خانه » همه » مذهبی » ناحیه مقدسه؛ ذکر مصیبت امام حسین(ع) به روایت امام زمان(عج)

ناحیه مقدسه؛ ذکر مصیبت امام حسین(ع) به روایت امام زمان(عج)


ناحیه مقدسه؛ ذکر مصیبت امام حسین(ع) به روایت امام زمان(عج)

۱۳۹۲/۰۹/۱۰


۱۸۰ بازدید

ناحیه مقدسه؛ ذکر مصیبت امام حسین(ع) به روایت امام زمان(عج) ا

پژوهشگر مهدوی بااشاره به اینکه امام عصر(ع) در بخشی از زیارت ناحیه مقدسه شمه ای از فضایل امام حسین(ع) را بیان می کنند، گفت: امام زمان(عج) بعد از بیان ویژگی های امام حسین(ع) وارد روضه و ذکر مصیبت می شوند.


ناحیه مقدسه؛ ذکر مصیبت امام حسین(ع) به روایت امام زمان(عج) ا

پژوهشگر مهدوی بااشاره به اینکه امام عصر(ع) در بخشی از زیارت ناحیه مقدسه شمه ای از فضایل امام حسین(ع) را بیان می کنند، گفت: امام زمان(عج) بعد از بیان ویژگی های امام حسین(ع) وارد روضه و ذکر مصیبت می شوند.

حجت الاسلام ناصر شهیدی، پژوهشگر مهدوی در گفتگو با خبرنگار حوزه مهدویت خبرگزاری شبستان، در ادامه تفسیر زیارت ناحیه مقدسه، گفت: امام عصر(ع) بعد از سلام و درود به پیامبران الهی به خمسه طیبه درود می فرستند و می فرمایند: أَلسَّلامُ عَلى مُحَمَّد حَبیبِ اللهِ وَ صِفْوَتِهِ، أَلسَّلامُ عَلى أَمیرِالْمُؤْمِنینَ عَلِىِّ بْنِ أَبی طالِب الْمَخْصُوصِ بِاُخُوَّتِهِ، أَلسَّلامُ عَلى فاطِمَةَِ الزَّهْرآءِ ابْنَتِهِ، أَلسَّلامُ عَلى أَبی مُحَمَّد الْحَسَنِ وَصِىِّ أَبیهِ وَ خَلیفَتِهِ ، سلام بر محمّد محبوبِ خدا و یار مخلص او، درود بر فرمانرواى مؤمنان على بن ابیطالب، که برادرىِ رسول خدا به وى اختصاص یافت، سلام بر فاطمه زهراء دختر رسول الله و درود بر حسن بن على وصىّ و جانشین پدرش.

وی با بیان اینکه امام عصر(ع) با بیان این سلام ها محبت اهل بیت(ع) را به عنوان یک موهبت الهی می دانند، خاطرنشان کرد: روایات بسیاری در این باب وجود دارد، به عنوان مثال به نقل از تحف العقول در باب سفارش های امام صادق(ع) آمده است که امام فرمودند: ای پسر نعمان محبت و دوستی ما اهل بیت(ع) از آسمان و خزانه های زیر عرش که همانند خزانه های طلا و نقره اند، فرو می آیند.

حجت الاسلام شهیدی در ادامه این روایت، اظهارداشت: امام می فرمایند و آن را جز به مقدار همین نازل نمی کند و جز به بهترین بندگانش عطا نمی فرماید و برای آن ابری است مثل ابری که باران داشته باشد که منظور رحمت واسعه الهی است که از طریق اهل بیت(ع) به بندگان رسیده می شود.

رئیس بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان قم افزود: در ادامه این روایت امام می فرمایند وقتی اراده فرمود: کسانی را که دوست دارد از محبت بهره مند کند، به آن ابر اجازه بارش می دهد. آنگاه می بارد و به جنینی که به شکم مادر است، برخورد می کند.

وی با بیان اینکه باید قدردان محبت اهل بیت(ع) باشیم، تصریح کرد: داشتن محبت امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) بسیار ارزش دارد، چرا که یکی از مواهب خاص الهی است و ما باید آن را مانند مروارید و دری حفظ کنیم تا آسیب نبیند که باید گفت یکی از این آسیب ها گناه است.

حجت الاسلام شهیدی با بیان اینکه اگر محبت حقیقی باشد و به حقیقت نزدیک تر باشد، اطاعت می آورد، ادامه داد: در روایتی در اثبات الهدی صفحه 735 پیامبر(ص) به امام علی(ع) می فرمایند: ای علی امامان فرزندان تو هستند، هر کسی از آنها اطاعت کند، خدا را اطاعت کرده است. به این معنا که اطاعت از ما اهل بیت(ع) اطاعت از خداست.

این پژوهشگر مهدوی بااشاره به روایتی از امام علی(ع) خاطرنشان کرد: امام علی(ع) فرمودند که پیامبر(ص) می فرماید: کسی که دوست دارد، درحالی که آرام و پاک است، خدا را ملاقات کند و سختی روز قیامت هم او را محزون نکند، باید دوستی و ولایت تو و ولایت فرزندان تو را داشته باشد.

وی با بیان اینکه امام عصر(ع) بعد از سلام خمسه طیبه به طور خاصی به امام حسین(ع) سلام می دهند، اظهارداشت: امام زمان(ع) می فرمایند: أَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ الَّذی سَمَحَتْ نَفْسُهُ بِمُهْجَتِهِ، أَلسَّلامُ عَلى مَنْ أَطاعَ اللهَ فی سِـرِّهِ وَ عَلانِـیَـتِـهِ، أَلسَّلامُ عَلى مَنْ جَعَلَ اللهُ الشّـِفآءَ فی تُرْبَتِهِ، أَلسَّلامُ عَلى مَنِ الاِْ جابَـةُ تَحْتَ قُـبَّـتِهِ، سلام بر حسین که جانش را تقدیم نمود، سلام بر آن کسى که در نهان و آشکار خدا را اطاعت نمود، سلام بر آن کسى که خداوند شفا را در خاکِ قبرِ او قرار داد،سلام بر آن کسى که (محلِّ) اجابتِ دعا در زیرِ بارگاه اوست.

حجت الاسلام شهیدی بااشاره به اینکه امام عصر(ع) در این بخش شمه ای از فضایل امام حسین(ع) را بیان می کند، گفت: امام صادق(ع) در روایتی می فرمایند در تربت قبر امام حسین(ع) شفای هر دردی است و آن دوای اکبر است.

رئیس بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان قم بااشاره به فراز بعدی زیارت ناحیه مقدسه، تصریح کرد: امام عصر(ع) در این بخش سلام می دهند، به ائمه ای که از فرزندان امام حسین(ع) هستند و تاکید خاصی دارند به اینکه پیشوایان معصوم از نسل امام حسین(ع) هستند.

وی با بیان اینکه امام عصر(ع) در ادامه بعد از بیان ویژگی های امام حسین(ع) وارد روضه و ذکر مصیبت می شوند، افزود: امام واژه سدره المنتهی را در این فراز می آورند و می فرمایند سلام بر کسی که جایگاه او بالاترین مکان ها در بهشت است.

حجت الاسلام شهیدی بااشاره به فراز أَلسَّلامُ عَلَى الْمَهْتُوکِ الْخِبآءِ، سلام بر آنکه (حُرمَتِ) خیمه گاهش دریده شد، اظهارداشت: امام حسین(ع) در روز عاشورا در آخرین لحظاتی که برای خداحافظی به سوی خیمه ها می آیند به اهل خیمه گفتند که بروید درون خیمه ها و پرده خیمه ها را بیندازید. این درحالی است که خیمه ها بر اثر اصابت تیر ضربه دیده بود و فقط دو خیمه بود که به وسیله طناب محکم شده و در امان مانده بود.

این پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه منظور امام از این عبارت این است که دیگر شما محرمی ندارید، تصریح کرد: بعد از هتک حرمت ناموس اهل بیت(ع) و برداشتن حجاب آنها، حضرت زینب(س) به سمت امام سجاد(ع) می آیند و می فرمایند که چه کار کنیم که زمانی که روشنایی آفتاب رفته بود، امام سجاد می فرمایند همه کودکان و زن ها در تاریکی به طرفی فرار کنند تا زمانی که حضرت زینب(س) و حضرت ام کلثوم(س) در بیابان به دنبال کودکان می گشتند.

پایان پیام/

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد