خانه » همه » مذهبی » همراهی با انقلاب آزمون دینداری در عصر غیبت است

همراهی با انقلاب آزمون دینداری در عصر غیبت است


همراهی با انقلاب آزمون دینداری در عصر غیبت است

۱۳۹۳/۱۱/۱۸


۵۴ بازدید

حجت الاسلام خاتمی در “قرار جمعه”؛

همراهی با انقلاب آزمون دینداری در عصر غیبت است

خبرگزاری شبستان: دینداری در غیبت کبری آزمونی است که خدا می خواهد به وسیله آن ما را بسنجد البته توبه نیز بخشی از آزمون است. پیروزی انقلاب اسلامی یک آزمون دینداری بود که با حضور مردم در صحنه به ثمر نشست.

به گزارش خبرنگار حوزه مهدویت خبرگزاری شبستان، “قرار جمعه” جمعه، ۱۷ بهمن ماه با حضور حجت الاسلام احمد خاتمی، عضو مجلس خبرگان رهبری به موضوع عصر غیبت حضرت ولی عصر (عج) و نقش هدایت گری امام خمینی (ره) و روحانیت پرداخت.

حجت الاسلام خاتمی در “قرار جمعه”؛

همراهی با انقلاب آزمون دینداری در عصر غیبت است

خبرگزاری شبستان: دینداری در غیبت کبری آزمونی است که خدا می خواهد به وسیله آن ما را بسنجد البته توبه نیز بخشی از آزمون است. پیروزی انقلاب اسلامی یک آزمون دینداری بود که با حضور مردم در صحنه به ثمر نشست.

به گزارش خبرنگار حوزه مهدویت خبرگزاری شبستان، “قرار جمعه” جمعه، 17 بهمن ماه با حضور حجت الاسلام احمد خاتمی، عضو مجلس خبرگان رهبری به موضوع عصر غیبت حضرت ولی عصر (عج) و نقش هدایت گری امام خمینی (ره) و روحانیت پرداخت.

این برنامه به تهیه کنندگی علی سوادکوهی، کاری از گروه معارف شبکه یک سیما است که جمعه صبح ها ساعت هشت و 20 دقیقه به صورت زنده از این شبکه پخش می‌شود.

“از مسلمات معارف مهدوی که جای هیچ تردیدی نیست آن است که موعود همه انبیا و امامان دو غیبت دارد؛ غیبت صغری که 70 سال طول کشید و 4 نایب خاص به نام های عثمان بن سعید، محمد بن عثمان بن سعید، حسین بن روح و علی بن محمد سموری داشت.

و غیبت کبری که با فوت آخرین نایب شروع شد و همچنان ادامه دارد و ما در حال حاضر در این عصر به سر می بریم. غیبت کبری چند ویژگی مهم دارد، اولین ویژگی آن آزمون دین داری است به طوری که دینداران واقعی را در عصر غیبت کبری می توان شناخت که البته نگه داشتن دین در آخرالزمان هم در عرصه عملی و هم عرصه نظری بسیار سخت است.

سختی آزمون دینداری با توجه به روایات به دو تعبیر بیان شده است اول اینکه نگه داشتن دین در غیبت کبری مانند کسی است که بخواهد درخت خاردار تیزی را با دست بکند و دوم اینکه مانند کسی که بخواهد شعله آتش عمیق را به دست بگیرد.

دینداری در غیبت کبری آزمونی است که خدای متعال می خواهد به وسیله آن ما را بسنجد یا قبول می شویم یا مردود البته توبه نیز بخشی از آزمون است. در عصر غیبت کبری هیچ یک از امامان به دست آوردن عصمت را از مردم نخواسته اند ولی در مقابل خواسته اند که منتظران تصمیم بر بندگی داشته باشند.

بنابراین، لازم است با آیین نامه دین زندگی کنیم به طوری که زبان، چشم و همه رفتارهای خانوادگی خود بر اساس آیین نامه دین داری باشد. در روایات سفارش شده که اگر خطا کردید به در خانه خدا بروید و پرونده خود را پاک کنید جالب است در هیچ کجای دنیا کسی که بدی می کند اگر توبه کند محبوب نمی شود ولی خدای متعال می فرماید اگر توبه کنید محبوب من می شوید.

پس اولین وظیفه منتظران در عصر غیبت این است که مراقب آزمون لحظه به لحظه دین داری باشیم به این معنا که در عرصه فردی دم به دم در حال آزمایش هستیم اینکه آیا در خانه خود به آن عمل می کنیم، همچنین امتحان ما در عرصه مسئولیت این است که آیا مسئولیتمان را در خدمت اجرای دین به کار می بریم.

در عرصه سیاست نیز همین گونه است و باید توجه داشته باشیم که دین ما عین سیاست است به شرط این که دین به سیاست خط بدهد نه سیاست به دین، ما دین امام علی (ع) را عین سیاستش می دانیم.

به برکت پیروزی انقلاب و هدایت امام خمینی کشور ایران سیاسی شد در حالی که قبل از انقلاب این گونه نبود، در عرصه سیاست دینی اصلاح اصل است، ارشاد اصل است، جذب حداکثری و دفع حداقلی مطرح است.

بخشی از سختی آزمون دین داری در عرصه القای شبهات است در روایات بسیاری بیان شده که در عصر غیبت در رابطه با مهدویت زیاد تشکیک می شود و بعضی القا می کنند که حضرت هنوز به دنیا نیامده اند در حالی که در روایات آمده آنهایی که بر این عقیده ثابت قدم باشند بدانند ایشان متولد شده ما او را نمی بینیم ولی ایشان ما را می بینند حضرت ناظر بر احوال ماست و پرونده ما خدمت ایشان عرضه می شود.

همچنین، تشکیک در دیگر مبادی اعتقادی نیز در عصر غیبت کبری از دیگر سختی های آزمون دین داری است و آزمون این عرصه این است که در آن ثابت قدم و استوار باشیم و تردید نکنیم.

مهم این است که عصر غیبت عصر تعطیلی دین نیست و اینکه عده ای می گویند باید گناه زیاد شود تا امام زمان بیایند نوعی انحراف است در حالی که انتظار یعنی کسی که عملا آماده باشد. کسی که منتظر است خود را آماده می کند، انتظار هم زبان قال است هم زبان حال.

در عصر غیبت ما وظیفه داریم از امام زمانمان بسیار یاد کنیم تا از یادها نروند، دعای ندبه بخشی از وظیفه ماست و در خواندن آن در هر صبح جمعه هدف این است که یادمان نرود که ما مهدی موعود داریم.

یکی دیگر از وظایف شیعیان در عصر غیبت حفظ عادت آمادگی برای ظهور است، خانواده منتظر خانواده ای است که خانه اش را طوری آماده کند که اگر امام (عج) را دعوت کردند امام (عج) دعوتش را قبول کند چرا که در عصر ظهور امام زندگی ها را می بیند که آیا پاک است، دین دارد و از همه مهمتر اینکه لقمه اش پاک است یا نه؟

یکی دیگر از مهمترین وظایف ما در عصر غیبت انتظار به معنای واقعی است، در روایتی آمده است آن کس که منتظر واقعی باشد جهاد می کند. به این معنا که انتظار باید در عمل پیدا باشد نه در شعار مهم این است انتظار شعاری گره بخورد به انتظار عملی.

منتظر امام زمان (عج) دین را با مهر و محبتش به خانه می آورد و در حالی به سر کار می رود که همه وسایل را امانت می داند.

روز 22 بهمن روز تجدید بیعت مردم با نظام اسلامی و روز تجلی با شکوه حضور مردم است ولی در فضای مجازی و شبکه های ماهوره ای فضای ایران را به گونه ای جلوه می دهند که فضا متشنج است در حالی که اصلا اینگونه نیست. آیت الله مشکینی می فرمودند: که روز 22 بهمن وضو بگیرید و به عنوان عبادت در مراسم راهپیمایی حضور یابید.”

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد