خانه » همه » مذهبی » هلاکت منکر ولایت حضرت علی(ع)

طلسمات

هلاکت منکر ولایت حضرت علی(ع)


هلاکت منکر ولایت حضرت علی(ع)

۱۳۹۳/۰۱/۱۹


۱۱۱ بازدید

س : درتفسیر یکی ازسوره های قرآن مجید ( آیه اول سوره ) درباره ولایت حضرت علی (ع) که ازجانب خداوندبزرگ می باشد ، چنین آمده است که : سنگی ازآسمان فرود آمد وبرسرشخص مخالف پیغمبر اسلام (ص) خورد واو را درجاهلاک نمود . ۱ ) : نام آن سوره چیست ؟.۲ ) : متن عربی آیه و تفسیر کامل آنرا بیان فرمایید .

با سلام و سپاس از ارتباطتان با این مرکز به مطلب زیر توجه کنید . 1. به طور خلاصه این مطلب در سوره مبارکه معارج بیان شده است .
2. متن عربی و تفسیر ان چنین است :
سوره معارج : سَأَلَ سائِلٌ بِعَذابٍ واقِعٍ (1) لِلْکافِرینَ لَیْسَ لَهُ دافِعٌ (2)
تقاضا کننده اى تقاضاى عذابى کرد که واقع شد! 2- این عذاب مخصوص کافران است، و هیچکس نمى تواند آن را دفع کند.
شان نزول:
بسیارى از مفسران و ارباب حدیث شان نزولى براى این آیات نقل کرده اند که حاصل آن چنین است:       
  هنگامى که رسول خدا ص على ع را در روز غدیر خم به خلافت منصوب فرمود و درباره او گفت: من کنت مولاه فعلى مولاه هر کس من مولى و ولى او هستم على مولى و ولى او است چیزى نگذشت که این مساله در بلاد و شهرها منتشر شد نعمان بن حارث فهرى خدمت پیامبر ص آمد و عرض کرد تو به ما دستور دادى شهادت به یگانگى خدا و اینکه تو فرستاده او هستى دهیم ما هم شهادت دادیم، سپس دستور به جهاد و حج و روزه و نماز و زکات دادى ما همه اینها را نیز پذیرفتیم، اما با اینها راضى نشدى تا اینکه این جوان (اشاره به على ع است) را به جانشینى خود منصوب کردى، و گفتى: من کنت مولاه فعلى مولاه، آیا این سخنى است که از ناحیه خودت یا از سوى خدا؟! پیامبر ص فرمود: قسم به خدایى که معبودى جز او نیست این از ناحیه خدا است.
نعمان روى بر گرداند در حالى که مى گفت اللَّهُمَّ إِنْ کانَ هذا هُوَ الْحَقَّ مِنْ عِنْدِکَ فَأَمْطِرْ عَلَیْنا حِجارَةً مِنَ السَّماءِ: خداوندا! اگر این سخن حق است و از ناحیه تو، سنگى از آسمان بر ما بباران! اینجا بود که سنگى از آسمان بر سرش فرود آمد و او را کشت، همین جا آیه سَأَلَ سائِلٌ بِعَذابٍ واقِعٍ لِلْکافِرینَ لَیْسَ لَهُ دافِعٌ نازل گشت.
تفسیر نمونه، ج 25، ص: 7
 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد