طلسمات

خانه » همه » مذهبی » چادری بشوم یا نشوم؟

چادری بشوم یا نشوم؟


چادری بشوم یا نشوم؟

۱۳۹۵/۰۷/۱۰


۳۳۷ بازدید

خوشحالیم با فردی مذهبی هم صحبت هستیم که در مواجهه با دغدغه های ذهنی اش، اقدام به مشاوره خواهی می کند. این را بدانید که یکی از نشانه های افراد عاقل و پویا، کسب آگاهی در زمینه های مورد نیاز است. به خاطر این فهم زیبا به شما تبریک می گوییم و امیدواریم راهنمای خوبی برایتان باشیم.

*** پرسشگر گرامی؛ توجه به توضیحات زیر، شما را در عبور از دغدغه های ذهنی که مطرح فرمودید، یاری خواهد کرد :

خوشحالیم با فردی مذهبی هم صحبت هستیم که در مواجهه با دغدغه های ذهنی اش، اقدام به مشاوره خواهی می کند. این را بدانید که یکی از نشانه های افراد عاقل و پویا، کسب آگاهی در زمینه های مورد نیاز است. به خاطر این فهم زیبا به شما تبریک می گوییم و امیدواریم راهنمای خوبی برایتان باشیم.

*** پرسشگر گرامی؛ توجه به توضیحات زیر، شما را در عبور از دغدغه های ذهنی که مطرح فرمودید، یاری خواهد کرد :

1. تردیدى نیست که حجاب و پوشش زن یکى از احکام ضرورى اسلام به شمار مى رود. زن با عنصر حجاب اسلامی، به تهذیب و تزکیه‎ نفس و ملکات نفسانی پرداخته و قرب الهی را فراهم ساخته و زمینه‎ رشد معنوی مردان را در اثر حفظ نگاه تأمین می‌کند؛ هم‎چنان که خداوند سبحان خطاب به پیامبر می‌فرماید: «به مردان مؤمن بگو تا چشم‎های خود را از نگاه ناروا بپوشانند و فروج و اندامشان را محفوظ دارند، که این بر پاکیزگی جسم و جان ایشان اصلح است» (سوره‎ نور، آیه30) ؛ هم‎چنین می‌فرماید : «به زنان و دختران خود و زنان مؤمن بگو که خویشتن را به چادرهای خود فرو پوشند که این کار برای این است که آنها به عفت شناخته شوند تا از تعرض و جسارت آزار نکشند؛ خداوند در حق خلق، آمرزنده و مهربان است». (سوره‎ احزاب، آیه59 ). حجاب، بهترین ارزش براى یک زن مسلمان بوده و چیزى است که باعث خرسندى و خوشحالى خداى متعال، اولیاى الهى و به ویژه حضرت زهرا سلام الله علیها مى باشد و پر واضح است که برای یک زن متدین کسب رضایت آنان از هر چیز دیگر بهتر و شایسته تر است.

2. حجاب مناسب و قابل تایید شرع برای بانوان با سه شاخص اصلی سنجیده می شود که عبارتند از :

– پوشش دادن بدن.

– پنهان کننده زینت ها و برآمدگی ها و مواضع تحریک زای بدن.

– نداشتن رنگ و ظاهر جلف و زننده.


با توجه به این شاخصه ها هر نوع پوششی، اعم از چادر و مانتو و … می تواند این فاکتورها را در برداشته باشد و شاید در برخی افراد چادری، این ملاک ها وجود نداشته باشد و در افراد با پوشش مانتو این ملاک ها رعایت شود. حجاب منحصر در چادر و حتى مانتو نیست، بلکه هر لباسى که غیر از وجه و کفین (صورت و دست ها تا مچ) را بپوشاند و موجب تحریک و جلب توجه نامحرم نگردد کافى است؛ حال شما مختارید که حجابی را برای خود برگزینید که این اهداف را تامین کند؛ اما این را نباید فراموش کنیم که حجاب با چادر، پوشش برتر بشمار می آید و این پوشش در نگه داری و حفظ بدن، کارآمدی بیشتر نسبت به سایر پوشش ها دارد؛ باید توجه داشت که همان طور که بقیه واجبات داراى مراتب مختلفى مى باشند حجاب نیز داراى مراتب خوب، متوسط و عالی است و چادر، حجاب برتر بانوان محسوب مى گردد.

3. نوع برخورد دیگران (تأیید یا تمسخر) معیار مناسبی برای ترک یک عمل و یا یک اعتقاد نیست . چرا که در این صورت ، شخصیت ، فکر ، انگیزه ، رفتار ما و … فقط به خاطر دیگران می شود و آنگونه می شود که دیگران می خواهند ، پس جایگاه فکر و عقل و اندیشه خودمان در کجاست؟ در این صورت به خودمان چقدر بها داده ایم ؟ اعتقادی که مبنای آن پذیرش یا طرد آن توسط دیگران باشد آیا ارزشی دارد؟ آیا اگر به دلیل ترس از تمسخر و طرد شدن ، از عقاید اسلامی مان عقب نشینی کنیم ، باعث رضایت و آرامش ما می شود؟ یقین نمایید ، در صورتیکه ما فقط به این دلیل از عقاید و ارزش هایمان عقب نشینی کنیم ، یا نشان از عقاید ضعیف ما و درک درست نداشتن از ارزشهای اسلامی است و یا اینکه انسانی هستیم وابسته به غیر و بدون اعتماد به نفس؛ انسانی که هیچ استقلالی از خود ندارد و جایگاه ارزش در ذهن او ، فقط آن چیزی است که محیط پیرامون او تعیین می نماید ، نه ارزش و باور حقیقی و واقعی. (پاسخ دغدغه شماره 1)

4. در نوشته تان پرسیدید : «اگر چادری بشوم می توانم چادرم راحفظ کنم و از کارم پشیمان نمی شوم». در پاسخ باید گفت این بستگی به خود شما و نوع نگاه و تفکرتان نسبت به موضوع حجاب دارد. اگر واقعا به این اعتقاد برسید که چادر بهترین پوشش برای یک زن مسلمان است و برای او مصونیت و آرامش در زندگی دنیایی و اخروی را به همراه خواهد آورد، آن را با هیچ چیز دیگری عوض نمی کنید. رفتارهایی که از ما صادر می شود ناشی از باورها و اعتقاداتمان است. وقتی این اعتقاد در شما شکل بگیرد، در رفتارتان نیز نمود پیدا خواهد کرد. اگر اقدام به کاری بکنید و بعد پشیمان شوید نشان دهنده این است که به آن عمل اعتقاد کامل نداشته اید که در غیر این صورت رفتارتان ادامه پیدا می کرد و پشیمانی به آن راه نداشت. (پاسخ دغدغه شماره 2)

5. رفتار پسندیده ای را در نظر بگیرید که دیگران انجام آن را به فردی گوشزد می کردند و او آن را قبول نمی کرد ولی با گذر زمان به خوبی آن رفتار پی برد. حال آیا به خاطر جهل قبلی اش، دور رفتاری که می تواند باعث تعالی بیشتر او در زندگی شود را خط بکشد! تا مبادا جهلش آشکار شود و دیگران چیزی بگویند!. انسان ها در طول زندگی خویش اشتباهات فراوانی را انجام می دهند، و این امری طبیعی است ولی مهم آن است که وقتی به اشتباه خود واقف شدیم و حق برایمان آشکار شد، سعی در رفع آن داشته باشیم و نه اصرار بر رفتارهای نادرستمان. فردی که حق (در هر زمینه ای) برایش آشکار شود و آن را با هر دلیل و توجیهی نادیده بگیرد، راه ضلالت و گمراهی را در پیش خواهد گرفت و تنها کسی که این میان متضرر خواهد شد خود شخص است. (پاسخ دغدغه شماره 3)

ما در اینجا برای اینکه شما با فلسفه حجاب بیشتر آشنا شوید و پایه های اعتقادتان در این زمینه محکم تر شود تا به تصمیمی صحیح برسید، مطالبی را تقدیم می کنیم که امیدواریم به تقویت آگاهی درست در شما منجر شود و این آگاهی در رفتارهایتان نمود پیدا کند.

*** حجاب دو فلسفه اساسى دارد که با یکدیگر ارتباط تام دارند :

1) مصونیت زن در برابر طمع ورزى هاى هوس بازان.

2) پیشگیرى از تحریکات شهوانى خارج از ضوابط و هنجارهاى الهى و تأمین سلامت و بهداشت معنوى جامعه.

حجاب با چنین نقش و کارکرد مهم و اساسى پیامى قاطع و کوبنده با خود دارد، و آن این است که در برابر همه مردان اجنبى و نامحرم نوعى هشدار و اعلام «دور باش!» مى دهد. اکنون باید دید چه عواملى در رساندن این پیام و اثرگذارى آن مؤثر است :

– حدود و میزان پوشش : بدون شک هر اندازه بدن زن پوشیده تر باشد نقش نیرومندترى در دورسازى دیدگان نظاره گر ایفا مى کند. اگر نگاه هاى آلوده را همچنان که در روایات آمده است «تیرهاى زهرآلود شیطان» بدانیم، پوشش زن همانند قوسى است که تیر از آن کمانه مى کند و منحرف مى شود و از اصابت و نفوذ در هدف باز مى ماند. بر عکس هر اندازه بدن زن برهنه تر باشد تیرهاى شیطانى را بیشتر متوجه خود ساخته و از آن آسیب خواهد دید. از همین روست که چادر را حجاب برتر شناخته اند، زیرا با وجود شرایط دیگر، بیشترین پوشش و مطمئن ترین مصونیت را فراچنگ مى آورد.

– کیفیت پوشش : میزان ضخامت و حتى کیفیت دوخت لباس، خود بخش مهمى از حجاب را تشکیل مى دهد. بدون شک لباس هاى نازک و تنگ و بدن نما و چسبان، فرودگاه پیکان مسموم شیطان و موجب خیره شدن چشم هاى هرزه و آلوده و به فساد کشاننده جامعه است. در مقابل لباس هاى غیربدن نما، دیده ها را از خود دور مى سازد، و سلامت معنوى نفوس را تأمین مى کند.

– رنگ ها : تردیدى نیست که برخى از رنگ ها دیده ها را خیره مى سازد، و پاره اى دیگر نگاه ها را از خود مى راند و دور مى سازد. اکنون سؤال مى شود کدامیک از این دو براى تأمین حجاب واقعى و مصونیت معنوى جامعه و خیره نکردن چشم ها و بر نیفروختن آتش شهوت مفیدتر است؟ مگر ما در جامعه اى زندگى نمى کنیم که میلیونها جوان در اوج غریزه جنسى به سر مى برند و در سخت ترین شرایط جوانى از امکان ازدواج محرومند و کافى است با اندک جرقه اى شعله هاى غریزه در وجودشان برافروخته شود و به انواع گناهان و ناراحتى ها مبتلا گردند؟ پس چرا به هر وسیله ممکن ـ حتى با گزینش رنگ مناسب لباس در جامعه ـ به سلامت دینى و روحى و روانى آنان کمک نکنیم و موجب جلب توجه آنان و قرارگرفتن شان در دام مفاسد نشویم؟ در عین حال علماى دین، نسبت به خصوص رنگ ها تأکید چندانى نکرده، ولى بر این مسأله پاى مى فشارند که لباس نباید موجب جلب توجه و عواقب سوء ناشى از آن شود. ازاین رو است که در طول تاریخ، زنان مسلمان به میل خود لباس مشکى را براى حجاب برگزیدند و این سنت حسنه مورد تقریر و پذیرش پیامبر(ص) و امامان(ع) قرار گرفت، زیرا آنان به این وسیله احساس امنیت و مصونیت بیشترى مى کردند، (ر.ک: حجاب در ادیان الهى، محمدى آشنانى).

– شیوه هاى رفتارى : طرز صحبت و چگونگى راه رفتن و … نیز بخشى از حجاب به معناى وسیع کلمه است. حفظ وقار و متانت هم همان نقشى را دارد که پوشش زن دارد و عدم رعایت آن نیز برآیندى چون برهنگى در پى دارد. ازاین رو قرآن مجید یکى از صفات خوب زنان مؤمن را که در رفتار دختران شعیب بیان مى کند همان حیا و وقار است.

با نگاهی به موارد بالا مشخص می شود که چادر، اهداف پوشش و حجاب را همانگونه که دین دستور داده، به خوبی تأمین می کند و از این روست که به عنوان حجاب برتر از آن یاد می شود و توصیه به استفاده از آن می گردد.

*** بسیاری از حکمت ها و فلسفه های حجاب هم امروزه روشن شده است که به برخی از آن ها اشاره می کنیم :

الف) پوشش امری غریزی و فطری برای بشر است. کاوش های باستان شناسی نشان می دهد که از دیر زمان، بشر در حد امکان نسبت به مساله پوشش اهتمام ورزیده است و همه صاحبان ادیان نیز آن را سرلوحه عمل قرار داده اند.

ب) مستور بودن زیبایی ها و جاذبه های جنسی زن و مرد آنها را از معرض دید و طمع ورزی شهوت پرستان هرزه محافظت می کند و امنیت و بهداشت روانی و جسمی آنان را تأمین می نماید.

ج) برهنگی، راهبر به سوی بی بندوباری و لجام گسیختگی جنسی است که عواقب شوم و زیانباری دارد، از جمله:

– گسترش فساد و ناهنجاری های اجتماعی.

– شیوع بیماری هایی چون ایدز، سفلیس، سوزاک و … .

– سست شدن پیمان مقدس خانواده و گسترش آمار طلاق و بالا گرفتن عقده های روحی در کودکان.

– زیاد شدن فرزندان نامشروع.

اینها و ده ها مشکل اجتماعی دیگر عواقب شومی است که جهان غرب را سخت برآشفته و ستاره تمدنش را به افول می کشاند تا آن جا که حتی فریاد متفکرین ماتریالیستی چون راسل را برآورده و جهان را سخت بر آنان تنگ کرده است؛ ولی مکتب گرانقدر اسلام در پرتو هدایت های نورانی اش همچون حجاب از اساس با این جریان ویرانگر به مبارزه برخاسته و حجاب را دژی استوار برای صیانت فرد و جامعه از آسیب های بی شمار قرار داده است. از همین روست که استعمارگران برای تخدیر جوانان و در بند کشیدن آنان و گسترش اهداف ظالمانه خویش از بی حجابی و برهنگی به عنوان ابزاری قوی سود می جویند.

در هر صورت موضوعاتی نظیر : حفظ نظام اجتماعی، بقای نسل و خانواده، تامین سلامت فکری ، روحی و روانی افراد جامعه و فراهم نمودن بستری مناسب و محیطی سالم برای پرورش و تکامل مادی و معنوی انسان، و بالاخره پرهیز از عواقب شومی که جوامع دیگر به دلیل رعایت ننمودن این قبیل محدوده ها گرفتار آن شده و یا در آن دست و پا می زنند، نظام اسلامی را ملزم به اجرای این حکم ارزشمند الهی می دارد.

موفق باشید. این ارتباط با ما را قطع نکنید و همواره با ما مکاتبه کنید.

نویسنده : گروه مشاوره و روانشناسی پرسمان

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد