهشت ازبیرون ازبهشت ازاین رائحه بهره مندشوند ولی برخی ازگناهان سبب می شوندنه تنها گناهکار وارد بهشت نشودبلکه توفیق بهره مندی ازبوی بهشت رانیز نداشته باشد
ثانیا :دردنیا حواس پنجگانه یاسالم است یا معیوب اگرسالم بود امورمربوط به خود را ادراک می کند چه مثبت وچه منفی مثلا شامه سالم هم بوی خوش رادرک می کند وهم بوی متعفن را وشامه معیوب نه بوی خوش رادریافت می کند ونه بوی متعفن راولی درآخرت اینچنین نیست اگراعمال کسی به گونه ای باشد که اورا آماده دریافت رحمت الهی دربهشت کرده باشد نه تنها دربهشت ازبوی خوش بهشتی بهره مند می شود بلکه ازچنان شامه ای برخوردارمی شود که ازفاصله های طولانی به بهشت وقبل ازورود به آن ازبوی بهشت بهره می بردودرمقابل هیچ بوی متعفنی به مشام اونخواهد رسیدیعنی فقط بوی خوش را استشمام می کندبنابراین اگردرروایات دارد که بعضی ازفاصله پانصد یاهزارسال بوی بهشت رادرک می کنند یعنی از آنچنان شامه ی قوی وسالم برخوردارند که ازفاصله طولانی پانصد یاهزارسال نیز توان دریافت بوی بهشت رادارند . وبالعکس اگر اعمال کسی ناشایست وناهنجارباشد باطن اورابه گونه ای می سازد که شامه معنوی اوخراب شده وتوان دریافت بوی بهشت رانداردمثل انسان سرماخورده ای که قدرت تشخیص بوی خوش راازدست داده باشدوبه تعبیردیگرشامه اونسبت به دریافت بوی خوش کور شده وفقط بوی متعفن رادریافت می نماید این شخص اگردرکنار بهشت نیز باشد ازرائحه خوش آن محروم است به گونه ای گمان می شود پانصد یاهزارسال با بهشت فاصله دارد بنابراین تعبیر زمان پانصد یا کمتروبیشتر برای تقریب معنا به ذهن می باشد که هم نشانه ارزش عمل صالح درامورمثبت ونشانه پلیدی عمل ناپسند درامورمنفی است وهم نشانه قدرت روحی وسلامت افرادصالح ویا ضعف وخرابی امورروحی افراد فاسق می باشد واینک باتوجه به آنچه گفته شدبه احادیث زیر توجه نمایید:
1-پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) مى فرمایند:«مَنْ ظَلَمَ أجیراً أَجْرَهُ أَحْبَطَ اللهُ عَمَلَهُ وَحَرَّمَ عَلَیْهِ ریحَ الْجَنَّةِ وَإنَّ ریحَها لَیُوجَدُ مِنْ مَسیرَة خَمْسَمِأَةِ عام ؛ هر کس به کارگرى در مورد دستمزدش ستم روا دارد، خداوند عمل او را تباه مى کند و بوى بهشت را که از فاصله پانصد سال راه استشمام مى شود به او حرام مى گرداند») مکارم الاخلاق، ص 428)
2- قال رسول اللَّه صلّى اللَّه علیه و آله: إیّاکم و الرّشوة فإنّها محض الکفر و لا یشمّ صاحب الرّشوة ریح الجنّة.
(البحار 104/ ص274)پیامبر خدا (ص) فرمود: از رشوه بپرهیزید که کفر خالص است و صاحب رشوه بوى بهشت را نمى شنود.
3- قال رسول اللَّه صلّى اللَّه علیه و آله: من احتکر فوق أربعین یوما فإنّ الجنّة توجد ریحها من مسیرة خمسمائة عام و إنّه لحرام علیه.
(مستدرک الوسائل 2/ 468 البحار 103/ 89)رسول خدا (ص) فرمود: هر که بیش از چهل روز احتکار کند، بوى بهشت با اینکه از فاصله پانصد سال راه شنیده مى شود، بر او حرام مى گردد
4- پیامبر صلى الله علیه و آله مى فرماید:«جبرئیل به من خبر داد که بوى (خوش) بهشت از هزار سال راه استشمام مى شود، ولى چند دسته (حتّى) بوى بهشت را هم استشمام نمى کنند، از جمله: 1. عاق والدین 2. کسى که (بدون عذر شرعى) صله رحم را ترک کرده است 3. پیرمردى که در پیرى آلوده زنا شده است …» میزان الحکمة، باب 553، حدیث 2585.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد