۱۳۹۳/۰۸/۱۷
–
۲۲۰۶ بازدید
یاسر الحبیب کیست؟
یاسر الحبیب
یاسر یحیی عبدالله الحبیب جوان کویتی متولد ۱۹۷۷ میلادی است که هم اکنون در لندن اقامت دارد. وی «هیئت خدامالمهدی» را در سال 2001 در کویت تأسیس کرد، اما در سال 2004 به دلیل بروز برخی مشکلات میان او و دولت کویت، این هیأت پلمپ و الحبیب بازداشت شد و مسأله بازداشت وی به سرعت به سوژه مورد نظر سازمانهای حقوق بشری انگلیس و آمریکا تبدیل شد. با رایزنی انگلیسیها و ساکن شدن وی در لندن حیطه فعالیتهای یاسر الحبیب به شدّت گسترش پیدا کند. او روزنامهای با نام «shianewspaper» منتشر میکند، حوزه علمیه «امامین عسکریین» را در لندن به راه میاندازد، شبکه ماهوارهای «فدک» را نیز با حمایت سید صادق شیرازی تأسیس کرد و در سال 2010 مکان هیاتش در لندن را به حسینیهای بزرگ به نام «حسینیه سیدالشّهدا» انتقال میدهد در رمضان 1431 قمری شیخ مقیم در انگلیس در سالروز وفات عایشه مجلسی تشکیل داد و از فراز منبر جملات رکیک و نسبتهای بدی متوجه او کرد. وی پس از ذکر ادلّه خویش برای اثبات هرزگی و به همسر پیامبر اسلام، سخن خود را با این توصیه به پایان رسانید که: «جشن گرفتن به مناسبت هلاک عایشه، ضرورتی دینی است؛ چه اینکه روز هلاکت عایشه، پیروزی اسلامی عظیمی به شمار میرود.» سایت وی نیز با افتخار تمام در اینباره گزارش میدهد: شبکه ماهوارهای فدک این جشن مبارک و وقایع آن را پوشش داده و پخش نمود. ضمن اینکه در بالای صفحه این شبکه نیز «شعار ا… اکبر عایشه فی النّار» برای اولین بار در تاریخ شبکههای تلویزیونی قرار داده شد «شیخ عبدالعزیز آل الشّیخ» مفتی اوّل سعودی در برابر این اقدام چنین واکنش نشان میدهد: «بعد از اسائه ادب یاسر الحبیب بهام المؤمنین عایشه، انتشار مذهب تشیع در کشورهای عربی و اسلامی متوقّف شده است». وی در دیدار خود با ائمه جمعه و جماعات مساجد عربستان سعودی گفت: «سخنان یاسر الحبیب، روحانی شیعه کویتی باعث شد تا بسیاری از اهل سنّت که تمایلی به تشیع داشتند، از مسیر انحرافی !خود برگشته و راه مستقیم را برگزینند.» آلالشّیخ ادامه داد: «مُخبرین ما در کشورهای عربی به من اطلاع دادند عدّه زیادی از اهل سنّتی که شیعه شده بودند، بخصوص در شمال آفریقا، پس از گفتههای یاسر الحبیب متوجّه شدهاند که تشیع، مذهبی باطل(!) است و به مذهب حقّ برگشتهاند.»اما سخنان مشکوک شیخ، مشکلات بسیاری برای شیعیان کویت و عربستان نیز به بار آورد. علمای شیعه این دو کشور ـاز جمله «شیخ عَمری»، «شیخ حسین معتوق»، «شیخ حسن صفّار»، «شیخ علی آل محسن»، «شیخ عبدالجلیل السمین»، «شیخ نمر» و «سیدهاشم السلمان» مواضع سختی در برابر وی گرفته و او را طرد کردند. این دست موضعگیریها که باعث ورود فشارهای فراوان به شیعیان عرب نیز شده بود، جمعی از علما و فرهیختگان شیعه منطقه احصاء عربستان را بر آن داشت تا استفتائی را خدمت مقام معظم رهبری ارسال کنند. پاسخ معظم له آبی بود بر آتش: «اهانت به نمادهای برادران اهل سنّت از جمله اتّهام زنی به همسر پیامبر اسلام حرام است. این موضوع، شامل زنان همه پیامبران و به ویژه سیدالانبیاء پیامبر اعظم -حضرت محمّد صلّی ا… علیه و آله– میشود.» پاسخ مقام معظم رهبری در عالم اسلام به شدت انعکاس پیدا کرد. بسیاری از علمای اسلامی نیز پس از انتشار این استفتاء، نظرات خود علیه جریان خطرناک نفوذی در شیعه را اعلام کردند. آیات عظام سیستانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، علامه کمال الحیدری، علمای عربستان و بحرین و لبنان به موضعگیری علیه این اقدامات پرداختند. انعکاس گسترده این فتوا در رسانهها و مطبوعات منطقه موجی از آرامش را به میان اهل تسنن و کسانی که تحت تاثیر اقدامات یاسر الحبیب بودند، به وجود آورد. اما این پایان ماجرا نبود… رسانههایی چون العربیه ترجیح دادند این فتوا و موضعگیری علمای شیعه را سانسور کنند و نگذارند آتشی که از لندن به جان مسلمانان افتاده، خاموش شود. یاسر الحبیب در این راستا به اهانت به مراجع عظام تقلید پرداخت . ( گروه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ،www.snn.ir/Mobile/Detail.aspx?Id=286334) ( هفته نامه پرتو سخن ،www.partosokhan.ir/page.asp?Number=709&Category=379)
یاسر یحیی عبدالله الحبیب جوان کویتی متولد ۱۹۷۷ میلادی است که هم اکنون در لندن اقامت دارد. وی «هیئت خدامالمهدی» را در سال 2001 در کویت تأسیس کرد، اما در سال 2004 به دلیل بروز برخی مشکلات میان او و دولت کویت، این هیأت پلمپ و الحبیب بازداشت شد و مسأله بازداشت وی به سرعت به سوژه مورد نظر سازمانهای حقوق بشری انگلیس و آمریکا تبدیل شد. با رایزنی انگلیسیها و ساکن شدن وی در لندن حیطه فعالیتهای یاسر الحبیب به شدّت گسترش پیدا کند. او روزنامهای با نام «shianewspaper» منتشر میکند، حوزه علمیه «امامین عسکریین» را در لندن به راه میاندازد، شبکه ماهوارهای «فدک» را نیز با حمایت سید صادق شیرازی تأسیس کرد و در سال 2010 مکان هیاتش در لندن را به حسینیهای بزرگ به نام «حسینیه سیدالشّهدا» انتقال میدهد در رمضان 1431 قمری شیخ مقیم در انگلیس در سالروز وفات عایشه مجلسی تشکیل داد و از فراز منبر جملات رکیک و نسبتهای بدی متوجه او کرد. وی پس از ذکر ادلّه خویش برای اثبات هرزگی و به همسر پیامبر اسلام، سخن خود را با این توصیه به پایان رسانید که: «جشن گرفتن به مناسبت هلاک عایشه، ضرورتی دینی است؛ چه اینکه روز هلاکت عایشه، پیروزی اسلامی عظیمی به شمار میرود.» سایت وی نیز با افتخار تمام در اینباره گزارش میدهد: شبکه ماهوارهای فدک این جشن مبارک و وقایع آن را پوشش داده و پخش نمود. ضمن اینکه در بالای صفحه این شبکه نیز «شعار ا… اکبر عایشه فی النّار» برای اولین بار در تاریخ شبکههای تلویزیونی قرار داده شد «شیخ عبدالعزیز آل الشّیخ» مفتی اوّل سعودی در برابر این اقدام چنین واکنش نشان میدهد: «بعد از اسائه ادب یاسر الحبیب بهام المؤمنین عایشه، انتشار مذهب تشیع در کشورهای عربی و اسلامی متوقّف شده است». وی در دیدار خود با ائمه جمعه و جماعات مساجد عربستان سعودی گفت: «سخنان یاسر الحبیب، روحانی شیعه کویتی باعث شد تا بسیاری از اهل سنّت که تمایلی به تشیع داشتند، از مسیر انحرافی !خود برگشته و راه مستقیم را برگزینند.» آلالشّیخ ادامه داد: «مُخبرین ما در کشورهای عربی به من اطلاع دادند عدّه زیادی از اهل سنّتی که شیعه شده بودند، بخصوص در شمال آفریقا، پس از گفتههای یاسر الحبیب متوجّه شدهاند که تشیع، مذهبی باطل(!) است و به مذهب حقّ برگشتهاند.»اما سخنان مشکوک شیخ، مشکلات بسیاری برای شیعیان کویت و عربستان نیز به بار آورد. علمای شیعه این دو کشور ـاز جمله «شیخ عَمری»، «شیخ حسین معتوق»، «شیخ حسن صفّار»، «شیخ علی آل محسن»، «شیخ عبدالجلیل السمین»، «شیخ نمر» و «سیدهاشم السلمان» مواضع سختی در برابر وی گرفته و او را طرد کردند. این دست موضعگیریها که باعث ورود فشارهای فراوان به شیعیان عرب نیز شده بود، جمعی از علما و فرهیختگان شیعه منطقه احصاء عربستان را بر آن داشت تا استفتائی را خدمت مقام معظم رهبری ارسال کنند. پاسخ معظم له آبی بود بر آتش: «اهانت به نمادهای برادران اهل سنّت از جمله اتّهام زنی به همسر پیامبر اسلام حرام است. این موضوع، شامل زنان همه پیامبران و به ویژه سیدالانبیاء پیامبر اعظم -حضرت محمّد صلّی ا… علیه و آله– میشود.» پاسخ مقام معظم رهبری در عالم اسلام به شدت انعکاس پیدا کرد. بسیاری از علمای اسلامی نیز پس از انتشار این استفتاء، نظرات خود علیه جریان خطرناک نفوذی در شیعه را اعلام کردند. آیات عظام سیستانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، علامه کمال الحیدری، علمای عربستان و بحرین و لبنان به موضعگیری علیه این اقدامات پرداختند. انعکاس گسترده این فتوا در رسانهها و مطبوعات منطقه موجی از آرامش را به میان اهل تسنن و کسانی که تحت تاثیر اقدامات یاسر الحبیب بودند، به وجود آورد. اما این پایان ماجرا نبود… رسانههایی چون العربیه ترجیح دادند این فتوا و موضعگیری علمای شیعه را سانسور کنند و نگذارند آتشی که از لندن به جان مسلمانان افتاده، خاموش شود. یاسر الحبیب در این راستا به اهانت به مراجع عظام تقلید پرداخت . ( گروه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ،www.snn.ir/Mobile/Detail.aspx?Id=286334) ( هفته نامه پرتو سخن ،www.partosokhan.ir/page.asp?Number=709&Category=379)