۱۳۹۴/۱۰/۲۹
–
۱۵۷۰ بازدید
کنترل گناه
در مورد کنترل گناه و
وسوسه های شیطانی باید توجه داشته باشید که ستیز و مجاهده با شیطان کاری مستمر و
دایمی است و تا انسان در این عالم زنده است و زندگی می کند ادامه دارد. و دام های
شیطان برای انسان های با تقوا و دارای کمال و شناخت بیشتر، ظریفتر و پیچیده تر و
مخفی تر است. نخستین گام در مبارزه با شیطان این است که اطاعت از او را به تدریج کم
نموده و به آهستگی از شبکه های دام او خارج شویم هر چند در این مبارزه ممکن است پای
انسان بلغزد و در مورادی فریب او را بخورد. هر چقدر ارتباط انسان با خدای متعال و
معرفت نسبت به او عمیق تر و گسترده تر باشد، تسلط شیطان بر او کمتر است. چنانچه
خدای متعال در این مورد می فرماید: «انه لیس له سلطان علی
الذین آمنوا و علی ربهم یتوکلون؛ شیطان تسلطی بر کسانی که مؤمن بوده و
بر پروردگارشان توکل می کنند ندارد»[1]
و نیز می فرماید: «ان عبادی لیس لک علیهم سلطان؛
تو (شیطان) بر بندگان خاص من تسلط و نفوذی نداری»[2]
به طور کلی کار شیطان وسوسه کردن است و با پناه بردن دائمی به خداوند و ارتباط
پیوسته با او و توسل و ربط با اولیای الهی(ع) می توان از این وسوسه ها رها شد و یا
آن را به حداقل رسانید و شیطان را تسلیم نمود، چنانچه در روایت داریم که پیامبر
بزرگ اسلام(ص) فرمودند: شیطان من به دست من مؤمن و رام گردید. پس بهترین راه حل،
توجه کامل و دایمی به خداوند متعال و اولیائش و خود را در قلعه استوار و نفوذ
ناپذیر او و اولیای پاک او درآوردن و رعایت کامل تقوای الهی کردن است.
بنابراین براى تقویت ایمان و مبارزه با گناه و هواهاى نفسانى رعایت چند نکته لازم
است:
الف) کوچک نشمردن هیچ گناهى هرچند به نظر صغیره باشد.
ب ) عزم جدى و آهنین بر ترک معصیت و مراقبت جدى و دائمى نسبت به تمام افعال
خود.
ج ) شرط نمودن با خدا مبنى بر ترک معصیت و هم چنین از او استعانت جستن.
د ) هر گاه فکر گناه و وسوسه آن به ذهن آمد بلافاصله آن را از لوح ذهن خارج
کردن و توجه خود رابه خدا و امور شریفه مشغول داشتن. جدیت و موفقیت در این امر
پیروزى بزرگى است و در واقع دفع دشمن شیطان نفس از همان خاکریز اول است. قرآن مجید
در وصف پارسایان مى فرماید: «ان الذین اتقوا اذا مسهم
طائف من الشیطان تذکروا فاذاهم مبصرون ؛ پرهیزگاران چون گرفتار وسوسه
شیطان شوند هماندم متذکر (یاد خدا) شده وبصیرت یابند»[3]
ه ) مطالعه و تفکر پیرامون عواقب سوء و وخیم گناه. در این رابطه مطالعه کتب
پیرامون معاد بسیار نافع و لازم است.
و ) خود را همواره در محضر حق تعالى دانستن و او را به یقین در همه حال
مراقب و بیناى به افعال خود نگریستن.
ز ) استمداد از خداوند و دعا و نیایش که فرمود: اگر فضل و رحمت خدا بر شما
نبود هیچ کدام به فضیلت و تزکیه روى نمى آوردید « و لو لا
فضل الله علیکم و رحمته ما زکى منکم من احد ابدا...»
ح ) جایگزین سازى اعمال و عادات نیکو؛ مانند شرکت دائمى در نماز جماعت، نماز
شب، زیارت اهل قبور و دعا.
«ان الحسنات یذهبن السیئات؛ خوبى ها سرانجام
میدان را بر بدى ها تنگ خواهد کرد و آنها را از بین خواهد برد»
ط ) توجه به چهره کریه و زشت واقعى سیئات.
ى ) براى ترک معاصى لازم است دربسیارى از موارد انسان از مکروهات و چه بسا
از برخى مباحات نیز چشم پوشد تا او را به انجام زشتى ها نزدیک نسازند.
ک ) در حد ممکن دورى جستن از مکان ها و شرایطى که آدمى را به گناه ترغیب مى
نماید.
ل ) تقویت اراده.
م ) محاسبه نفس همه روزه و در صورت رخداد خطا خود را محاکمه و توبیخ نمودن و
بلافاصله استغفار کردن.
ن ) مطالعه پیرامون زندگى پارسایان و زاهدان و مطالعه کتب اخلاقى و …
رعایت نکات زیر نیز شما
را در این مسیر تعالى یارى خواهد کرد، ان شاءالله:
– انجام یک سرى مستحبات؛ مثلا همیشه با وضو بودن و زبان را به ذکر مخصوصا
«لاحول ولاقوة الا بالله العلى العظیم» عادت
دادن.
– سعى و کوشش در انجام وظایف و واجبات دینى،
– خواندن نماز با حضور قلب و در اول وقت،
– گرفتن روزه مستحبى به ویژه دوشنبه و پنجشنبه هر هفته،
– تلاوت قرآن بویژه بعد از نماز صبح،
– تأمل و اندیشه در آیات قرآن،
– حتى المقدور سعى در خواندن نماز شب،
– از تنهایى دورى گزینید.
– سحر خیزى،
– تنظیم برنامه براى تمام شبانه روز و پر کردن اوقات فراغت با برنامه هاى صحیح و
سودمند،
– شرکت در ورزش هاى فردى و دسته جمعى،
– شرکت در فعالیت هاى مذهبى و اجتماعى،
– به صله رحم و ارتباطات اجتماعى بسیار بپردازید و به نزدیکان و اقوام خود بیش از
پیش اظهار علاقه و محبت نمایید.
– پرهیز از نگاه نامشروع، امام صادق(ع) فرمود: «نگاه پس از نگاه، در دل بیننده شهوت
را مى انگیزاند»[4]
و باز فرمود: «نگاه، تیرى از تیرهاى شیطان است، چه بسا نگاهى که اندوه هاى دراز در
پى دارد»،[5]
– عدم معاشرت و دوستى با افراد منحرف و فاسد،
– انتخاب دوستان مؤمن و سالم،
– به یاد خدا بودن در همه اوقات،
– از پرخورى و نیز از خوردن غذاهاى چرب و پرانرژى و تحریک کننده پرهیز کنید،
– کنترل افکار و نیندیشیدن به صحنه هاى شهوت انگیز،
– از مشاهده صحنه هاى مهیج و تحریک کننده دورى کنید،
– برنامه منظم مطالعاتى براى خود قرار دهید و سعى کنید فرصت هاى خود را با تفکر و
مطالعه مناسب پر کنید،
همواره خود را نصیحت نموده و بر نفس خویش بانگ زنید: «اى بیچاره! تا کى گرفتار هواى
نفس باشى و سرمایه گران مایه عمر را تباه سازى و به معصیت رب الارباب پردازى؟ چرا
براى اندک لذتى پوچ و گذرا خود را گرفتار دوزخ ابدى سازى؟ اگر لحظه اى دیگر فرشته
مرگ تو را در رسد و جانت به حلقوم رساند، با چه وضعى به دیار برزخ رهسپار مى شوى؟
نه!نه! هرگز! باید عزمى قاطع و استوار داشته باشم و با استمداد از خداى سبحان و
پروردگار رحیم و مهربان – که با این همه معصیت باز هم مرا مشمول الطاف خود ساخته –
پیمان بندم و سربه بندگى او سپارم و زنجیر شیطان نفس بگسلم. این بار باید چنان
ابلیس لعین را از خود دورر سازم که دیگر در من وسوسه نکند و با دست خالى از من روى
برتابد!» با خود بگو:
با تبر بردار و مردانه
بزن
تو على
وار این در خیبر بکن
تقویت
ایمان و اعتقاد قلبى و عشق الهى برآیند تقوا و پرهیزگارى است. هم چنان که در بهاران
نهال ناخشکیده شکوفه مى زند تقواى الهى، انجام واجبات، ترک محرمات و تهذیب نفس نیز
بوستان دل را خرم و سرسبز نگه مى دارد و جوانه عشق الهى را در آن شکوفا مى سازد.
بنابراین در گام اول باید بر انجام واجبات و ترک گناهان استوارى نمود و در گام دوم
به پالودن نفس از رذایل و آراستن به فضایل پرداخت و حب دنیا و تعلقات دنیوى را از
ژرفاى ضمیر بیرون راند آن گاه دل کانون عشق خدا مى شود و با اخراج شیطان نفسانیت و
دنیاپرستى که خانه دل را غصب نموده صاحب خانه در آن لانه مى گزیند.