خانه » همه » سلامت » آبگوشت + ترشی

آبگوشت + ترشی

این مواد غذایی را با هم بخورید

این ترکیبات هوشمندانه را امتحان کنید تا بهره غذایی شما چند برابر شود ، اینکه شیر استخوان‌های شما را تقویت می‌کند و هویج دید و بینایی شما را بهبود می‌بخشد خبر خیلی تازه‌ای نیست ، اما آنچه که شاید خبر جدیدی برای شما باشد این است که خوردن برخی مواد غذایی با هم می‌تواند تاثیر هر یک از آنها را در درمان بیماری‌ها چند برابر کند .با ما همراه باشید.

11437611 770 compressed - آبگوشت + ترشی

همه ما بی‌آنکه بدانیم در وعده‌های غذایی‌مان از خوراکی‌ها و ترکیباتی استفاده می‌کنیم که مصرف آنها فواید درمانی و اصلاحی بی‌نظیری دارد؛ به این معنی که مصرف برخی از خوراکی‌ها با چاشنی‌هایی خاص می‌تواند خواص مفید آن غذا یا خوراکی را قوت ببخشد یا عوارض احتمالی موادغذایی را که ناشی از طبع آنهاست در بدن به حداقل ممکن برساند. حتما تا امروز بارها در میان صحبت‌های مادربزرگ یا مادرتان شنیده‌اید که به‌عنوان مثال ماهی را نباید با دوغ خورد یا حتما باید کباب را با سماق خورد.در هر یک از این توصیه‌ها که شاید بسیاری از ما به‌سادگی از کنار آنها عبور کنیم یا ناآگاهانه آنها را در زندگی خود پیاده کنیم و آنها را به فرزندان‌مان نیز آموزش دهیم، نکته‌ای نهفته است که برای حفظ سلامت و تندرستی تک‌تک اعضای خانواده ما می‌تواند موثر و کارآمد باشد.

آبگوشت + ترشی

از زمان‌های بسیار دور ما ایرانی‌ها برای سرو آبگوشت و رنگارنگ شدن سفره غذای‌مان از انواع ترشی‌ها، سبزی خوردن، پیاز و پیازچه استفاده می‌کنیم. به گونه‌ای که این کار به یک عادت غذایی انکارنشدنی نسل‌به‌نسل به خانواده‌های جدید ما منتقل می‌شود. شاید گروه اندکی از ما به خواص مفید و اصلاح‌کننده این ترکیبات غذایی آشنایی داشته باشیم، اما ناآگاهانه با مصرف این موادغذایی در کنار هم از خواص درمانی آنها بهره‌مند شویم. افرادی که برای سرو آبگوشت سراغ انواع ترشی‌ها می‌روند، به‌این ترتیب میزان جذب آهن موجود در گوشت قرمز و آبگوشت را توسط بدن افزایش می‌دهند. ضمن اینکه مصرف ترشی با آبگوشت که یک غذای نسبتا سنگین محسوب می‌شود، می‌تواند به هضم بهتر این غذا کمک کند و میزان جذب چربی را در بدن به حداقل خود برساند.

کاهو + سکنجبین

خانواده‌های بسیاری عصرهای تابستانی دور هم جمع می‌شوند و با خوردن کاهو وسکنجبین به مرور خاطرات قدیمی خود می‌پردازند. کاهو وسکنجبین نیز از جمله خوراکی‌هایی جدایی‌ناپذیر محسوب می‌شود که همه مادربزرگ‌ها مصرف آن را در روزهای گرم تابستان موجب کاهش حرارت درونی بدن می‌دانند.کاهو طبع سرد و تر دارد و خوردن آن با سکنجبین که طبعی نزدیک به معتدل دارد به اعتدال طبع کاهو کمک کرده و این دو در مجموع می‌تواند به کاهش حرارت درونی بدن به ویژه کاهش حرارت کبد کمک کند.

 ماست چکیده را همیشه به همراه سبزی‌های معطری مثل آویشن، نعناع خشک یا مغز گردو سر سفره یا میز غذای‌تان ببرید.

 بهتر است در وعده صبحانه سرشیر و خامه را همراه عسل برای کودکان‌تان سرو کنید.

کشک +  بادمجان

تا به حال از خود پرسیده‌اید که چرا به جای خوردن کشک با بادمجان، کشک را با کدو نمی‌خورید! چرا مردم از زمان‌های قدیم این خوراکی طبیعی را با هم و در کنار هم مصرف می‌کردند و چرا قدیمی‌ها هرگز بادمجان سرخ شده را به تنهایی برای وعده غذایی‌شان سرو نمی‌کردند. به این دلیل که آنها اطلاعات بیشتری درباره مزاج و طبع‌شان و همین‌طور خاصیت موادغذایی داشتند. از آنجا که بادمجان سرخ‌شده به تنهایی موجب تولید سودا در خون می‌شود، مصرف آن به تنهایی توصیه نمی‌شود. تولید سودای اضافه و انباشته شدن آن در خون موجب ابتلا به بیماری‌های پوستی و برخی از اختلال‌های عصبی می‌شود. از این رو از زمان‌های قدیم به مردم توصیه شده برای متعادل‌کردن طبع بادمجان سرخ شده از کشک استفاده کنند. البته مصرف کشک نیز حالت‌هایی چون سستی و بی‌حسی را به مصرف کننده منتقل می‌کند که در صورتی که با بادمجان مصرف شود این میزان به حداقل می‌رسد.

چلوکباب + سماق

کسی را نمی‌توانید پیدا کنید که بعد از شنیدن نام چلوکباب یاد سماق نیفتد. همه ما ایرانی‌ها عادت داریم که پیش از خوردن کباب روی آن سماق بپاشیم و طعم کباب را با چاشنی سماق زیر دندان‌هایمان مزه‌مزه کنیم. با وجود این تعداد کمی از ما دلیل این همراهی و هماهنگی را می‌دانیم. از آنجا که کباب از جمله غذاهای پرکالری و چرب محسوب می‌شود، بهتر است هنگام مصرف آن از یک ماده غذایی مصلح مانند سماق نیز استفاده شود. مصرف سماق به همراه کباب چند مزیت دارد که کاهش جذب میزان چربی و کلسترول گوشت چرب را به حداقل می‌رساند و این در حالی اتفاق می‌افتد که هنگام سرو غذا کبابتان را با لایه نازکی از سماق بپوشانید و بعد آن را میل کنید. علاوه‌بر این، سماق به‌دلیل قابض بودنش موجب بهبود التهاب‌ها یا زخم‌های گوارشی موجود در اندام‌های گوارشی یا مسیر گوارش می‌شود و در عین حال هضم و جذب مواد غذایی را دو چندان می‌کند.1

این‌ها را با هم بخورید

برخی افراد به دلیل طبع سرد ماهی، دچار تهوع پس از مصرف آن می‌شوند. به این گروه از افراد توصیه می‌شود گوشت ماهی را قبل از طبخ، با ادویه‌های گرمی مانند فلفل سیاه، زیره یا حتی زنجبیل کمی طعم‌دار کنند. ضمن اینکه مصرف شربت نعناع با غذا، دم‌نوش نعناع، دم‌نوش زیره یا چای نبات بعد از غذا هم می‌تواند به این گروه افراد کمک کند. البته برخی افراد هم به ماهی حساسیت دارند و چاره‌ای جز حذف این ماده حساسیت‌زا از برنامه غذایی خود نخواهند داشت.

در برخی مواد غذایی مصلح به‌طور طبیعی کنار ماده غذای وجود دارد. مثلاً انار از این مواد است. اگر دانه انار را تنها بخورید یبوست می‌گیرید، اگر آب انار را تنها بخورید، اسهال می‌شوید اما مصرف همزمان این دو به شکل میوه انار مشکلی ایجاد نمی‌کند.

این موضوع در مورد بادام‌زمینی هم صحت دارد؛ پوست نازک قهوه‌ای‌رنگ روی بادام‌زمینی احتمال ابتلا به آلرِژی را کاهش می‌دهد اما اگر این پوست را بکنیم بادام‌زمینی به‌شدت تحریک‌کننده است.

مزاج بادام‌زمینی مثل باقی بادام‌ها گرم است و وقتی بادام‌زمینی بو داده می‌شود گرم‌تر می‌شود. کسانی که به بادام‌زمینی حساسیت دارند، چون افزایش گرمی باعث افزایش تحریک‌کنندگی بادام‌زمینی می‌شود و احتمال آلرژی‌زا بودن آن را بالا می‌برد, اگر به گرمی حساسیت دارید بادام را با پوسته و به‌صورت خام مصرف کنید.

به‌طورکلی، شیر و سایر محصولات لبنی پاستوریزه طی فرآیند تولید، حجم بالایی از چربی خود را از دست می‌دهند و گاهی افزودنی‌ها و نگه‌دارنده‌های مختلفی هم به آن‌ها اضافه می‌شود. از این رو، معمولاً طبع بیشتر لبنیات، سرد و تر است و مصرف آن‌ها می‌تواند برخی مشکلات گوارشی مانند نفخ یا کولیت را به دنبال داشته باشد. پنیرها دو نوع تازه و کهنه دارند و طبع نوع تازه آن‌ها، سرد و تر است اما پنیرهای کهنه، طبع گرم و خشکی دارند.

کلسیم+ اینولین = معده سالم، استخوان‌های قوی

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که گاه دچار درد معده می‌شوند ، بدانید که اینولین ( نوعی فیبر) ، باعث تعادل میزان « باکتری‌های خوب » در سیستم گوارش بدن شما می‌شود . اینولین همچنین از طریق افزایش توانایی جذب کلسیم باعث تقویت استخوان‌ها می‌گردد . معمولا این نوع فیبر در مکمل‌های غذایی یافت می‌شود ، اما منابع طبیعی این فیبر نیز بسیارند .

کلسیم + ویتامین D = استخوان‌هایی قوی

آیا تا به حال با خود فکر کرده‌اید که چرا شیر را با ویتامین D غنی می‌کنند ؟ بدن شما برای جذب کلسیم و برای تقویت استخوان‌ها ، به ویتامین D نیاز دارد .

ویتامین E + ویتامین C = بینایی قوی

آیا می‌خواهید قوه بینایی شما تقویت شود ؟ ویتامین E را با ویتامین C مصرف کنید . ویتامین E جلوی تخریب قرنیه چشم ( یکی از شایع‌ترین علل نابینایی ) را می‌گیرد . ویتامین C نیز ویتامین E را برای مبارزه با عوامل بیماری آماده و تجهیز می‌کند .

آهن + ویتامین C = انرژی بیشتر

با دریافت مقدار کافی آهن ، احساس خستگی را از خود دور کنید . آهن به انتقال اکسیژن به ماهیچه‌ها ، مغز و به کل بدن بسیار کمک می‌کند . در عین حال ویتامین C علاوه بر اینکه در مبارزه با انواع بیماری‌ها موثر است ، باعث می‌شود لثه‌ها ، قلب و پوست شما نیز سالم بمانند و همچنین سلول‌های شما آهن را بهتر جذب کنند . آهن در انواع غذاهای گیاهی (مانند میوه‌ها ، سبزیجات و حبوبات) و غذاهای گوشتی (مانند گوشت قرمز ، مرغ و تخم مرغ) یافت می‌شود ، اما بدن آهن دریافت شده از منابع گیاهی را سخت‌تر جذب می‌کند . به همین دلیل افرادی که آهن بدن خود را با مصرف گیاهان تامین می‌کنند ، بهتر است از ویتامین C نیز برای جذب آهن کمک بگیرند.

ویتامین K + چربی = قلب و استخوان‌هایی سالم

چربی خوب است یا حداقل می‌تواند خوب باشد ، به شرط آنکه شما نوع مناسب آن را مصرف کنید . چربی‌های « خوب » (چربی‌های اشباع نشده ، از جمله امگا 3) خواص متعددی برای سلامتی ، از جمله کاهش کلسترول خون ، دارد . همچنین بدن شما برخی از انواع ویتامین‌ها ، مانند ویتامینK که در تقویت استخوان‌ها و انعقاد خون بسیار مهم است را نمی‌تواند بدون چربی جذب کند .3

پی نوشت:
1.www.bartarinha.ir
2.www.ghazashop.com
3.www.pherbal.com

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد