خانه » همه » مذهبی » گسترش اسلام

گسترش اسلام


گسترش اسلام

۱۳۹۳/۱۲/۱۱


۲۲۲ بازدید

۱-ایا در سنت پیامبر برای گسترش اسلام ایده فتح سرزمین وجود داشته است یا نه؟
۲-ایا جنگهای پیامبر زمینه ای برای تثبیت ،تداوم و گسترش اسلام بوده است یا نه؟
۲-تناسب میان تعداد سال های حکومت پیامبر با تعداد جنگهای ایشان چقدر است؟

در پاسخ به نکات ذیل دقت فرمایید:
1.جنگهای صورت گرفته در زمان پیامبر اکرم(ص) تنها در جزیره العرب، صورت گرفت بنابر این جمله فتح سرزمین در مورد ایشان کاربرد ندارد. گو اینکه آن بزرگوار تنها برای دعوت دیگر سرزمینها به اسلام از تبلیغ و فرستادن مبلغ به سوی آنها استفاده کرد. چنانکه مبلغها و نامه هایی به پادشاهان ایران، روم، حبشه و.. فرستاد و آنان را به دین اسلام دعوت نمود.
2. اکثریت جنگهای پیامبر اکرم(ص)، جنگهای دفاعی بود که برای حفاظت از جان و مال مسلمانانی که به آنان حمله شده بود از خود دفاع می نمود. در موارد محدودی که جهاد ابتدایی انجام داد به خاطر سه اصل به جهاد ابتدائی اقدام نمودند:
یک: محو آثار شرک و بت پرستی، زیرا از نظر اسلام بت پرستی یک دین و آیین نیست، بلکه یک انحراف، بیماری و خرافه است . هرگز نباید اجازه داد جمعی در یک مسیر صددرصد غلط و خرافی پیش روند و به سقوط کشانده شود. اسلام بت پرستان را از راه تبلیغ به سوی توحید دعوت کرد . آن جا که مقاومت کردند، متوسل به زور شد. بت خانه ها را در هم کوبید . از هر گونه مظاهر بت و بت پرستی جلوگیری کرد تا این بیماری روحی و فکری به کلّی ریشه کن گردد . آیات جهاد با مشرکان مانند آیه 189 سوره بقره (به کارزار با مشرکان ادامه دهید تا آن که شرک از اجتماع برافتد) نظر به همین موضوع دارد.
دو: در برابر کسانی که نقشه نابودی و حمله مسلمانان را می کشیدند، دستور جهاد ابتدایی و توسل به قدرت نظامی داده شده است.
سه: برای کسب آزادی در تبلیغ، زیرا هر آیینی حق دارد به طور آزاد به صورت منطقی خود را معرفی کند . اگر کسانی مانع از این کار شوند، می تواند با توسل به زور این حق را به دست آورد.( تفسیر نمونه ،مکارم شیرازى ، ج 2، ص 206، دار الکتب الإسلامیة، تهران ، 1374 ش ؛ مرتضی مطهری، آشنایی با قرآن، ج 3، ص 219.انتشارات صدرا.)
توضیح این مطلب نیز لازم است که در این موارد هم پیامبر اکرم(ص) ابتدا با فرستادن مبلغ، مشرکان را دعوت به اسلام می نمود و بعد در صورت عمل نکردن موارد دیگر مثل جنگ را انجام می داد، هرچند اکثرا مبلغین پیامبر(ص) توسط مشرکین به شهادت می رسیدندو این خود اعلان جنگ با پیامبر(ص) بود.
3.چنانکه ذکر کردیم، اکثر جنگهای پیامبر(ص) دفاعی بوده است در این صورت معنی ندارد که بخواهیم تناسب سنجی انجام دهیم چرا که تناسب سنجی زمانی انجام می شود که پیامبر(ص) به خواست خود این جنگها را انجام داده باشد نه اینکه بر وی تحمیل شده و ایشان برای حفظ جان مسلمانان مجبور به دفاع شود که در این صورت هرچه تعداد این جنگها بیشتر باشد نشاندهنده مظلومیت آن جناب و مسلمانان می باشد.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد