۱۳۹۲/۰۳/۰۴
–
۱۲۸ بازدید
سلام. من مدتی است که متوجه چیز عجیبی در آیات کلام الله مجید شدم اینکه ما در قسمتی از سوره حمد می گوییم هدایت کن مارا به راه راست راه کسانی که به آنان نعمت دادی…. . از طرفی دیگر ما در سوره کوثر در خطاب در خطاب خداوند به پیامبر میخوانیم مابه تو کوثر عطا کردیم. آیا کوثر همان نعمتی است که خدا در سوره حمد از آن یادکرده؟
لطفا در پاسخ به نکات زیر در پاسخ توجه کنید: نکته اول. مراد از انعمت علیهم به تصریح قرآن در سوره مبارکه نساء آیه 69 ، پیامبران و صدیقان و شهدا و صالحان هستند. « وَ مَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِکَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ مِنَ النَّبِیِّینَ وَ الصِّدِّیقِینَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحِینَ وَ حَسُنَ أُولئِکَ رَفِیقاً؛ کسانى که دستورات خدا و پیامبر را اطاعت کنند، خدا آنها را با کسانى قرار مى دهد که مشمول نعمت خود ساخته، از پیامبران و رهبران صادق و راستین و جانبازان و شهیدان راه خدا و افراد صالح، و اینان رفیقان خوبى هستند». نکته دوم. نعمت به امکاناتی گفته می شود که خداوند به انسان عطا نموده است، تا به وسیله آن زندگی خود را به پیش ببرد و به کمال برسد و از آن سؤال خواهد شد. «ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ یَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِیمِ».
نکته سوم. خداوند متعال نعمتهای بی شمارش به انبیاء و اولیاء انسانها ارزانی فرموده و می فرماید که: « وان تعدوا نعمة الله لا تحصوها ان الله لغفور رحیم؛ و اگر نعمت خدا را شمارش کنید، نمی توانید که آن را حساب کنید . همانا خداوند آمرزنده و مهربان است».
ما بسان ماهی می مانیم که از ابتدای تولد در نعمت آب زندگی کرده و به آن عادت کرده ایم. چگونه میتوان نعمتهای الهی را شمارش کرد ؟ نعمت آسمان، خورشید، جاذبه زمین ،کوهها، دریاها و … نعمت عقل، دیدن، شنیدن، تکلم کردن و … .
احدی نمی تواند نعمتهای الهی را به شماره درآورد و همگان عاجز از این کارند .
نکته چهارم. در بعضی از آیات و روایات، نعمتها به دو بخش ظاهری و باطنی تقسیم می شود. « الم تروا ان الله سخرلکم ما فی السموات و ما فی الارض و اسبغ علیکم نعمه ظاهره و باطنه؛ آیا ندانسته اید که خدا آنچه را در آسمانها و آنچه را در زمین است رام شما ساخته و نعمتهای آشکار و نهان خود را بر شما تمام کرده است؟».
امام باقر (ع) در تعریف نعمت ظاهر و باطن، که در آیه به آن اشاره شده می فرمایند : نعمت آشکار عبارت است از وجود پیامبر (ص) و شناخت خدای عزوجل و توحید او که آن حضرت آورده است ؛ و نعمت پنهان و باطنی، ولایت ما اهل بیت است و دل دادن به محبت ما .
در حدیثی دیگر، آفرینش هماهنگ و موزون انسان را نعمت ظاهری و پوشاندن معایب و زشتیهای انسان که اگر آشکار شود همه از ما گریزان می شوند را نعمت باطنی ذکر کرده اند.
بین این روایات منافاتی نیست چرا که به فرموده امام محمد باقر (ع) همه اینها نعمتهای خداست و میتوان همه آنها را مصداق آیه شریفه دانست.
نکته پنجم. بر اساس نکات فوق می توان گفت: کوثر( به معنای خیر کثیر و زیاد، که از تجلیات آن وجود نازنین زهرای مرضیه است)، بزرگترین یا از بزرگترین نعمتهای الهی به پیامبر اسلام(ص) می باشد.
نکته سوم. خداوند متعال نعمتهای بی شمارش به انبیاء و اولیاء انسانها ارزانی فرموده و می فرماید که: « وان تعدوا نعمة الله لا تحصوها ان الله لغفور رحیم؛ و اگر نعمت خدا را شمارش کنید، نمی توانید که آن را حساب کنید . همانا خداوند آمرزنده و مهربان است».
ما بسان ماهی می مانیم که از ابتدای تولد در نعمت آب زندگی کرده و به آن عادت کرده ایم. چگونه میتوان نعمتهای الهی را شمارش کرد ؟ نعمت آسمان، خورشید، جاذبه زمین ،کوهها، دریاها و … نعمت عقل، دیدن، شنیدن، تکلم کردن و … .
احدی نمی تواند نعمتهای الهی را به شماره درآورد و همگان عاجز از این کارند .
نکته چهارم. در بعضی از آیات و روایات، نعمتها به دو بخش ظاهری و باطنی تقسیم می شود. « الم تروا ان الله سخرلکم ما فی السموات و ما فی الارض و اسبغ علیکم نعمه ظاهره و باطنه؛ آیا ندانسته اید که خدا آنچه را در آسمانها و آنچه را در زمین است رام شما ساخته و نعمتهای آشکار و نهان خود را بر شما تمام کرده است؟».
امام باقر (ع) در تعریف نعمت ظاهر و باطن، که در آیه به آن اشاره شده می فرمایند : نعمت آشکار عبارت است از وجود پیامبر (ص) و شناخت خدای عزوجل و توحید او که آن حضرت آورده است ؛ و نعمت پنهان و باطنی، ولایت ما اهل بیت است و دل دادن به محبت ما .
در حدیثی دیگر، آفرینش هماهنگ و موزون انسان را نعمت ظاهری و پوشاندن معایب و زشتیهای انسان که اگر آشکار شود همه از ما گریزان می شوند را نعمت باطنی ذکر کرده اند.
بین این روایات منافاتی نیست چرا که به فرموده امام محمد باقر (ع) همه اینها نعمتهای خداست و میتوان همه آنها را مصداق آیه شریفه دانست.
نکته پنجم. بر اساس نکات فوق می توان گفت: کوثر( به معنای خیر کثیر و زیاد، که از تجلیات آن وجود نازنین زهرای مرضیه است)، بزرگترین یا از بزرگترین نعمتهای الهی به پیامبر اسلام(ص) می باشد.