خانه » همه » مذهبی » نهادینه سازی امامت تا ظهور حجت(ع) مرهون ایثار زهرا(س)

نهادینه سازی امامت تا ظهور حجت(ع) مرهون ایثار زهرا(س)


نهادینه سازی امامت تا ظهور حجت(ع) مرهون ایثار زهرا(س)

۱۳۹۲/۱۲/۲۵


۵۱ بازدید

نهادینه سازی امامت تا ظهور حجت(ع) مرهون ایثار زهرا(س)

به گزارش آینده روشن، حجت الاسلام محمد رضایی، پژوهشگر مهدوی گفت: حادثه شهادت حضرت زهرا(س) را می توان از چند بعد فلسفه تاریخی، انسان شناسی، سبک زندگی و جریان شناسی نفاق بررسی کرد.

وی بااشاره به فلسفه تاریخی جریان شهادت حضرت زهرا(س)، افزود: با توجه به نگاه دینی چهره حق و شیعی وقتی هبوط آدم از بهشت از طریق امتحان و مسائلی صورت گرفت. غایت زندگی زمینی برای انسان ها و چرخه زندگی زمینی آغاز شد.

نهادینه سازی امامت تا ظهور حجت(ع) مرهون ایثار زهرا(س)

به گزارش آینده روشن، حجت الاسلام محمد رضایی، پژوهشگر مهدوی گفت: حادثه شهادت حضرت زهرا(س) را می توان از چند بعد فلسفه تاریخی، انسان شناسی، سبک زندگی و جریان شناسی نفاق بررسی کرد.

وی بااشاره به فلسفه تاریخی جریان شهادت حضرت زهرا(س)، افزود: با توجه به نگاه دینی چهره حق و شیعی وقتی هبوط آدم از بهشت از طریق امتحان و مسائلی صورت گرفت. غایت زندگی زمینی برای انسان ها و چرخه زندگی زمینی آغاز شد.

حجت الاسلام رضایی با بیان اینکه فلسفه هبوط آدم و غایت بهشت زندگی زمینی ظهور و رجعت است، اظهارداشت: بنابراین هبوط آدم نقطه آغاز زندگی زمینی انسان ها و هدف نهایی بهشت زندگی زمینی ظهور و رجعت است.

این پژوهشگر مهدوی عامل هبوط آدم از بهشت را ابلیس دانست و بیان داشت: ابلیس در هبوط خود از خداوند مهلت خواست و قسم خورد که انسان را از کمال و سعادت از عوالم بعدی که بهشت های تودرتو (زمینی، برزخی و قیامت) است، بازدارد.

وی با بیان اینکه در درگیری حق و باطل غایت حرکت جبهه حق، وصول بهشت و هدف حرکت جبهه باطل جلوگیری از رسیدن انسان به بهشت است، تصریح کرد: هدف حرکت جبهه باطل رسیدن انسان به فضای آخرالزمانی است که جهنمی برای انسان و بهشتی برای اغواگری ابلیس می باشد، این مساله در دعای ندبه به روشنی تبیین شده است.

حجت الاسلام رضایی بااشاره به اینکه از نگاه جبهه حق حدفاصل هبوط تا ظهور دو مرحله پیامبران و امامان است، ادامه داد: هدف راهبری پیامبران این بود که دین و قانونی که بهشت را می سازد، از آسمان بگیرند. چرا که از آدم تا خاتم نزول تدریجی کتاب و دین صورت می گیرد.

این پژوهشگر مهدوی بااشاره به سه ضلع خلقت بشر؛ قانون و کتاب، راهبر و رهبر و انسان افزود: ابلیس تا دوره خاتمیت تلاش می کرد تا انسان به دین خاتم نرسد ولی وقتی انسان به این مرحله رسید، تصمیم گرفت از رسیدن به ضلع سوم که راهبری و امامت بود، جلوگیری کند در این راستا خلیفه دوم معتقد بود که اگر انسان و کتاب باشد، این مسیر نیاز به امامت ندارد.

وی با بیان اینکه جبهه باطل در قالب خلفای صدر اسلام با شعار “حسبنا کتاب الله” سنگین ترین هجوم تاریخی را به اولیای حق طراحی کردند، گفت: جبهه باطل با این هجوم دو هدف تدریجی را دنبال می کرد. اول اینکه رهبری حق را از مقام حقوقیش بیندازد و جایگاه سیاسی و اجتماعی رهبری حق را از بین ببرد و دوم اینکه امامت حتی وجود حقیقی ولو در کنج غربت را نیز نداشته باشد.

حجت الاسلام رضایی بااشاره به پیچیده بودن این فتنه ها در صدر اسلام، خاطرنشان کرد: این فتنه ها باعث ریزش گسترده در جبهه حق به لحاظ منابع انسانی بود. این درحالی است که رهبری حق هم باید ولایت و امامت را تثبیت می کرد و هم باید حضورش در جامعه را نیز حفظ می نمود.

این پژوهشگر مهدوی بااشاره به تلاش جبهه حق برای جلوگیری از حذف حضوری امامت در جامعه با وجود نیروی انسانی کم، اظهارداشت: بنابراین در این جریانات حضرت زهرا(س) به عنوان مهمترین عنصر که می توانست وجود حداقلی حضور ولی زمان را حفظ کند، به میدان آمد.

وی ادامه داد: گرچه حضرت زهرا(س) با تمام توان از ولایت دفاع کرد ولی وقتی درگیری را مشاهده کرد، تمام سرمایه گذاری و تلاش خود را معطوف به دفاع و حفظ از خط ولایت و امامت در جامعه ولو بدون امامت بالفعل کرد؛ اینکه حضور ولی امر زمان تثبیت شود حتی اگر در جامعه حضور حقوقی نداشته باشد.

حجت الاسلام رضایی بااشاره به هجوم سنگین باطل در آن زمان، تصریح کرد: در این جریان جبهه حق در طراحی خود قوی ترین نیروی انسانی خود را حافظ اصل وجود امام می کند و حضرت زهرا(س) با حماسه و ایثارگری هم شخص حضرت علی(ع) را از نابودی حفظ کرد و هم حضور امامان بعدی را در طول ۲۵۰ سال در جامعه اسلامی و شیعی حفظ نمود.

این پژوهشگر مهدوی حضور فیزیکی ولایت را مرهون زحمات حضرت زهرا(س) دانست و بیان داشت: حضرت با ایثارگری خود وجود امامان در طول ۲۵۰ سال را حفظ کرد تا بعد از نبوت پرچم ولایت حفظ شود و مردم حداقل حرف امامان و حق را بشنوند و امامت در جامعه نهادینه شود.

وی با بیان اینکه حضرت زهرا(س) در جریان ایثارگری خود حتی غیبت حضرت ولی عصر(ع) را هم می دیدند، گفت: به این دلیل که در جریان حفظ حضور امامان، در زمان حضرت حجت(ع)، این حضور قطع می شود. درحالی که فرایند باطل هدف خود را در سه ضلع حضور بدون رهبران سیاسی، دوره غیبت و دوره ظهور و رجعت طراحی کرده است. حضرت زهرا(س)برای اینکه بشریت خود را به ظهور برساند، این تلاش ایثارگرانه را انجام داد.

حجت الاسلام رضایی بااشاره به شرط ظهور که حضور امام و بلوغ و پذیرش جامعه است، افزود: حضرت زهرا(س) با ایثارگری، ۲۵۰ سال حضور فیزیکی امامت را تضمین کرد تا حتی در پرده غیبت امام حضور داشته باشد و آمادگی مردم برای ظهور ایجاد شود.

این پژوهشگر مهدوی بااشاره به پیچیده ترین دوران جبهه حق در بحرانی ترین درگیری حق و باطل از نگاه فلسفه تاریخی اظهار داشت: با توجه به این که هدف جبهه باطل این بود که خاتمیت حد پایان تاریخ ولایت باشد ولی جبهه حق تلاش کرد تا نبوت انتقال خاتمیت به ولایت باشد و حضرت زهرا(س) با ایثارگری جانفشانه خود نشان داد که اصل وجودی ولی زمان در جامعه حفظ شود و برای جامعه باطل اتمام حجت شود که این مسیر به طرف جهنم آخرالزمانی ختم نمی شود بلکه به ظهور آخرین حجت خدا بر روی زمین به سرانجام می رسد.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد