خانه » همه » مذهبی » آثار خواندن زیارت عاشورا

آثار خواندن زیارت عاشورا


آثار خواندن زیارت عاشورا

۱۳۹۲/۰۹/۰۳


۲۳۲۱۶ بازدید

هرشب یا هر روز زیارت عاشورا خواندن چه اثاری دارد؟

در پاسخ به مطالب زیر توجه کنید .
1.      سفارش امام صادق علیه السلام در باره مداومت بر زیارت عاشورا
امام صادق علیه السلام به صفوان   مى فرمایند :
زیارت عاشورا را بخوان و از آن مواظبت کن ، به درستى که من چند چیز   را براى خواننده آن تضمین مى کنم  .
1-  زیارتش قبول شود .
2-  سعى و کوشش او   مشکور باشد .
3-  حاجات او هر چه باشد از طرف خداوند بزرگ برآورده شود و ناامید از   درگاه خدا برنگردد ….
بعد فرمود: اى صفوان ! هرگاه حاجتى براى تو به سوى خداوند   متعال روى داد. پس به وسیله این زیارت به سوى آن حضرت توجه کن از هر جا و مکانى که   هستى و این دعا را بخوان و حاجتت را از پروردگار خود بخواه که برآورده مى شود و   خداوند وعده خود را خلاف نخواهد کرد . ( مفاتیح الجنان ، فوائد مداومت بر زیارت عاشورا ) .
2.      در این رابطه به چند داستان توجه کنید .
1-فرزند برومند آیة الله امینی آقای دکتر محمد هادی امینی می نویسند : پس از گذشت چهار سال از فوت مرحوم آیة الله العظمی علامه امینی نجفی«پدر بزرگوارم» مؤلف کتاب الغدیر…یعنی سال 1394 هجری قمری شب جمعه ای قبل از اذان فجر، وی را در خواب دیدم، او را شاداب و خرسند یافتم… جلو رفته و پس از سلام و دست بوسی، عرض کردم: پدرجان در آنجا چه عملی باعث سعادت و نجات شما گردید؟
گفتند: چه می گویی؟ مجددأ عرض کردم: آقاجان در آنجا که اقامت دارید، کدام عمل موجب نجات شما شد. کتاب الغدیر…یا سایر تألیفات… یا تأسیس و بنیاد کتابخانه امیر المؤمنین(ع)؟
پاسخ دادند: نمی دانم چه می گویی قدری واضح تر و روشن تر بگو .
گفتم: آقاجان شما اکنون از میان ما رخت بربسته اید، و به جهان دیگر منتقل شده اید، در آنجا که هستید کدامین عمل باعث نجات شما گردید از میان صدها خدمات و کارهای بزرگ علمی و دینی و مذهبی؟
مرحوم علامه امینی…درنگ وتأملی نمودند سپس فرمودند: فقط زیارت ابی عبدالله الحسین(ع) عرض کردم شما می دانید اکنون روابط بین ایران و عراق تیره و تار است و راه کربلا بسته چه کنم؟
فرمود: در مجالس و محافلی که جهت عزاداری امام حسین (ع) بر پا می شود شرکت کن ثواب زیارت امام حسین (ع) را به تو می دهند .

سپس فرمودند: پسر جان در گذشته بارها تو را یاد آور ساختم و اکنون به تو توصیه می کنم که زیارت عاشورا را هیچ وقت و به هیچ عنوان ترک و فراموش مکن، مرتبأ زیارت عاشورا را بخوان و بر خودت وظیفه بدان، این زیارت دارای آثار و برکات و فوائد بسیاری است که موجب نجات و سعادتمندی در دنیا و آخرت تو می باشد… و امید دعا دارم .
فرزند مرحوم آیة الله امینی می نویسد :  علامه امینی، با کثرت مشاغل و تألیف و مطالعه و تنظیم و رسیدگی به ساختمان کتابخانه امیرالمؤمنین(ع) در نجف اشرف مواظبت کامل به خواندن زیارت عاشورا می نمودند، و بدین جهت خودم حدود 30 سال است مداوم به زیارت عاشورا می باشم .
منبع: کتاب شرح زیارت عاشورا و داستانهای شگفت آن
2-آقای میر…یکی از اهل منبر می نویسد : چند سال پیش یکی از دوستان پاک و جوانم رازی در دل داشت که از ناچاری با من در میان گذاشت و گفت: من   برای امر ازدواج با مشکلاتی برخورد کرده ام   که مایه غم و اندوه شده، هر جا برای خواستگاری می روم به بن بست می رسم، وقتی سخنانش را شنیدم گفتم: شاید از کسانی خواستگاری می کنی که از شأن تو بالاتر هستند .
گفت: چنین نیست، اگر باور نداری خودت وساطت کن و برایم از خانواده ای که هم شأن من هستند خواستگاری کن .
این کار را به عهده گرفتم و از یکی از دوستان که یقین داشتم جواب رد به من نمی دهد برای این جوان مؤمن خواستگاری کردم، آنها جواب مثبت دادند ولیکن یک مرتبه گفتند: استخاره می کنیم، متأسفانه جواب منفی آمد .
این داستان ما را غمگین کرد، دوست ما گفت: دیدی حق با من است، گفتم: غم مخور، برای حل مشکلت اگر از شما کاری را بخواهم انجام می دهی؟ گفت: آری .
به ایشان گفتم: چهل روز صبح بعد از نماز و تعقیبات، زیارت عاشورا را بخوان با صد لعن و صد سلام .
شروع به زیارت عاشورا کرد. روز 27 نزد من آمد و با خوشحالی گفت: از خانواده ای خواستگاری کردم و با کمال میل و رغبت قبول کردند و امروز صیغه ی ازدواج را جاری می کنیم، دوست دارم شما هم در برنامه ی اجراء عقد شرکت کنید .
در جلسه ی مراسم به او گفتم: یادت باشد که 13 روز دیگر باقی مانده است و شما به برکت این زیارت به زندگی نو رسیدی و برای حاجتهای دیگر هم از فیض این زیارت استفاده کن .
منبع: کتاب شرح زیارت عاشورا و داستانهای شگفت آن
3- حجة السلام و المسلمین حاج آقای حسین نظام الدینی اصفهانی – رحمة الله علیه و حشره الله مع اجداده – نوشته اند :  روزی منزل حاج عبدالغفور« یکی از حاجی های موجه و ملازم آیة الله حاج سید محمد تقی فقیه احمد آبادی صاحب کتاب شریف «مکیال المکارم فی فوائد الدعاء القائم(ع)» بودم»، یکی از رفقاء ایشان – به نام حاج سید یحیی مشهور به پنبه کار – گفت: برادرم را که مدتی بود فوت نموده در خواب دیدم با وضع و لباس خوبی که موجب شگفت بود. گفتم : داداش دیگر آن دنیا کلاه چه کسی را برداشتی؟گفت: کلاه کسی را برنداشتم .
گفتم: من تو را می شناسم این لباس و این موقعیت از آن تو نیست، گفت آری دیشب شب اول قبر مادر قبر کن بود. آقا سید الشهدا (ع) به دیدن آن زن تشریف آوردند، و فرمودند: به کسانی که اطراف آن قبر بودند خلعت ببخشند و من هم از آن عنایات بهره مند شدم بدین جهت از دیشب وضع و حال ما خوب و این لباس فاخر را پوشیده ام .
از خواب بیدار شدم نزدیک اذان صبح بود، کارهای خود را انجام داده و حرکت کردم برای تخت فولاد «قبرستان تاریخی و با عظمت اصفهان» برای تحقیقات سر قبر برادرم رفتم، بعضی قرآن خوان ها کنار قبری قرآن می خواندند از قبرهای تازه پرسش کردم، قبر مادر قبرکن را معرفی کردند، گفتم: کی دفن شده؟
گفتند: دیشب شب اول قبر او بوده، متوجه شدم تاریخ با گفته ی برادرم در خواب مطابق است. رفتم نزد آقای قبر کن در تکیه مرحوم آیة الله آقا میرزا ابوالمعالی« استاد مرحوم آیة الله العظمی بروجردی و صاحب کرامات عجیبه» که محاذی قبر آن زن بود، احوالپرسی نمودم و از فوت مادرش سؤال کردم، گفت: دیشب شب اول قبر او بود .
گفتم: روضه خوانی می کرد؟ روضه خوان بود؟ کربلا مشرف شده بود؟ گفت: خیر، سؤال کرد: این پرسشها برای چی است؟ خواب خود را گفتم. گفت: هر روز زیارت عاشورا می خواند .
4-حاج عبدالغفور در تکیه آقا میرزا ابوالمعالی بالا خانه ای داشتند   که هر وقت ایشان یا رفقایشان می رفتند تخت فولاد در این اطاق منزل می کردند، روزی به اتفاق ایشان و مرحوم حاج آقا مصطفی فقیه ایمانی و حاج شیخ امیر آقا و حاج آقا حسین مهدوی اردکانی…«جمعی از علماء و بزرگان و امام جماعتهای اصفهان و رفقاء حاج عبدالغفور» به تکیه آمیرزا ابوالمعانی رفتیم، حاج عبدالغفور، قبر کن و قبر مادرش را نشان داد و   گفت :
مادر این قبرکن بود که امام حسین (ع) به دیدن او تشریف آوردند و خلعت دادند به کسانی که اطراف قبر او دفن شدند .
منبع: کتاب شرح زیارت عاشورا و داستانهای شگفت آن

 

4-در کتاب«نجم الثاقب»در ذیل تشرّف جناب حاج سید احمد رشتى به محضر امام عصر ارواحنا فداه در سفر حجّ و فرمایش آنحضرت به او که شما چرا عاشورا نمى خوانید،عاشورا،عاشورا،عاشورا،«دلیل بر فضیلت و آثار و فواید این زیارت است».
5- شیخ عباس قمی در مفاتیح می گوید : شیخ ما ثقة الاسلام نورى رحمة اللّه علیه فرموده:اما زیارت عاشورا،در فضل و مقام آن بس که از سنخ سایر زیارات نیست که به ظاهر از انشاء و الماى معصومى باشد،هر چند که از قلوب مطهّره ایشان چیزى جز آنچه از عالم بالا به آن رسد بیرون نیاید بلکه از سنخ احادیث قدسیّه است که به همین ترتیب از زیارت و لعن و سلام و دعا،از حضرت احدیّت جلّت عظمته به جبراییل امین و از او به خاتم انبیا صلى اللّه علیه و آله و سلّم رسیده و بنا بر تجربه،مداومت به آن در چهل روز یا کمتر در قضاى حاجات و رسیدن به مقاصد و دفع دشمنان بى نظیر است اما از بهترین فواید آنکه از مواظبت و مداومت بر آن به دست آمده،فایده اى است که:ثقه صالح متقّى،حاج ملاّ حسین یزدى که از نیکان مجاور نجف اشرف است و پیوسته مشغول عبادت و زیارت از ثقه امین حاج محمّد یزدى نقل کرد که در شهر یزد مرد فاضل صالحى بود که همواره اشتغال به اصلاح امر آخرت خود داشت و شبها در مقبره خارج یزد که در آن جماعتى از صالحان مدفونند و معروف به مزار است به سر مى برد و او را همسایه اى بود که از کودکى با هم بزرگ شده بودند و براى درس پیش یک معلّم مى رفتند،تا آنکه بزرگ شد و شغل عشّارى[ده یک گرفتن به زور و به ناحق-مأمور مالیات]پیش گرفت تا از دنیا رفت و در همان مقبره نزدیک محلّى که آن مرد صالح بیتوته مى کرد دفن کردند،پس از گذشتن کمتر از ماهى او را در خواب دید که در هیئت نیکویى است،به نزد او رفت و گفت:من آغاز و انجام و ظاهر و باطن کار تو را مى دانم و مى دانم از آنهایى نبودى که نیکى در باطن ایشان احتمال رود و شغل تو جز عذاب را نمى طلبد،پس به کدام عمل به این مقام رسیدى؟گفت:چنان است که گفتى،من از روز مردن در شدیدترین عذاب بودم، تا دیروز که زوجه استاد اشرف حدّاد فورت شد،و او را در این مکان دفن کردند-و اشاره کرد به موضعى که قریب صدر ذرع از او دور بود-و در شب وفات او،حضرت ابو عبد اللّه الحسین علیه السّلام سه مرتبه او را زیارت کرد و در مرتبه سوم به برداشته شدن عذاب این مقبره امر فرمود،پس حالت ما نیکو شد و در سعه و نعمت افتادیم،آن مرد صالح متحیّرانه از خواب بیدار شد،درحالى که حدّاد را نمى شناخت و محّل او را نمى دانست،در بازار حدّادان از او پرسید،و او را یافت،از او پرسید:آیا براى تو همسرى بود؟گفت آرى دیروز وفات کرد،و او را در فلان مکان(و همان موضع را اسم برد)دفن کردیم،پرسید:او به زیارت ابى عبد اللّه علیه السّلام رفته بود؟گفت نه:گفت:ذکر مصائب او مى کرد؟گفت:نه،گفت مجلس عزادارى داشت؟گفت:نه،حدّاد پرسید چه مى جویى؟خواب را نقل کرد،گفت آن زن به خواندن زیارت عاشورا مواظبت و مداومت داشت .
6- خواب دیدن درباره توسل به زیارت عاشورا   براىحل مشکلات
یکى از علما مى نویسد با مشکل دشوارى مواجه شدم که راه حلى نداشت ، این باعث آزردگى و ناراحتى روحى من شد تا اینکه به کتاب  (( زیارت عاشورا ))  دست یافتم وقتى کتاب را خواندم و از محتوى آن آگاه شدم تصمیم گرفتم از اول ماه صفر سال 1412 به مدت چهل روز زیارت عاشورا را با صد بار لعن و صد بار سلام با سایر آداب آن و دعاى علقمه براى حل مشکلاتم بخوانم ضمناً مشکل ازدواج برادرم نیز بود، مشغول به خواندن شدم تا روز سى و چهارم رسید و مصادف با روزهاى عید زهرا علیهاالسلام شد، مشغول به تهیه وسایل و لوازم لازم براى عید شدم ، و خواندن زیارت را فراموش کردم ، بعد از چند روز در خواب دیدم در منزل پدرم مجلسى براى ختم سوره انعام برگزار شده ، همگى جمع شده بودند و منتظر آمدن قارى بودند، ولى او تأ خیر کرد، و از من خواستند دعا و ختم سوره انعام را بخوانم .
موضوع خوابم را به صورت تلفنى به یکى از مفسران خواب در اصفهان بازگو کردم ، به من گفت :
در کار شما سه مطلب وجود دارد… و سومین آن : شما زیارت عاشورا را مى خواندى و آن را ترک کردى ، مى توانى این عمل را با تداوم در خواندن زیارت اصلاح کنى . خواندن زیارت را مجدداً ادامه دادم ، و در عصر روز چهلم همه مشکلات حل شدند، و موقعیت مناسب براى گرفتن یک منزل مهیا شد .
اما پس از لحاظ خرید منزل با مشکلى رو به رو شدم ، نذر کردم به مدت چهل روز دیگر زیارت عاشورا را بخوانم و الحمدللّه قادر شدم منزلى خریدارى کنم و بعد از آن مشکل ازدواج برادرم نیز حل شد .
 

 
 

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد