خانه » همه » مذهبی » آداب نامگذاری فرزند

آداب نامگذاری فرزند


آداب نامگذاری فرزند

۱۳۹۲/۰۹/۱۰


۲۹۰۷۴ بازدید

برای نامگذاری فرزند بعد اذان و اقامه به چه شیوه ای نامگذاری میکنند؟

در پاسخ به نکاتی توجه کنید .
1. اذان گفتن در گوش راست و اقامه گفتن در گوش چپ نوزاد از مستحبات و سنت های اسلامی است .
2. آداب نام گذاری فرزند
1. دین اسلام مى گوید که کودک را پیش از تولد – حتى اگر سقط شود – نامگذارى کنند. امیرالمؤمنین علیه السلام مى فرمایند : پیش از آنکه فرزندتان به دنیا آید او را نام گذارى کنید. اگر نمى دانید که دختر است یا پسر، او را به نام هایى بنامید که هم براى پسر است و هم براى دختر . فرزند سقط شده وقتى در روز قیامت پدرش را دیدار کند به او مى گوید: تو بر من نامى ننهادى ، در حالى که پیامبر صلی الله علیه و آله محسن را پیش از تولد نام نهاد .
2. مستحب است که نام ، نیکو باشد و این نخستین احسان از سوى پدر بر فرزند است . امام باقر علیه السلام مى فرمایند: راست ترین اسم ها آن است که با عبودیت همراه باشد و بهترین اسامى از آن پیامبران است ؛ پس ‍ اسم هایى مثل عبدالرحمن ، عبدالکریم ، عبداللّه و… راست ترین اسامى و محمد، ابراهیم ، نوح ، عیسى و موسى بهترین نام ها هستند. پیامبر صل الله علیه و آله مى فرمایند: خاندانى نیست که در میان آنها نام پیامبرى باشد، مگر آنکه خداوند عز و جل فرشته اى را براى آنها گماشته که بام و شام ، آنها را تقدیس مى کند.
3. مستحب است فرزند پسر – بر پایه سنت امامان – تا هفت روز (محمد) نامیده شود و سپس اگر خواستند، مى توانند هر نامى را که دوست دارند بر او بگذارند. پیامبر صل الله علیه و آله در حدیث شریفى مى فرمایند: خداوند به هر کس سه پسر بدهد و نام یکى از آن سه را محمد نگذارد با من بى مهرى کرده است . در حدیثى از ابوالحسن علیه السلام رسیده است: فقر به خانه اى وارد نمى شود که در آن نام محمد، على ، حسن ، حسین ، جعفر، طالب و یا عبداللّه باشد و این چنین است که اگر در میان زنان نام فاطمه یافت شود.
4. بر پایه روایت منقول از امام صادق علیه السلام ، اسلام خوش نمى دارد کسى با نام غیر حقیقى همچون حکم ، حکیم ، خالد و مالک نامیده شود.
5. در فقه الرضا توصیه شده است: هرگاه پیش از تولد نامی برای فرزند تعیین نکرده اید ، حتماً تا روز هفتم نامی مناسب انتخاب کنید.
رسول اکرم (ص) نام هایی زیبا و با مسّمی همچون حسن (ع) و حسین (ع) را انتخاب فرمودند و حتی جنین حضرت زهرا ( س ) را پیش از ولادت محسن نامیدند. از نظر گاه روانی ، نامگذاری پس از تولد عمدتاً مبتنی بر احساسات ، آن هم احساسی متناسب با نوزادی لطیف و ظریف است و به همین دلیل ممکن است نامی خوش آوا ، اما رقیق و کم محتوا و یا بدون اندیشه به فردای کودک و بزرگسالی او انتخاب شود. تکیه بر زیبایی لفظ به ویژه در سال های اخیر رایج شده است. در یکی از مدارس در پرسش از سی مادر ، تنها هفت مادر با معنی نام فرزندشان و یا شخصیتی که نامش را بر فرزند خویش نهاده بودند ، آشنایی داشتند. آروین ، آتوسا ، پوپک ، بیوک ، پرمون ، سالومه ، سمیرا ، شیده ، مانا ، مونا ، از جمله نامهایی بوده و هستند که پدران و مادران به خوش آهنگی و روانی آنها توجه دارند ، نه معنا و احیاناً معادل چهره ی تاریخی آنها.
امام محمد باقر (ع) فرمودند: راست ترین نامها نامی است که دلالت بر بندگی خدا کند ؛ مانند عبدالله و بهترین نامها نام پیامبران است.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد