خانه » همه » مذهبی » آخرت خلفا

آخرت خلفا


آخرت خلفا

۱۳۹۲/۰۴/۰۹


۱۶۳ بازدید

یقینا بهشت و جهنم دست ما نیست که کسی را به بهشت ببریم یا به جهنم، و جستجوی چنین مطلبی نیز گرهی از کار ما نمی گشاید. آنچه برای ما در درجه اول اهمیت است این است که خداوند متعال معیارهایی در اختیار ما قرار داده است که از آن طرق بدانیم چه کسانی را تبعیت کنیم یا تبعیت نکنیم ما مکلفیم که در مورد مدعیان امامت و رهبری دینی و سیاسی جامعه مسلمین تحقیق کنیم تا ببینیم که از نظر موازین الهی چه کسانی صلاحیت این امر مهم را داشته اند.

یقینا بهشت و جهنم دست ما نیست که کسی را به بهشت ببریم یا به جهنم، و جستجوی چنین مطلبی نیز گرهی از کار ما نمی گشاید. آنچه برای ما در درجه اول اهمیت است این است که خداوند متعال معیارهایی در اختیار ما قرار داده است که از آن طرق بدانیم چه کسانی را تبعیت کنیم یا تبعیت نکنیم ما مکلفیم که در مورد مدعیان امامت و رهبری دینی و سیاسی جامعه مسلمین تحقیق کنیم تا ببینیم که از نظر موازین الهی چه کسانی صلاحیت این امر مهم را داشته اند.
در معتبرترین کتاب حدیثی اهل سنت آمده است که: پیامبر(ص) در آخرین روزهای عمرش در جمعی که عمر خطاب نیز در بیان آنها بود فرمود: دوات و کاغذی بیاورید که برای شما نامه ای بنویسم که بعد از آن دیگر گمراه نشوید. پس عمر گفت: مریضی بر پیامبر غلبه کرده است در حالی که قرآن در نزد شماست. قرآن برای ما کافی است. پس اختلاف کردند و بین اصحاب تخاصم پدید آمد. برخی گفتند کاغذی بیاورید که رسول خدا نامه ای بنویسد که بعد از آن گمراه نشوید و برخی دیگر همان را می گفتند که عمر گفت. زمانی که اختلاف بالا گرفت، پیامبر(ص) فرمود: « برخیزید و بیرون بروید.»(صحیح بخاری، ج7، ص9، صحیح مسلم، ج5، ص 76 و …)
نصب امام علی (ع) در غدیر خم و احادیٍث به خوبی راه و بیراهه را می نماید و ما بر اساس آن می توانیم راه حق را از کژ راهه باز شناسیم.
بیان مکرر ثقلین از زبان پیامبر بیانگر استراتژی پایدار و همیشگی امت اسلامی است و موضعگیری جریان خلافت در برابر پیامبر مغایر صریح آیات شریفه قرآن از جمله این آیه است که می فرماید: « ما ینطق عن الهوی ان هو الا وحی یوحی؛ پیامبر)=(ص) از روی هوا و هوس سخن نمی گوید سخن او نیست مگر وحی ای که به او نازل می شود»(نجم/3و4).و با آیه « ما اتاکم الرسول فخذوه و مانهاکم عنه فانتهوا؛ آنچه را که رسول خدا بر شما می آورد بگیرید و از آنچه نهی می کند خودداری کنید.»(حشر/7) و فرمود: « و اطیعوا الله و اطیعوا الرسول فان تولوا فان الله لایحب الکافرین؛ بگو از خدا و رسول او اطاعت کنید و اگر سرپیچی کنید خداوند کافران را دوست نمی دارد»(آل عمران/32).و نیز این که: « ای کسانی که ایمان آورده اید صدای خود را بالاتر از صدای پیامبر(ص) نبرید و با او بلند سخن نگویید همان گونه که با همدیگر سخن می گویید این عمل باعث نابودشدن اعمال می شود در حالی که شما نمی فهمید.(حجرات/2)
از طرف دیگر بر اساس روایات متواتر علی(ع) همواره همراه قرآن است و از آن جدا نمی شود پس اگر علی(ع) در این مورد اشتباه ابن کثیر از علمای بزرگ اهل سنت از پیامبر(ص) نقل کرده که فرموده است:« الحق مع علی»(البدایه و النهایه، ج7، ص398) همچنین نقل کرده که «رحم الله علیا دارالحق معه حدیث دار؛ همانا خدا مورد رحمت خود قرار می دهد علی را، حق هواره با علی می گردد هر جا که علی می گردد» .
نیز طبق حدیث متواتر غدیر پیامبر(ص) در حق علی(ع) فرمود: « اللهم وال من والاه و عاد من عاده و نصر من نصره و اخذل من خذله»(مسند احمدبن حنبل، ج1، ص119، سنن ابن ماجه، ج1، ص43 و المستدرک حاکم، ج3، ص109) بنابراین دوست علی(ع) دوست خدا و دشمن علی(ع)، دشمن خدا است و هر که او را یاری کند، خدا او را یاری می کند و هر که او را خوار کند خدا خوارش می سازد.بنابر این راه و بیراهه روشنند و این ما را بس.
جهت مطالعه بیشتر به کتب زیر مراجعه فرمایید:
– آن گاه هدایت شوم، تألیف دکتر تیجانی
– شبهای پیشاور
– سایت www.valiasr-ag.com

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد