خانه » همه » مذهبی » فعالیت نظامی دکتر چمران

فعالیت نظامی دکتر چمران


فعالیت نظامی دکتر چمران

۱۳۹۳/۰۲/۲۹


۱۱۵ بازدید

چرا دکتر چمران رفت چریک شد؟ چرا آدمی که در بهترین مراکز علمی جهان حضور داشته و زمینه برای خدمت به جامعه بشری براش وجود داشته میاد میره چریک میشه؟یا موقعی که اومد ایران چرا نرفت کار علمی کنه؟ چرا رفت جنگید ؟ مگه ما فرمانده کم داشتیم؟ مگه ما بسیجی کم داشتیم؟
چرا ایشون به جای کار علمی که این همه براش زحمت کشیده بود و به مراحل بالا رسیده بود یهو از دل سنگر ها سردر آورد؟

هر چند کسب علم و دانش و تلاش برای کار علمی و ارتقای جایگاه علمی کشور در جای خود بسیار مهم است ، اما این درشرایطی است که اساس نظام اسلامی و مملکت در خطر نباشد ، در شرایطی که دشمنان نظام با استفاده از تمام توان خویش موجودیت نظام جمهوری اسلامی را که به دنبال پیاده سازی احکام و تعالیم اسلام بود را نشانه رفته و جبهه کفر دست به دست هم داده تا انقلاب اسلامی را از بین ببرد ، ورود به عرصه جهاد و ایثار و دفاع از کیان نظام اسلامی و استفاده از تجربیات خویش در دفاع از آب و خاک کشور بر کسب علم و دانش تقدم دارد.
چمران از آن دسته از دانشمندانی نبود که بتواند به وجود برخی افراد در این صحنه دل خوش نموده و به کسب دانش خویش ادامه دهد و نسبت به مسائل و مشکلاتی که در جهان اسلام و پیرامون وی رخ می دهد ، بی تفاوت باشد . وی خطر بزرگ رژیم صهیونیستی را به خوبی تشخیص داده و یگانه راه مقابله با آن را ایستادگی و مقاومت و تکیه بر توان خود تشخیص داده و در این صحنه وارد گردید و به آموزش جوانان لبنانی همت گمارد .
پس از پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز جنگ تحمیلی ، ضرورت حضور افرادی همچون چمران در این عرصه احساس می شد و شهید چمران نیز که به دنبال انجام تکلیف و مسئولیت خویش بود ، در این عرصه گام نهاد. برای روشن شدن ضرورت شهید چمران در عرصه های مسئولیت کشور و صحنه جنگ ، باید به شرایط ابتدایی کشور و جنگ و کارشکنی وخیانت و عدم همراهی برخی از مسئولان در جنگ و تحولات کشور اشاره کنیم که شرایط خاصی را به وجود آورده بود که حضور و نقش آفرینی افرادی همچون شهید چمران را می طلبید و اگر این شهید بزرگوار نیز به یاری نظام و کشور نمی شتافتند و به فعالیت های علمی بسنده می کردند ، معلوم نبود که نظام جمهوری اسلامی می توانست در برابر توطئه ها و دشمنی ها ایستادگی کند . حضور ایشان و امثال ایشان کمک بسیار مغتنمی برای کشور در شرایط بسیار بحرانی سال های آغازین انقلاب اسلامی بود و همین احساس مسئولیت و درک شرایط کشور موجب شد تا ایشان صحنه علم و دانش را رها کرده و به صحنه جهاد و شهادت روی آورند تا موجودیت کشور حفظ شده و زمینه برای پیشرفت علمی کشور در آینده فراهم گردد از این رو وقتی شهید چمران از سوی استادش مورد نصیحت واقع می‌شود تا دست از فعالیت‌های سیاسی بردارد و به کار علمی بپردازد و موقعیت پیش آمده را از دست ندهد. ایشان در پاسخ به استاد و در توجیه مبارزات سیاسی بر ضد رژیم ایران می‌گوید: «واقعیت منم؛ پیش چشم شما. من در ایران استثنا نیستم، قاعده‌ام. ایران پُره از جوان‌هایی مثل من و بهتر از من ولی امکان رشد براشون فراهم نمی‌شه.» (سید مهدی شجاعی ، مرد رؤیاها ، تهران: نیستان ، 1392)
پیشرفت های خیره کننده علمی کشور در عرصه های مختلف به ویژه انرژی هسته ای سندی روشن برای اثبات سخنان وی می باشد . جوانان متعهد این مرز وبوم نشان دادند که در صحنه جهاد علمی با وجود همه دشمنی ها و کارشکنیها ، می توانند حماسه آفرینی کنند . براستی اگر شهید چمران ها جان خویش را در راه استقلال و امنیت کشور ایثار نکرده بودند ، کشور ما با چه سرنوشتی روبرو بود .

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد