خانه » همه » مذهبی » آثار تقوی-فواید تقوی-

آثار تقوی-فواید تقوی-


آثار تقوی-فواید تقوی-

۱۳۹۳/۰۸/۱۸


۱۶۳۵ بازدید

فواید دنیوی تقوا چیست ایا خدا در ازدواج کمک می کنه

دوست گرامی. تقوا ملکه ای است که از ترک گناه حاصل می شود. پرهیز از گناه در اثر تکرار و ادامه و در طول زمان به صورت ملکه راسخه ای به نام تقوا در نفس انسان ظاهر می شود. این صفت باعث می شود که انسان به آسانی واجبات خود را انجام و محرمات را ترک می کند. تقوا پیشه کردن یعنی انجام وظایف دینی واجب و ترک حرام به گونه ای که کم کم در نفس انسان نهادینه شود و به صورت صفت درآید. آنگاه صفت تقوا برای انسان بسیار ارزشمند و در آخرت نجات دهنده است . برکات و فوایدذنیوی تقوا :
1.تقوا از «وقایة»، و وقایة به معنی حفظ شی ء است، از آن چه به او زیان برساند2..شهید مطهری در معنی واژه تقوا نوشته اند: این کلمه از ماده «وقی» است که به معنای حفظ و صیانت و نگهداری است. معنای اتّقای احتفاظ است، ولی تا کنون دیده نشده که در ترجمه های فارسی این کلمه را به صورت حفظ و نگهداری ترجمه کنند… 3.و اضافه کرده اند که کسی مدعی نشده است که معنای تقوا، ترس یا پرهیز و اجتناب است، بلکه چون دیده شده لازمه صیانت خود از چیزی ترک و پرهیز است… . در بعضی موارد، به معنای خوف و ترس استعمال شده است
4.حفاظت و نگهداری از شرور و آفات است، به چند آیه می توان استناد کرد؛ مانند: «فَوَقهُمُ اللّه ُ شَرَّ ذلِک الیَومِ وَ لَقَّهم نَضرَةً وَ سُرُورا»؛ خدا هم از شرّ و فتنه آن روز آنان را محفوظ داشت و به آن ها روی خندان و دل شادمان عطا نمود.
5. «قُوآا أنفُسَکُم وَ أهلِیکُم نارا»؛4 خود را با خانواده خویش از آتش دوزخ نگاهدارید.
6.رستگاری .در آیات قرآن کریم 2436 واژه تقوا به صورت اسمی و فعلی و به عنوان صفت به کار رفته، و بیشتر به صورت «اتقوااللّه » آمده است. معدودی از این تعداد، به صورت «إتقوا رَبّکم» یا «إتقوا اللّه الّذی خَلقکم» به کار رفته است. این تعداد فعل امر به صراحت نشان می دهد که تا چه حد رعایت تقوا اهمیت دارد، و تا چه حد انسان از تقوا غفلت می کند. از جمله این اوامر این است که می فرماید: «فَاتَّقُوا اللّه َ یأُولی الأَلبَب لَعَلَّکم تُفلِحُون»؛ پس ای خردمندان عالم! از خدا بترسید، باشد که رستگار شوید.
7.در فرهنگ قرآن کریم، متقی کسی است که با ایمان و عمل صالح برای خود ملکه ای نفسانی فراهم می سازد تا او را از آسیب های درونی (هوای نفس) و بیرونی (شیطان) مصون دارد.
8.خواجه نصیر الدین طوسی می گوید: تقوا و ورع عبارت است از انجام همیشگی اعمال شایسته بدون کوتاهی و سستی.
9 .تقوای دینی و الهی موجب میشود انسان خود را از آنچه … دین در زندگی معین کرده و خطا و گناه و پلیدی و زشتی شناخته شده، حفظ و صیانت کند و مرتکب آن ها نشود.
به عقیده شهید مطهری، ما دو نوع تقوا می توانیم داشته باشیم؛ تقوایی که ضعف است و تقوایی که قوت است. نوع اول این است که انسان برای این که خود را از آلودگی های معاصی حفظ کند، از موجبات آن ها فرار می کند و خود را همیشه از محیط گناه دور نگه دارد… .
نوع دوم این که در روح خود حالت و قوتی بوجود آورد که به او مصونیت روحی و اخلاقی دهد که اگر فرضا در محیطی قرار گیرد که وسایل و موجبات گناه فراهم باشد، آن حالت و ملکه روحی، او را حفظ کند.
از این بیان، و بیانات امامان معصوم (علیهم السلام) می فهمیم که تقوا به معنای خود نگه داری، مراقبت، کنترل نفس و حاکمیت و تسلّط بر نفس است، نه به معنای گوشه نشینی وخلوت گزینی که عدّه ای از راحت طلبان منزوی، شعار خود قرار داده و تقوای اسلامی را که با ستیز و نبرد همراه است، به کناره گیری و پرهیز از جامعه و امت اسلامی توجیه و تأویل می کنن. 10.پاک شدن از شهوات.انسانها غالبا از کارهایی که تا به حال انجام نداده اند و تجربه نکرده اند یک ترس و دلهره تقریبا طبیعی در خود احساس میکنند . حتما تا به حال اموری را برای اولین بار تجربه کرده اید که در مرتبه اول با ترس نیز همراه بوده است مثلا صحبت در جمع برای اولین بار ، رانندگی و سوار ماشین شدن ، مسافرت با هواپیما و خیلی از موارد دیگر که بعد از چندین بار انجام دادن لذت آور نیز می شود. بنابراین مقداری از این ترس طبیعی هست و جای نگرانی ندارد.
در بین جوانان علل گوناگون و متفاوتی برای این ترس بیان میشود که از آن جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد
1- برخی احساس می کنند هنوز آمادگی روحی روانی برای ازدواج ندارند و وقت آن فرا نرسیده در حالی که در کارهای مهم دیگری موفق بوده و سن شان نیز بالا رفته است .
2- بعضی از آماده نبودن شرایط اقتصادی خود سخن گفته و می گویند شاید از پس مخارج زندگی بعد از ازدواج بر نیاییم در حالی که درآمد مناسبی داشته و وضعشان خیلی هم بد نیست.
3- گاهی نیز سخت بودن انتخاب همسر مناسب و ترس از اینکه شاید آینده و زندگی جوان به خاطر انتخاب نادرست نابود شود باعث ترس از ازدواج در آنها می شود.
4- برخی از جوانان نیز بخاطر شناخت غیر واقعی خود از ازدواج دچار دلهره و اضطراب گشته و ترس از این کار در آنان شکل می گیرد که در این صورت با تغییر آن شناخت ذهنی ، آرامش و حتی رغبت به ازدواج جای آن ترس را خواهد گرفت .
البته در برخی از موارد نیز دلیل ترس از ازدواج و یا هر امر دیگری به دوران کودکی برمی گردد .که ‌شناسایی علل آن نیازمند کمک جستن از افراد خبره ای چون روانکاو را ضروری می نماید ؛‌چرا که در این صورت گاه خود شخص نیز هیچ علتی را برای چنین حالتی پیدا نمی کند.
اما در مورد این که چگونه می توان بر این ترس غلبه کرد؟ باید گفت : ابتدا باید دلایل ترس از ازدواج به خوبی بررسی گردد تا در جهت حل آن شیوه ای متناسب با آن را در پیش گرفت .
اما شاید بتوان عواملی که منجر به ترس از این امر مقدس می شوند را به دو گروه اصلی تقسیم کرد:
1- مشکلات و موانعی که بر سر راه ازدواج قرار دارند.
خاستگاه چنین ترسی بیش از هر چیز رسم و رسومات دست و پاگیر و بدعت هایی می باشد که بر سر راه جوان ها قرار گرفته است. ترس از برآورده کردن توقعات خانوده و اطرافیان، تأمین مبالغ هنگفت برای جشن عروسی، تهیه ی مسکن، فراهم کردن جهیزیه های آنچنانی و… از جمله مواردی است که قدم ها را در راه ازدواج سست می کند.
۲) ترس از سرنوشت سازترین تصمیم زندگی.
عمده ترین دلیل برای ترس از ازدواج ، ترس از تصمیم گیری و انتخاب شریک زندگی است. انتخاب کسی که فرد می خواهد تا آخر عمر با وی بماند و بقیه ی زندگی خود را با وی تقسیم کند. در واقع ازدواج تصمیمی است برای باقی مانده ی عمرمان. پس بدیهی است که برای چنین انتخابی سرنوشت ساز، ترس و اضطراب به ما روی می آورد.
اغلب جوان ها به این می اندیشند که اگر ازدواج کنند ممکن است پشیمان شوند ، می ترسند از این که شاید درباره ی طرف مقابل قضاوت اشتباه کرده باشند و تصمیمی بگیرند که آینده شان را تباه کند ، این که ممکن است انتخابشان احساسی باشد و با گذر زمان متوجه اشتباهشان شوند ، و این که شاید عدم تفاهم و اختلاف سلیقه برایشان مشکل ساز گردد. اکثراً از این مسئله در هراسند که شاید طرف مقابل آن کسی نباشد که می خواهند ، و یا می ترسند خودشان نتوانند به خوبی از پس وظائف همسرداری برآیند. حتی بعضی اندکی گام را فراتر نهاده و به بررسی تمام مسائل زندگی آینده می پردازند ، از جمله تربیت صحیح فرزندان، تأمین آینده ی آن ها و… و گاه افراط در این مورد باعث می شود برای قدم گذاشتن در این راه دچار تردید گردند.
در بسیاری موارد ترس از ازدواج تنها به انتخاب صحیح ِ یک فرد محدود نمی شود ، گاه افراد از این مسئله در هراسند که ممکن است نتوانند رابطه ی مناسبی با خانوده ی همسر خود برقرار کنند. چرا که ازدواج تنها پیوند دو نفر نیست، بلکه دو خانواده را به هم نسبت می دهد. اما چاره کار فرار از ازدواج نیست بلکه اگر قبل از ازدواج در مورد تناسب دو خانواده تحقیق شود و بعد از ازدواج هم از انجام کارهایی که باعث تنش و ایجاد سوءظن و اختلاف می شود پرهیز کنیم دیگر جایی برای ترس باقی نمی ماند.
از دیگر دلایل اضطراب برای تصمیم گیری، ترس از عدم تحقق وعده های طرف مقابل می باشد ، یعنی قول و قرارهایی که ممکن است پس از ازدواج به آن ها عمل نشود. زیرا در خیلی از موارد ، دختر و پسر به ظاهر بر سر موضوعی به تفاهم می رسند ، اما وارد زندگی که می شوند قضیه صورت دیگری پیدا می کند و باعث ایجاد اختلاف می شود.
در واقع ترس از عدم شناخت کامل طرف مقابل احساسی است که به سراغ اغلب افراد می آید و باعث می شود در تصمیم گری دچار تردید گشته و در یک جمله «از ازدواج بترسند».
بدیهی است که افراط در بها دادن به چنین ترسی می تواند مشکل ساز باشد. به خصوص با بالا رفتن سن و دور شدن از هیجانات نوجوانی، فرد بیش از پیش به زندگی و حقایق آن فکر می کند و اگر در این زمینه دچار افراط شود ، همین تفکر زیاد باعث می شود آن شخص دچار وسواس در انتخاب گردد.
اما اگر این ترس کنترل شود ، می تواند مفید هم باشد. زیرا این احساس باعث می شود در شناخت طرف مقابل بیشتر دقت کرده و تصمیمی سطحی و غیرمنطقی نگیریم.
برای غلبه بر این احساس، باید در درجه ی اول به خدا توکل کرد و از او کمک خواست، و در کنار آن با فکر و صحبت و تحقیق درخصوص طرف مقابل سعی در گرفتن تصمیمی منطقی نمود.
در هر صورت انتخاب سخت است، تصمیم گیری برای ادامه ی زندگی دلهره آور است، غلبه بر تردیدها بسیار مشکل می باشد…
لیکن تفکر و تحقیق و صحبت کردن و به بحث گذاشتن عادات و اخلاق و سلایق و اعتقادات طرفین، و در کنار آن شناخت متقابل خانواده ها، باعث می شود تا حد زیادی بتوانیم این تردیدها را در خود از بین برده و به شناختی کامل تر نائل آییم تا درنهایت به تصمیمی درست تر نزدیک شویم.
نکته پایانی
راه رهایی از ترسی که در مورد ازدواج در دلتان افتاده (به دلیلی که بدان اشاره نمودید) را فرار از ازدواج نمی بینیم؛ زیرا آخرش چی؟! «بشر آن قدری که از فکر حوادث ناراحت می شود، از خود آن حوادث زحمت نمی بیند». (دیل کارنگی، آیین زندگی، ص 122.)
خواهر گرامی یکى از مشکلات اساسى افراد این است که در ارزیابی های خود از مسایلی که با آن مواجهند معمولاً دچار نوعى افراط یا تفریط اند، لذا با گذشت زمان دچار ناامیدى و سرخوردگى مى شوند؛ بنابراین، یکى از رمزهاى موفقیت در هر امری واقع نگرى است. به عنوان مثال، – درست یا نادرست ولی تجربه نیز تأیید می کند که – هر دختری، فصلی برای ازدواج دارد و اگر بخواهد با وسواس در انتخاب همسر و دید کمال گرایانه تک تک خواستگاران خود را براند، در حقیقت شانس خود را برای ازدواج از دست می دهد؛ زیرا مسلّم است که در اینصورت با توجه به محدود نبودن شانس انتخاب دختر مناسب برای پسران، دیگربار کسی رغبت به خواستگاری از چنین دختری نمی کند، مسأله ای که دختران زیادی با آن مواجه گردیده اند و الآن حتی یک خواستگار نیز ندارند، در حالی که حاضرند برای محفوظ ماندن از عوارض تجرّد و رسیدن به آرامش در پناه ازدواج با اولین فردی که زنگ در خانه شان را به عنوان خواستگار می زند، ازدواج نمایند.
پس برای رهایی از این ترس مطالب زیر را با دقت مطالعه کنید:
1. به عوامل ترس زاى موجود در ذهن پاسخ داده شود ؛ مثلاً به خود بگویید: چرا از ازدواج می ترسم ؟ بعد با استفاده از مطالب فوق الذکر و مطالعه کتب مناسب به خود بگویید: به این دلایل ازدواج ترس ندارد ؛ یعنى، با دلیل قانع کننده، به مقابله ذهنى و شناختى با ترس خود بروید.
تلقین ها وافکار اجباری ناصحیحی نسبت به ازدواج وجود دارد که می تواند ترس افراد را چند برابر وحتی از دید خودشان (فقط از نگاه خودشان ) تبدیل به واقعیت کند .
توجه به اهمیت ازدواج نیز می تواند محرک مناسبی در جهت اقدام بدان و زدودن ترس از ازدواج باشد . پیامبراکرم صلی الله و علیه و آله می فرماید: « کسی که ازدواج کند ,نیمی از دین خود را محکم نگه داشته است و برای نگهداری نیمه دوم باید تقوای خدا در پیش گیرد ».
2. ازدواج با همسری شایسته دین انسان را تا حد بالایی حفظ می کند .
3. به طهارت معنوی و روحی کمک می کند .
4. ازدواج موجب رسیدن به بلوغ روحی و روبه رو شدن با حقایق زندگی است .
5. ازدواج یافتن احساس « مرد شدن »یا « زن شدن » به دنبال زندگی زناشویی است و موجب هدفدار شدن زندگی می شود.
بهره‌مندی کافی از پشتوانه‌های معنوی، تعادل بین خواسته‌ها و امکانات و افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس از دیگر مواردی است که باعث می گردد نگاه افراد به ازدواج تغییر یابد.
به این نکته مهم نیز توجه داشته باشید که تا خودتان نخواهید و اقدامی عملی برای رهایی از این ترس انجام ندهید نمی توانید از این وضعیت خلاص شوید. پس از همین الان شروع کنید و از تلقینهای منفی دست بردارید و به جای آن به نکات مثبت ازدواج فکر کنید.
منتظر مکاتبات بعدی شما هستیم. موفق باشید.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد