مُلک سلیمان هم به گرد پای این دولت نمی رسد!
۱۳۹۵/۰۳/۰۱
–
۸۴ بازدید
مختصات مُلک عظیم خداوندی از زبان شفیعی سروستانی؛
مُلک سلیمان هم به گرد پای این دولت نمی رسد!
خبرگزاری شبستان: آسمانها و زمینی که قرار است این بهشت موعود در آن بنا شود، عبارت است از تمامی آسمانها و زمین قبل از قیامت. زیرا بعد از قیامت آسمانها و زمین تبدیل می شود و دیگر آسمان و زمینی باقی نخواهد بود.
به گزارش خبرگزاری شبستان، مراسم جشن میلاد یگانه منجی عالم بشریت، حضرت مهدی صاحب الزّمان(عج) همزمان با یکصد و دومین نشست از سلسله نشستهای فرهنگ مهدوی برگزار شد.
مختصات مُلک عظیم خداوندی از زبان شفیعی سروستانی؛
مُلک سلیمان هم به گرد پای این دولت نمی رسد!
خبرگزاری شبستان: آسمانها و زمینی که قرار است این بهشت موعود در آن بنا شود، عبارت است از تمامی آسمانها و زمین قبل از قیامت. زیرا بعد از قیامت آسمانها و زمین تبدیل می شود و دیگر آسمان و زمینی باقی نخواهد بود.
به گزارش خبرگزاری شبستان، مراسم جشن میلاد یگانه منجی عالم بشریت، حضرت مهدی صاحب الزّمان(عج) همزمان با یکصد و دومین نشست از سلسله نشستهای فرهنگ مهدوی برگزار شد.
بنابر این گزارش، در این همایش عیدانه اسماعیل شفیعی سروستانی در نگاهی متفاوت و نوین به موضوع «مُلک عظیم خداوندی» سخنرانی کرد. از دیگر برنامه های این نشست، می توان به سخنرانی حجّت الاسلام و المسلمین سیّد امیرمحمّد ماسولهای به مناسبت اعیاد شعبان المعظّم، رونمایی از دو کتاب ارزشمند اسماعیل سروستانی با عناوین «قبیله لعنت 3: بنی اسرائیل و پیامبری» و «راز فروپاشی فرهنگها و تمدّنها»، اجرای زنده موسیقی مهدوی با صدای آقای چوگان باز و پخش کلیپهایس متنوّع درباره امام عصر(ارواحنا له الفداء) اشاره کرد.
این گزارش می افزاید: اسماعیل شفیعی سروستانی، مدیر مسئول موسسه موعود (عج) با اشاره به آیه «انّی جاعلٌ فی الارض خلیفة؛ من می خواهم در زمین خلیفه و قائم مقامی قرار دهم»، خلیفه را به معنای جایگزین برحقّ و جانشین شایسته معرفی کرد و گفت: خلیفه و قائم مقام، میبایست دارای ویژگیهای آن کسی که خلیفه را قرار میدهد، باشد که در این آیه، خلیفهی خداوند، میبایست صفات الهیای همچون «محیط بودن بر تمامی عوالم و تمامی موجودات آن»، «شاهد و ناظر بودن در این عوالم»، «قادر بودن در تصرّف در این عوالم» و «واجد صفات کمالی» را داشته باشد تا بتواند خلیفه شایسته خداوند شود.
وی «اذن خداوند»، «علم کامل»، «عصمت» و «قدرتمندی» را شرط خلیفه بودن دانست و خلیفة الله را «مدیر مسئول سلسلهی منظم نظام هستى امکانى» خواند و ادامه داد: در زیارت حضرت صاحب الزّمان(ع) وقتی میخواهیم به ایشان سلام کنیم، میگوییم «سلام بر تو ای کسی که چشمانت ناظر شجرهی طوبی و سدرة المنتهی است». این دو درخت، وسط عالم مجرّدات و میان بهشت است. به عبارت دیگر، وقتی امام (عج) مینگرد، افق دیدش از زمین و زمینیان میگذرد، ادامه پیدا میکند و تا وسط عالم مجرّدات و همه ی ساکنان عالم مجرّدات را میبیند و دربارهی امورشان تدبیر میکند. یعنی جبرئیل امین(ع) و تمام ساکنان عالم مجرّد را میبیند، تحت فرمان دارد، برایشان تدبیر میکند و برای آنها تصمیم میگیرد. امام، بر تمام اجزای عوالم تسلّط دارد و هدایتگر تشریعی و تکوینی تمامی موجودات ساکن در آنهاست. به عبارت دیگر خلیفة الله مدیر مسئول سلسلهی منظم نظام هستى امکانى است.»
مدیر مسئول موسسه موعود (عج)، با بیان اینکه خلافت الهی وعدهداده شدهی خداوند به اهل بیت(ع) هنوز محقّق نشده است، برپایی دولت کریمهی امام زمان(عج) را زمان تحقق این وعده دانست و با استناد به آیات و روایات بیان کرد: مُلکی که تمامی انبیاء و اوصیاء منتظر رسیدن آن بوده و هستند، مُلک اهل بیت(ع) است. همان مُلکی که تمام انسانها و موجودات منتظر برای رسیدن آن دعا میکنند و میخوانند: «اللَّهُمَّ إِنَّا نَرْغَبُ إِلَیکَ فِی دَوْلَةٍ کَرِیمَةٍ تُعِزُّ بِهَا الْإِسْلامَ وَ أَهْلَهُ وَ تُذِلُّ بِهَا النِّفَاقَ وَ أَهْلَهُ وَ تَجْعَلُنَا فِیهَا مِنَ الدُّعَاةِ إِلَى طَاعَتِکَ وَ الْقَادَةِ إِلَى سَبِیلِکَ وَ تَرْزُقُنَا بِهَا کَرَامَةَ الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ؛ خدایا به سوى تو مشتاقیم براى یافتن دولت کریمه اى که اسلام و اهلش را به آن عزیز گردانى،و نفاق و اهلش را به وسیله آن خوار سازى، و ما را در آن دولت از دعوت کنندگان به سوى طاعتت،و رهبران به سوى راهت قرار دهى،و کرامت دنیا و آخرت را از برکت آن روزیمان فرمایى.»
مُلکی، بزرگتر از مُلک سلیمان
سروستانی با بیان این نکته که دین حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) در تمامی عوالم، دین محمّد و آل محمّد(صلوات الله علیهم اجمعین) است، قلمرو خلفا از انبیا و رسل تا امروز جهان را برشمرد و اشاره کرد: قلمرو فرمانروایی اهل بیت(ع) وسعت و گسترهای بیش از تصوّر ما دارد. سرزمین حضرت آدم(ع)، داوود(ع)، سلیمان(ع) و ابراهیم(ع) بخشی از زمین بوده است، اما مُلک اهل بیت(ع)، بزرگتر از این سلطنتهاست.
بنابر گفته وی سایر انبیاء نیز خلیفه بودند؛ امّا در قدر و استعداد خودشان و زمانهی خودشان. امّا خلیفه به نحو تامّ و مطلق، اهل بیت(ع)، چهارده معصوم، خلفای منصوب و منظور خداوند متعال هستند. در واقع باید گفت، منظور خداوند از خلقت حضرت آدم(ع)، در حقیقت، خلقت محمّد و آل محمّد(ع) بود. چنانچه فرمودند: «لو لاک ما خلقت الافلاک.»
شفیعی سروستانی ادامه داد: به برخی از انبیای دیگر نیز، مُلکی دادند. چنانچه به حضرت سلیمان(ع) نشانه ای دادند و قدرتی پیدا کرد بر تمام جنود جنّی. امّا این مُلک در برابر ملک اهل بیت(ع) کوچک بود. در حالیکه مُلک وعده داده شده ی خداوند قرار بود در تمامی آسمانها و زمین حاکم شود و کدامین نبی استعداد چنین چیزی را داشت؟؛ امام باقر(ع) فرمودند: «در کتاب علی(ع) در ذیل آیة «زمین از آن خداست و به هر کس از بندگانش که بخواهد آن را به میراث میدهد و سرانجام نیز از آن پرهیزکاران است»، چنین یافتیم که: «من و اهل بیتم همان کسانی هستیم که خداوند زمین را به ما ارث میدهد و ماییم پرهیزکاران و زمین تماماً از آنِ ماست.»
وی با بیان اینکه خلافت تامّ و تمام به نام آل محمّد(ص) است، تاکید کرد: چنانچه حضرت امیرمؤمنان علی(ع) فرمودند: «سلطنت ما از سلطنت «سلیمان بن داود» بزرگتر است و پادشاهی ما از پادشاهی او وسیعتر است.» و حضرت رسول اکرم(ص) نیز فرمودند: «زمین با نور پروردگارش منوّر میشود و سلطنت او همة شرق و غرب جهان را در برمیگیرد.»
سردبیر ماهنامهی موعود (عج) با برشمردن ویژگیهای حکومت امام زمان(ع) به وجوهی از این قلمرو وسیع و ژرف اشاره و ابراز کرد: 1. دولت اهل بیت(ع)، آخرین دولت و حُسن ختام دولتهای پیشین است که تا قیامت ادامه دارد؛ 2. در مُلک اهل بیت(ع)، پرهیزگاران و صالحان حاکم میشوند و مردم نیز به تبع آنان بدین روش میگرایند؛ 3. در مُلک اهل بیت(ع)، اسلام محمّدی سراسری و فراگیر میشود؛ 4. در مُلک اهل بیت(ع) دشمن خداوند وجود نخواهد داشت؛ 5. و….
تحوّلات مادّی و تکوینی در دولت کریمه
پس از بیان تفاوتهای مُلک انبیا و رسل با ملک اهل بیت(ع) و برشمردن بزرگی آن، شفیعی سروستانی به دلیل تنگی وقت، فهرست وار به تحوّلات مُلکی (مادّی) و تکوینی دولت کریمه اشاره کرد. از جمله تحوّلات مُلکی که در این بخش اشاره شد میتوان از سرسبز شدن زمین، بارشهای شگفت از آسمان، بیرون آمدن جواهرات و گیاهان از زمین، خشنودی پرندگان، ماهیان و دیگر حیوانات از زمین، ایجاد امنیّت سراسری در عالم و… نام برد.
سروستانی، مواردی همچون «گسترده شدن ارتباطات مؤمنان در زمین از راه های شگفتانگیز»، «پهن شدن زمین برای حضرت قائم(ع)»، «سراسری شدن علم»، «کامل شدن عقول مردم» و «رجعت مؤمنان و کافران خالص» را از موارد تغییرات تکوینی حاصل از حضور و تصرّف امام در زمین معرفی کرد و افزود: مُلک کریمه و عظیم، فقط زمین نیست؛ چنانچه امیرمؤمنان (ع) فرمودند، آسمانها و زمینی که قرار است این بهشت موعود در آن بنا شود، عبارت است از تمامی آسمانها و زمین قبل از قیامت. زیرا بعد از قیامت آسمانها و زمین تبدیل می شود و دیگر آسمان و زمینی باقی نخواهد بود.
فصل ظهور ولایت تکوینی
وی در بیان مصادیق روایی ظهور ولایت تکوینی به بی نیاز شدن زمین از خورشید اشاره کرد. این موضوع که در روایات به آن تصریح شده است بیان میدارد که پس از ظهور حضرت ولیّ عصر(عج)، زمین به نور آن حضرت (عج) نورانی میگردد و مردم جهان از نور خورشید بینیاز میشوند.
بنابر گفته مدیر مسئول موسسه موعود (عج) از دیگر مصادیق ظهور ولایت تکوینی می توان به «کند شدن حرکت کهکشانی کرات و سیارات» اشاره کرد که سبب میشود روزها و شبهای دولت کریمه طولانی تر از روز و شب روزگار حضور بشر در زمین باشد. همچنین «برداشته شدن حجابهای ارتباطی مردم با امام و با همدیگر»، «فراخ شدن زمین و دیده شدن تمامی آن در یک نگاه»، «مسخّر شدن ابر و باد و خورشید و… برای امام» و «تسلیم شدن همه موجودات آسمان و زمین در برابر فرمان امام» از دیگر مصادیق این بروز اعجاب برانگیز بودند که وی شرح داد.
در انتها استاد سروستانی با استفاده از روایات بیان کردند که حکومت اهل بیت(ع) دورانی طولانی تا قیامت خواهد بود و مدّت زمان آن، بیش از دوران رنج بشر است.
گفتنی است، این نشست نیز همانند نشستهای پیشین با «زیارت شریف آل یاسین» به پایان رسید.
این گزارش می افزاید: در حاشیه این نشست نمایشگاهی از آثار و محصولات مؤسّسه موعود برقرار بود و به خانواده بزرگ موعودیان، کتاب «سالار عشق» اثر «حاج شیخ عباس مصباح زاده» هدیه داده میشد. از برنامههای حایشهای این نشست، میتوان به برگزاری مسابقه کتابخوانی نیز اشاره داشت. در این مسابقه، کتاب «ملک عظیم خداوندی» موضوع کتابخوانی قرار گرفت (تا صفحه 107 کتاب). علاقه مندان میتوانند این کتاب را از سایت www.yaranshop.ir تهیه کنند. سؤالات و نحوه ارسال پاسخهای این مسابقه در سایت موعود به آدرس www.mouood.org قابل دسترسی است.
گفتنی است، مؤسّسه موعود در ماه مبارک رمضان، نشستی برگزار نمی کند و زمان برگزاری نشست بعدی این مؤسّسه 31 تیر ماه 1395 است که موضوع آن متعاقباً اعلام می شود.