معرفت امام زمان(ع) مصداق بارز حکمت
۱۳۹۳/۰۴/۱۶
–
۱۱۷ بازدید
معرفت امام زمان(ع) مصداق بارز حکمت
خبرگزاری شبستان: بنابر آیه ۲۶۹ سوره بقره حکمت را به معنی معرفت و شناخت اسرار و رسیدن به حق دانسته اند که خداوند آن را به بعضی از افراد عطا می کند تا آنان وسوسه های شیطانی را باز شناسند و این خیر کثیر است.
خبرگزاری شبستان: قرآن کریم چراغی نورانی است که با وجود گذشت ده ها قرن از نزول آن هنوز مسیر حق طلبان را در طول تاریخ روشن کرده و در آینده هم چنین خواهد بود، در این کتاب آسمانی آینده ای روشن به بشریت نوید داده شده است که با سیطره دین حق و البته توسط امام حق(عج) و یاران صالحش بر تمام جهان محقق می شود.
معرفت امام زمان(ع) مصداق بارز حکمت
خبرگزاری شبستان: بنابر آیه ۲۶۹ سوره بقره حکمت را به معنی معرفت و شناخت اسرار و رسیدن به حق دانسته اند که خداوند آن را به بعضی از افراد عطا می کند تا آنان وسوسه های شیطانی را باز شناسند و این خیر کثیر است.
خبرگزاری شبستان: قرآن کریم چراغی نورانی است که با وجود گذشت ده ها قرن از نزول آن هنوز مسیر حق طلبان را در طول تاریخ روشن کرده و در آینده هم چنین خواهد بود، در این کتاب آسمانی آینده ای روشن به بشریت نوید داده شده است که با سیطره دین حق و البته توسط امام حق(عج) و یاران صالحش بر تمام جهان محقق می شود.
در این سلسله مباحث مهمترین آیه های قرآنی که درباره معارف مهدویت است به ترتیب سوره های قرآنی استخراج و به نکته های هر کدام پرداخته شده همچنین در کنار هر آیه یکی از موضوع های خاص معارف مهدوی متناسب با آن آیه نیز مطرح می شود.
سوره بقره آیه 269
یُؤتِی الْحِکْمَةَ مَن یَشَاءُ وَمَن یُؤْتَ الْحِکْمَةَ فَقَدْ أُوتِیَ خَیْرًا کَثِیرًا وَمَا یَذَّکَّرُ إِلاَّ أُوْلُواْ الأَلْبَابِ ﴿269﴾
(خدا) به هر کس که بخواهد حکمت مى بخشد، و به هر کس حکمت داده شود، به یقین ، خیرى فراوان داده شده است ؛ و جز خردمندان ، کسى پند نمى گیرد. (269)
نکته ها:
1- حکمت را به معنی معرفت و شناخت اسرار و آگاهی از حقایق و رسیدن به حق دانسته اند که خداوند آن را به بعضی از افراد به خاطر پاکی و تقوا و تلاششان عطا می کند تا آنان وسوسه های شیطانی را از الهامات الهی باز شناخته و چاه را از راه و شعار را از شعور تشخیص دهند و این خیر کثیر است.
2- امام صادق(ع) راجع به این قول خدای متعالی؛ “و من یوت الحکمه فقد اوتی خیرا کثیرا” فرمود: مراد از حکمت اطاعت خدا و معرفت امام است.
3- همه دنیا متاع قلیل است ولی حکمت خیر کثیر است پس اگر همه امکانات مادی در راه دست یابی به حکمت و بینش صحیح استفاده شود ارزش دارد.
4- حکمت هدیه ای کلیدی و مادر همه خیرات است هر که آن را به دست آورد چیزهای بسیاری خواهد داشت.
5- هر کسی به ارزش حکمت پی نمی برد “ما یذکر الا اولوا الالباب” دنیاگران برمال و آمار و محاسبات مادی تکیه می کنند و سود و زیان را بر اساس مادیات می سنجند ولی دوراندیشان عاقل و راه شناسان اندیشمند از بعد دیگری محاسبه می کنند.
برگرفته از کتاب “پرتوی از آیه های مهدوی” نوشته حجت الاسلام محسن قرائتی و کوشش حسن ملایی
خبرگزاری شبستان: بنابر آیه ۲۶۹ سوره بقره حکمت را به معنی معرفت و شناخت اسرار و رسیدن به حق دانسته اند که خداوند آن را به بعضی از افراد عطا می کند تا آنان وسوسه های شیطانی را باز شناسند و این خیر کثیر است.
خبرگزاری شبستان: قرآن کریم چراغی نورانی است که با وجود گذشت ده ها قرن از نزول آن هنوز مسیر حق طلبان را در طول تاریخ روشن کرده و در آینده هم چنین خواهد بود، در این کتاب آسمانی آینده ای روشن به بشریت نوید داده شده است که با سیطره دین حق و البته توسط امام حق(عج) و یاران صالحش بر تمام جهان محقق می شود.
در این سلسله مباحث مهمترین آیه های قرآنی که درباره معارف مهدویت است به ترتیب سوره های قرآنی استخراج و به نکته های هر کدام پرداخته شده همچنین در کنار هر آیه یکی از موضوع های خاص معارف مهدوی متناسب با آن آیه نیز مطرح می شود.
سوره بقره آیه 269
یُؤتِی الْحِکْمَةَ مَن یَشَاءُ وَمَن یُؤْتَ الْحِکْمَةَ فَقَدْ أُوتِیَ خَیْرًا کَثِیرًا وَمَا یَذَّکَّرُ إِلاَّ أُوْلُواْ الأَلْبَابِ ﴿269﴾
(خدا) به هر کس که بخواهد حکمت مى بخشد، و به هر کس حکمت داده شود، به یقین ، خیرى فراوان داده شده است ؛ و جز خردمندان ، کسى پند نمى گیرد. (269)
نکته ها:
1- حکمت را به معنی معرفت و شناخت اسرار و آگاهی از حقایق و رسیدن به حق دانسته اند که خداوند آن را به بعضی از افراد به خاطر پاکی و تقوا و تلاششان عطا می کند تا آنان وسوسه های شیطانی را از الهامات الهی باز شناخته و چاه را از راه و شعار را از شعور تشخیص دهند و این خیر کثیر است.
2- امام صادق(ع) راجع به این قول خدای متعالی؛ “و من یوت الحکمه فقد اوتی خیرا کثیرا” فرمود: مراد از حکمت اطاعت خدا و معرفت امام است.
3- همه دنیا متاع قلیل است ولی حکمت خیر کثیر است پس اگر همه امکانات مادی در راه دست یابی به حکمت و بینش صحیح استفاده شود ارزش دارد.
4- حکمت هدیه ای کلیدی و مادر همه خیرات است هر که آن را به دست آورد چیزهای بسیاری خواهد داشت.
5- هر کسی به ارزش حکمت پی نمی برد “ما یذکر الا اولوا الالباب” دنیاگران برمال و آمار و محاسبات مادی تکیه می کنند و سود و زیان را بر اساس مادیات می سنجند ولی دوراندیشان عاقل و راه شناسان اندیشمند از بعد دیگری محاسبه می کنند.
برگرفته از کتاب “پرتوی از آیه های مهدوی” نوشته حجت الاسلام محسن قرائتی و کوشش حسن ملایی