خانه » همه » مذهبی » آرایه های ادبی ودروغ

آرایه های ادبی ودروغ


آرایه های ادبی ودروغ

۱۳۹۳/۰۴/۱۵


۲۳۱۴ بازدید

استفاده از آرایه های ادبی مانند اغراق دروغ محسوب می شود؟

با سلام و تحیت و تشکر از ارتباط شما با این مرکز.
1. از جمله دروغ هایی که گناه نیست آنست که در انواع مجاز و استعاره و تشبیه به کار می رود، زیرا غرض از آنها تفهیم نوعی مناسبت و مبالغه است نه ادعای حقیقت و مساوات از جمیع جهات.
2.مبالغه، کنایه، مثل و حکایت:
3.در مبالغه از واقعه ای، مانند آنکه گفته شود: «صد بار گفتم» در حالی که بسیار کمتر از صد بار گفته است، و نیز در کنایه ها، اگر مقصود گوینده، خبر کردن از همان چیزی که می گوید باشد، صفات «راست و دروغ» در آن راه می یابد، اما اگز منظورش از مبالغه یا کنایه، خبر کردن نبوده، بلکه فقط بیان کثرت، تکرار، مدح یا ذم کسی باشد، آن مبالغه یا کنایه دروغ شمرده نمی شود، علاوه بر این، گاه زیبایی کلام، ارتباطی مستقیم با کنایه ها دارد، همان گونه که در قرآن مجید نیز کنایه به کار گرفته شده است. آن جا که می فرماید: «و اسئل القریه ؛ از شهر بپرس » (سوره یوسف، آیه 82) .
4.در کذب سعی بر این است که قرینه¬یی در میان نباشد اما در مبالغه و اغراق و غلو (که حاصل تشبیه و استعاره است) با¬ قراین عقلی متوجه می¬شویم که مطلب، حقیقت ندارد.1
این¬ بزرگ¬نمایی به ¬هر میزان که باشد دروغ نیست، بلکه شگردی است برای تأثیر بخشیدن زبان خبر برخلاف زبان بلاغی که فقط جنبه¬ی اطلاع¬دهندگی دارد و فاقد قدرت تأثیر است. عده¬ای از علمای بلاغت انواع مبالغه را به ¬جهت ناممکن بودن آن، دروغ می¬دانستند و ناپسند ولی اکثرشان دروغ می¬دانند و زیبا.
1.داد، سیما؛ فرهنگ اصطلاحات ادبی، تهران، مروارید، ۱۳۷۱، اول، ص ۲۲۰.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد