خانه » همه » مذهبی » آثار دعا برای دیگران

آثار دعا برای دیگران


آثار دعا برای دیگران

۱۳۹۳/۰۵/۲۶


۱۹۴ بازدید

بسم الله.سلام علیکم
دعای در حق دیگران یا درخواست خیر برای بندگان خدا چه مزیتی دارد؟ چطور می توان تمام اعمالمان را به تمام بندگان مرده و زنده تقدیم کنیم؟
ممنون

با سلام و ادب و سپاس از ارتباط شما با این مرکز
الف.آثار و فضایل دعا برای دیگران
در روایتی از پیغمبر اکرم (صلّی الله علیه وآله وسلّم) نقل شده است که حضرت فرمود: «مَنْ دَعَا لِلْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ فِی کُلِّ یَوْمٍ خَمْسَاً وَ عِشْرِینَ مَرَّةً نَزَعَ اللَّهُ الْغِلَّ مِنْ صَدْرِهِ وَ کَتَبَهُ مِنَ الْأَبْدَالِ إِنْ شَاءَ اللَّهُ» ؛ هرکسی در هر روز بیست و پنج مرتبه برای مؤمنین و مؤمنات دعا کند، اثرش این است که خدا کینه را از دلش می زداید. یعنی دعا برای دیگران، نقش سازندگی روی نفْسِ دعا کننده دارد و این ملکه رذیله را خدا از نفْس او می کَنَد.
مستدرک الوسائل 5 246
روایتی دیگر از پیغمبر اکرم (صلّی اللّه علیه و آله و سلم) است که فرمود: «مَا مِنْ عَبْدٍ دَعَا لِلْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ إِلَّا رَدَّ اللَّهُ عَلَیْهِ مِثْلَ الَّذِی دَعَا لَهُمْ مِنْ کُلِّ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَةٍ مَضَى مِنْ أَوَّلِ الدَّهْرِ أَوْ هُوَ آتٍ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَة» ؛ هیچ بنده ای نیست که برای مرد یا زن مؤمنی دعا کند، مگر این که خداوند از جانب هر مرد و زن مؤمنی که در گذشته بوده است یا در آینده تا روز قیامت می آید، مانند آنچه را دعا کرده است به او بازمی گرداند.
بحارالأنوار 90 386 باب 26
در روایتی است که حمّاد از اصحاب امام صادق (علیه السلام) می گوید:
أَشْغَلُ نَفْسِی بِالدُّعَاءِ لِإِخْوَانِی وَ لِأَهْلِ الْوَلَایَةِ فَمَا تَرَى فِی ذَلِکَ فَقَالَ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى یَسْتَجِیبُ دُعَاءَ غَائِبٍ لِغَائِبٍ وَ مَنْ دَعَا لِلْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ وَ لِأَهْلِ مَوَدَّتِنَا رَدَّ اللَّهُ عَلَیْهِ مِنْ آدَمَ إِلَى أَنْ تَقُومَ السَّاعَةُ لِکُلِّ مُؤْمِنٍ حَسَنَةً.
من خودم را به دعای برای برادرانم و پیروان اهل بیت مشغول می کنم؛ کارم این است که برای آن ها دعا می کنم و هیچ نظری به خودم ندارم. شما درباره روش من چه می فرمایید؟
حضرت ابتدا در جواب فرمودند: خداوند دعای شخصی را که دارد پشت سر دیگری دعا می کند، مستجاب می کند. بعد هم فرمودند:
هرکس برای مردان و زنان مؤمن و برای دوست داران ما دعا کند، خداوند از زمان آدم تا قیامت به‌ازای هر مؤمن ثوابی به او عنایت می کند.
ب.اهدای ثواب عمل
1.انسان می تواند ثواب اعمال غیر واجب و مستحبی خود را با نیت به اموات و زنده ها اهدا نماید .
2.برای این کار می تواند هنگام انجام عمل مستحبی مانند زیارت و یا نماز مستحبی نیت کند که ثواب متعلق به فلان میت و یا فلان فرد زنده باشد و یا می تواند عمل را انجام دهد و در پایان نیت کند که ثوابش متعلق به فرد یا افراد خاص مرده و یا زنده باشد .
3. می توان ثواب عمل را به چند مرده و یا زنده منظور نظر و یا با مرده و زنده با هم هدیه نمود .
4. افرادی که ثواب عمل به آنها اهدا می شود باید در محدوده ذهن مشخص و معین باشد و افراد مرود نیت نباید مبهم و غیر مشخص باشد .

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد