۱۳۹۴/۱۲/۰۹
–
۸۵ بازدید
آغاز انتظار تاریخ
بیش از ۱۱۰۰ سال است که تاریخ به انتظار نشسته و امام غریبمان قائم است و منتظر قیام امت خود
سالهاست که با شهادت امام حسن عسکری(ع) و به سوگ نشستن جهان اسلام، در غم از دست دادن خورشیدی تابان، ناخودآگاه، شور و شعفی عمیق، قلب شیعه را پر میکند از آغاز امامت امام زمانش و لبخند را بر لبها جاری میسازد. امامی که سالهاست در انتظار بیداری شیعیان خود ایستاده تا قیام جهانیاش را آغاز کند و وعده محتوم الهی را تحقق بخشد.
آغاز انتظار تاریخ
بیش از 1100 سال است که تاریخ به انتظار نشسته و امام غریبمان قائم است و منتظر قیام امت خود
سالهاست که با شهادت امام حسن عسکری(ع) و به سوگ نشستن جهان اسلام، در غم از دست دادن خورشیدی تابان، ناخودآگاه، شور و شعفی عمیق، قلب شیعه را پر میکند از آغاز امامت امام زمانش و لبخند را بر لبها جاری میسازد. امامی که سالهاست در انتظار بیداری شیعیان خود ایستاده تا قیام جهانیاش را آغاز کند و وعده محتوم الهی را تحقق بخشد.
برای درک بهتر این تنهای غریب بر آن شدیم تا با گذری کوتاه در حکومت عباسی و برخورد آنها با یهود و اهل بیت، گوشهای از حلقه مفقوده ظهور را بیابیم.
عباسیات بیش از 500 سال بر جهان اسلام فرمانرایی کردند و از ویژگیهای منحصر به فردی برخوردا بودند. از جمله چند ملیتی بودن آنها. بدین معنا که هرچند خلیفه از نژاد عرب بود اما وزرا را عناصر ایرانی و اکثر سپاهیان را ترکها تشکیل میدادند. از سوی دیگر نهضت ترجمه آثار غربی و یونانی در این دوران آغاز گردید و موج گفت و گوی تمدنی البته یک طرفه باعث شدکه تهاجم فرهنگی عظیم اما آرام جهان اسلام را دستخوش تغییر قرار دهد
از طرفی یهود نیز از این فرصت استفاده کرد و نفوذ خود در دستگاه خلافت ا فزایش داد. در سده 4 هجری در بغداد پایتخت حکومت عباسی، رباخواری بزرگ یهودیان شکل گرفت و افرادی چون یوسف بن فیناس ،هارون بن عمرام و نتیرا، در ازای بدهی وامهای کلان به خاندان عباسی میپرداختند و بدین سان به نزدیکان دولت عباسی و اشراف بغداد بدل شدند و بدین ترتیب بزرگترین کانون تجاری جهان در آن دوران بنیانگزاری شد.
در زمان امام حسن عسکری (ع) قلمرو کشورهای اسلامی از آفریقا تا مرزهای اروپا به نهایت درجه خود رسیده بود و مردم در این قلمرو آزاد بودند. خلافت اسلامی با جهان مسیحیت رابطه نزدیکی داشت و تعاملات علمی و سیاسی خود را با وجود مخاصمات مختلف، برقرار کردهبود.
نکته حیرتآور ، رفتار منتاقض خلفا با علمای یهود و امامان شیعه میباشد. خلیفه این دستور عجیب را صادر کردهبود که هرگاه مقام شاه داوودی(از مناصب مهم یهودیان آن زمان) به هرجا وارد شود همگان به احترامش برخیزند و به او سلام کنند و هرکس چنین نکند یکصد ضربه شلاق میخورد.
در مقابل امامان شیعه در حبسهای طولانی زندانی بودند و اجازه کوچکترین تعاملی با مردم نداشتند و در نهایت با سم به شهادت میرسیدند.
مرحوم مقدس قمی مینویسد :
« سه نفر از خلفای عباسی میخواستند امام حسن عسگری(ع) را به قتل برسانند زیرا به آنها خبر رسیده بود که حضرت مهدی در صلب ایشان است . آنها حضرت را چندین بار زندانی نمودند.(1)
همچنین روایت شده که امام حسن عسگری هنگام ولادت حضرت مهدی(عج) فرمودند:
« ظالمان پنداشتند که مرا میکشند تا نسل مرا قطع نماید آنها قدرت خداوند را چگونه دیدهاند.»(2)
آری یهود به همراه مسیحیت تحریف شده و خلفای منافق عباسی دست به دست هم دادند تا با مسمومیت، به انزوا کشاندن و شهادت اهل بیت، از تقدیر الهی جلوگیری کنند غافل از آنکه دست خداوند بالاترین دستهاست.
امروز هم، همان دشمنان کهن و قدیمی پشت به پشت هم ایستادهاند تا مانع ظهور حضرت و برپایی حکومت عدل جهانی بر مبنای اسلام راستین شوند.
برماست که با تکیه بر علم وتحقیق و مطالعه تاریخ و الهام از آیات قرآن و روایات اهل بیت، روح و جان خویش را برای ظهور و نورافشانی آماده نماییم با تلاش و مجاهدت در راه خدا، زمینه ساز ظهور باشیم
زیرا که هرچند آغاز امامت و ولایت مولایمان حضرت بقیه الله الاعظم(عج) بسیار شیرین است اما اینکه بیش از 1100 سال است که تاریخ به انتظار نشسته و امام غریبمان قائم است و منتظر قیام امت خود ، این شیرینی را به تلخی بدل میکند.
امید است هرکدام از ما زمینه ساز ظهور حضرتش باشیم.
انشاءالله
1) محدث قمی، انوارلبهیه. صفحه 490
2) علامه مجلسی، بحارالانوار، ج5، صفحه 114