مقصد نهایی قیام عاشورا؛ حاکمیت حق بر جهان و تحقق کمال انسانی
۱۳۹۴/۰۷/۲۳
–
۱۴۰ بازدید
حجت الاسلام کارگر در گفتگو با شبستان:
مقصد نهایی قیام عاشورا؛ حاکمیت حق بر جهان و تحقق کمال انسانی
خبرگزاری شبستان: پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه قیام امام حسین(ع) و امام مهدی(ع)، حلقهای از مبارزه اهل حق با باطل است که به پیروزی نهایی اهل حق منتهی میشود، گفت: مقصد نهایی این مبارزه حاکمیت اهل حق بر جهان و رسیدن انسان به کمال است.
حجت الاسلام کارگر در گفتگو با شبستان:
مقصد نهایی قیام عاشورا؛ حاکمیت حق بر جهان و تحقق کمال انسانی
خبرگزاری شبستان: پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه قیام امام حسین(ع) و امام مهدی(ع)، حلقهای از مبارزه اهل حق با باطل است که به پیروزی نهایی اهل حق منتهی میشود، گفت: مقصد نهایی این مبارزه حاکمیت اهل حق بر جهان و رسیدن انسان به کمال است.
حجت الاسلام رحیم کارگر در گفت و گو با خبرنگار حوزه مهدویت خبرگزاری شبستان با اشاره به مبارزه تاریخی گروه حق و باطل، گفت: تاریخ، حرکت مستمر و مداوم زندگی انسانها، از گذشته تا حال و آینده است؛ آکنده از شکستها و پیروزیها، کامیابیها و ناکامیها، دشواریها و راحتیها، حق گراییها و باطل محوریها، پیشرفت و پسرفتها و . . . به همین جهت نگرش و اظهار نظر دربارة آن، مطلوب بوده و خواهد بود.
وی با بیان اینکه از نظر فلسفه متعالی تاریخ (دیدگاه شیعه)، کمال گرایی انسانها و نزاع مستمر حق و باطل برای رسیدن به این نقطه کمال و تعالی (عبودیت و قرب الهی) است، خاطرنشان کرد: در واقع مهمترین مانع رشد و بالندگی انسانها و جوامع و تحقق عبودیت کامل، وجود گروه باطل در برابر گروه حق و حق ستیزی، بیدادگری، فسادگری و شیطان محوری جبهه شرّ و کفر است.
حجت الاسلام کارگر ادامه داد: براساس نگرش ادیان ابراهیمی، اراده و مشیت الهی، بر تاریخ سوار و حاکم است و آن را براساس سنتهای مختلف به حرکت در میآورد و نهایت آن نیز نیک فرجامی و به زیستی در این دنیا و آخرت است.
این پژوهشگر مهدوی با اشاره به دیدگاه شیعه در این حوزه، اظهارداشت: از دیدگاه شیعه، مهمترین انگاره درباره تاریخ، حرکت و سیر انسان و جامعة بشری ـ با طی فراز و نشیبهایی ـ به سوی کمال و اوج گرفتن است؛ یعنی، حرکت به سوی عبودیت و حاکمیت کامل ارزشها و متعالی شدن انسان ها.
وی با بیان اینکه هدفی که قرآن برای کاروان بشری ترسیم میکند، عبادت و عبودیت است، تصریح کرد: منظور از آن، معنای وسیع و گستردهای است که شامل تمامی شئون زندگی انسان در روی زمین است، این هدف در صورتی محقق میشود که در سراسر جهان خواستهها و دستورات الهی، اجرا و معرفت و عبادت او محقق شود و معنویت و فضیلت جایگزین رذیلت و شرارت شود.
حجت الاسلام کارگر افزود: برای رسیدن به چنین هدف و مقصدی، از آغاز جهان، همواره نبردی پیگیر میان گروه حق و گروه باطل، برپا بوده است. گروه حق نماد خداپرستی، اخلاق محوری، عبادت گری، عدالت گستری و حق طلبی بوده و گروه باطل نماینده ثروت اندوزی، فسادگری، قدرت محوری، ستمگری و خداستیزی بوده است.
این پژوهشگر مهدوی رهبران گروه حق را پیامبران و اولیای الهی و سردمداران گروه باطلرا شیطان و تمامی فراعنه، جباران، زرسالاران و سلطهجویان دانست و بیان داشت: این نزاع و درگیری منازل و مراحل مختلفی را در تاریخ طی کرده و شاهد مبارزات پیگیر و مداوم حق طلبان (آدم، نوح، ابراهیم، موسی، لوط، شعیب، صالح، موسی، عیسی، داوود، حضرت محمد، حضرت علی(ع) و امام حسین(ع) …)، با حق ستیزان (فرعون، نمرود، ثمودیان، عادیان، هامان، قارون، ابوسفیان، ابوجهل، معاویه، یزید و…) بوده است.
وی با بیان اینکه قیام امام حسین(ع) و مهدی موعود(ع)، حلقهای از حلقات مبارزه اهل حق و اهل باطل است که به پیروزی نهایی اهل حق منتهی میشود، تاکید کرد: سر منزل و مقصد نهایی این مبارزه نیز حاکمیت اهل حق برجهان، گسترش فضیلتهای اخلاقی، ریشه کنی شرارت و رذالت و رسیدن انسان به کمال اخلاقی و عقلی است.
حجت الاسلام کارگر ادامه داد: براین اساس نهضت امام حسین(ع)، در امتداد قیامهای پیامبران و صالحان و یکی از حساسترین و مهمترین این مبارزات بوده است. این حماسة جاودانه، رویارویی بزرگ و سرنوشت ساز گروه حق، در مقابل گروه باطل و برای تحقّق آرمانهای الهی ـ دینی بوده است.
این پژوهشگر مهدوی با اشاره به شاخصه مهم این نهضت گفت: مهمترین شاخصه و ویژگی آن ـ که در همان مسیر قیامهای انبیا قرار دارد ـ حق محوری و تلاش برای احیای حق و خیر و ایمان بوده است؛ همان گونه که مهمترین شاخصه و ویژگی قیام مهدوی نیز، حقطلبی و تلاش برای حاکمیت خیر و ایمان و حق خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: در کربلا و حماسه عاشورا، دو جمعیت و گروه، در مقابل یکدیگر قرار گرفتند: یک جمعیت نمایندة حق و حقیقت، ایمان و حق باوری، درستی و صداقت، شرافت و کرامت، عبادت و طاعت و در یک کلمه، گروه حق بودند، گروه دیگر نماینده شرّ و فساد، ظلم و تباهی، نفاق و بیایمانی، پستی و رذالت و ابلیسگروی و در یک کلمه جنود باطل بودن.
حجت الاسلام کارگر اظهار داشت: سالار گروه حق، حسین بن علی(ع) فرزند گرانمایه رسول گرامی اسلام و سردمدار گروه باطل، یزیدبن معاویه، فرزند ابوسفیان بن حرب بود. جبهه حق، گروه سعیدان، یکتاپرستان و مؤمنان واقعی و جبهه باطل، گروه اشقیا، دنیا خواهان و منافقان بودند.
این پژوهشگر مهدوی ادامه داد: در گروه حق و خیر، چهرههای نورانی، دلاور و پاک نهادی چون عباس بن علی، علی بن الحسین، قاسم بن حسن، حبیب بن مظاهر، مسلم بن عوسجه، زهیربن قین، حربن یزید ریاحی و…حضور داشتند. در جبهه شرّ و باطل، افراد شقی، ستمکار و فاسقی چون عمر بن سعد، عبیدالله بن زیاد، شمر بن ذیالجوشن، حرمله، حصین بن نمیر، شبث بن ربعی و…جولان دادند و در اوج شرارت، تباهی و باطل گرایی بودند. شیطان در گوشت و خون و روح آنان نفوذ کرده و دین ستیزی، جهالت، انحراف و حق کشی در وجود آنان ریشه دوانده بود. چنان که در طول تاریخ نیز میتوان این اوصاف حیوانی را در چهرة شرارت بار گروههای مخالف پیامبران و ادیان الهی مشاهده کرد.
وی با بیان اینکه در آینده نیز شاهد فعالیت و تحرّک این گروه شیطانی و تباه گر خواهیم بود، تصریح کرد: زیرا تا زمانی که شیطان هست و جولان میکند، برای خود اعوان و انصاری ـ از جن و انس ـ دارد و فرماندهی گروه باطل (شر، ظلمت، فسق و فجور) را عهده دار است. پس در هر زمان میتوان جنود شیطان را شناسایی کرد و شرارتها و جنایتهای آنها را دید.