۱۳۹۳/۰۳/۰۹
–
۱۵۴ بازدید
از آنجا که فرهنگ ، نقش مبنایی و سازندگی نسبت به سیاست دارد و سیاست بر پایه فرهنگ استوار می گردد و از آن متأثر می شود و فرهنگ نقش محوری در سیاست داشته ونوع جهت گیری آن را مشخص می کند. فرهنگ در تحقق شعار امسال نقش اساسی دارد ، زیرا تحقق اقتصاد مقاومتی و دمیدن عزم و اراده ملی و مدیریت جهادی در سایه فرهنگ سازی در این زمینه است . اگر فرهنگ تکیه بر توان و استفاده از ظرفیت های داخلی کشور و گرایش به استفاده از تولیدات داخلی در میان مردم و مسئولان کشور نهادینه شود ، شاهد تحقق اقتصاد مقاومتی و بی تأثیر شدن فشارهای خارجی به اقتصاد کشور و رشد و شکوفایی آن خواهیم بود .
از آنجا که فرهنگ ، نقش مبنایی و سازندگی نسبت به سیاست دارد و سیاست بر پایه فرهنگ استوار می گردد و از آن متأثر می شود و فرهنگ نقش محوری در سیاست داشته ونوع جهت گیری آن را مشخص می کند. فرهنگ در تحقق شعار امسال نقش اساسی دارد ، زیرا تحقق اقتصاد مقاومتی و دمیدن عزم و اراده ملی و مدیریت جهادی در سایه فرهنگ سازی در این زمینه است . اگر فرهنگ تکیه بر توان و استفاده از ظرفیت های داخلی کشور و گرایش به استفاده از تولیدات داخلی در میان مردم و مسئولان کشور نهادینه شود ، شاهد تحقق اقتصاد مقاومتی و بی تأثیر شدن فشارهای خارجی به اقتصاد کشور و رشد و شکوفایی آن خواهیم بود . اگر مدیریت جهادی و تلاش برای استقلال و پیشرفت کشور و خدمت به مردم در میان مسئولان کشور به فرهنگ تبدیل شود ، بی تردید تحولی چشمگیر در همه های عرصه های کشور به ویژه عرصه اقتصادی خواهیم بود . بنابر این ، فرهنگی که زمینه ساز تحقق شعار امسال است . فرهنگی است که در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و شاخصه ها و الزامات آن شکل بگیرد و روح عزم و اراده ملی ، خود باوری ، کار و تلاش خستگی ناپذیر ، روحیه خدمت و فداکاری و گرایش به تولیدات داخلی و پرهیز از تجمل گرایی و مصرف گرایی و اسراف و تبذیر را در میان مسئولان و مردم افزایش دهد . مقام معظم رهبری فرمودند: « فرهنگ از اقتصاد هم مهمتر است. چون فرهنگ، به معنای هوایی است که ما تنفّس می کنیم؛ شما ناچار هوا را تنفّس می کنید، چه بخواهید، چه نخواهید؛ اگر این هوا تمیز باشد، آثاری دارد در بدن شما؛ اگر این هوا کثیف باشد، آثار دیگری دارد. فرهنگ یک کشور مثل هوا است؛ اگر درست باشد، آثاری دارد. اگر بخواهیم مصرف تولیدات داخلی به معنای واقعی کلمه تحقّق پیدا کند، باید فرهنگ [مصرف] تولید داخلی در ذهن مردم جا بیفتد؛ اگر بخواهیم مردم اسراف نکنند، بایستی این باور مردم بشود؛ این یعنی فرهنگ. فرهنگ یعنی باورهای مردم، ایمان مردم، عادات مردم، آن چیزهایی که مردم در زندگی روزمره با آن سر و کار دائمی دارند و الهامبخش مردم در حرکات و اعمال آنها است؛ فرهنگ این است؛ این پس خیلی اهمّیّت دارد. مثلاً در حوزه اجتماعی، قانونگرایی ــ که مردم به قانون احترام بگذارند ــ یک فرهنگ است؛ تعاون اجتماعی یک فرهنگ است؛ تشکیل خانواده و ازدواج یک فرهنگ است؛ تعداد فرزندان یک فرهنگ است؛ اگر در این چیزها بینش مردم و جهتگیری مردم جهتگیری درستی باشد، زندگی در جامعه جوری خواهد شد؛ اگر خدایناکرده جهتگیری غلط باشد، زندگی جوری دیگری خواهد شد؛ خدایناکرده به همان بلایی مبتلا خواهیم شد که امروز کشورهایی که خانواده را و بنیان خانواده را ویران کردند و شهوات را به راه انداختند به آن سرنوشت دچار شدند. بنابراین تمرکز دشمنان بر روی فرهنگ بیشتر از همه جا است. چرا؟ بهخاطر همین تأثیر زیادی که فرهنگ دارد. هدف و آماج تحرّک دشمنان در زمینه فرهنگ، عبارت است از ایمان مردم و باورهای مردم. مسئولان فرهنگی، باید مراقب رخنه فرهنگی باشند؛ رخنههای فرهنگی بسیار خطرناک است؛ باید حسّاس باشند، باید هشیار باشند. نمی خواهیم بگوییم همه آسیبهای فرهنگی کار بیگانگان است؛ نه، خود ما هم مقصّریم؛ مسئولان مختلف، مسئولان فرهنگی، مسئولان غیر فرهنگی، کمکاریها، غلطکاریها، اینها تأثیر داشته؛ ما همه را به گردن دشمن نمیاندازیم؛ امّا حضور دشمن را هم در زمینه مسائل فرهنگی نمی توانیم فراموش کنیم. ( پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری ، بیانات در حرم مطهر رضوی ،1/1/93)