خانه » همه » مذهبی » آل سعود در معرض تندباد قرار گرفته است

آل سعود در معرض تندباد قرار گرفته است


آل سعود در معرض تندباد قرار گرفته است

۱۳۹۳/۱۰/۱۴


۹۳ بازدید

آل سعود در معرض تندباد قرار گرفته است

خبرگزاری شبستان:وخامت وضع جسمانی پادشاه عربستان اسباب نگرانی واشنگتن را فراهم کرده است و این کشور نفت خیز در معرض تندباد قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری شبستان،پس از اینکه دربار پادشاهی عربستان از انتقال ملک عبدالله بن عبدالعزیز ۹۲ ساله به بیمارستانی که نام وی را یدک می کشد در ریاض پس از ابتلای وی به التهاب ریوی خبر داد و اینکه برای نفس کشیدن نیاز به لوله کمکی دارد موجی از نگرانی بی سابقه سعودی ها را فرا گرفته است.این نگرانی به آمریکایی ها نیز سرایت کرده است.

آل سعود در معرض تندباد قرار گرفته است

خبرگزاری شبستان:وخامت وضع جسمانی پادشاه عربستان اسباب نگرانی واشنگتن را فراهم کرده است و این کشور نفت خیز در معرض تندباد قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری شبستان،پس از اینکه دربار پادشاهی عربستان از انتقال ملک عبدالله بن عبدالعزیز 92 ساله به بیمارستانی که نام وی را یدک می کشد در ریاض پس از ابتلای وی به التهاب ریوی خبر داد و اینکه برای نفس کشیدن نیاز به لوله کمکی دارد موجی از نگرانی بی سابقه سعودی ها را فرا گرفته است.این نگرانی به آمریکایی ها نیز سرایت کرده است.

عربستان سعودی در حال حاضر سخت ترین شرایط خود را می گذراند و تاکنون اوضاع دشواری مانند شرایط کنونی راتجربه نکرده است.خاندان حاکم در عربستان از رقابت و جنگ قدرت میان شاهزادگان برای رسیدن به کرسی رنج می برد.

آمریکایی ها تاکنون به این اندازه از ناحیه وضع عربستان احساس خطر نمی کردند همه نگران خارج شدن کنترل اوضاع هستند.

نگرانی که خاندان حاکم و سرنوشت آنها را تهدید می کند مرگ قریب الوقوع ملک عبدالله است زیرا وی تنها کسی است که می تواند توازنهای داخلی را برقرار کند و نوه ها و نسل دوم حساب ویژه ای روی وی دارند.

در صورت مرگ وی دیگران توانایی مهار اوضاع به ویژه جنگ قدرت نسل دوم مانند متعب بن عبدالله، محمد بن نایف، ترکی الفیصل، خالد الفیصل، بندر بن سلطان و بسیاری دیگر که ا زنظر سنی از مقرن بن عبدالعزیز بزرگتر هستند را ندارند.آنها دیگر موضع کنونی در قبال سلمان بن عبدالعزیز را حفظ نخواهند کرد.

شاهزادگان به خوبی می دانند که ملک عبدالله زمینه را برای متعب بن عبدالله فرزند خود برای رسیدن به قدرت فراهم می کند.ملک عبدالله به برادر کوچکش مقرن توجه کرده است و دیگر برادران را به خاطر کهولت و بیماری رها کرده است.

در صورتی که سلمان به سبب بیماری کنار رود شانس متعب برای ولیعهدی مقرن زیاد می شود.

اوضاع عربستان نگران کننده است و آمریکایی اوضاع را به دقت دنبال می کنند و برخی گزارش های رسیده به واشنگتن به موضوع تعیین پادشاه آینده عربستان و رها نکردن اوضاع به وضع خود اشاره می کند.دیگر آمریکایی ها علاقه ای به ایفای نقش مشورتی ندارند و همه شواهد گواه آن است که نوه های عبدالعزیز توافقی درباره پادشاه نمی کنند.

از سویی شرایط حاکم بر منطقه به نفع سعودی ها نیست و آمریکا باید مداخله ند.اما برخی دخالت آمریکا را به شکل مستقیم سبب پیچیده تر کردن اوضاع می دانند به ویژه که شخص واحدی که درباره آن اتفاق نظر وجود داشته باشد نیست و همه شاهزادگان حق شاهی خود را محفوظ می دانند.

سعودی ها به علت ایجاد وهابیت و دنباله روی کورکورانه از آمریکا شرایط سختی را سپری می کنند.سیاست های آنها در سوریه، عراق، لبنان و یمن شکست خورده است.

عربستان با چالش های جدی روبرو است که از جمله آنها می توان به جنگهای کنونی در منطقه و تنش هایی که عربستان در بیشتر آنها حضور دارد به ویژه در سوریه، بحرین، یمن، عراق، لیبی و لبنان، پایگاه مردمی بالای داعش و گروههای تکفیری در داخل عربستان به سبب اشتراک گروههای تکفیری و بسیاری از سعودی های وهابی که اکثر مسلمین را کافر می شمارد و دیگران را دشمن می شمارد.

وهابیتی است که خاندان حاکم بر عربستان آن را به عنوان مذهب سعودی انتخاب کرده و تفسیری از اسلام است که مورد تایید طبقه روشنفکر عربستان نیست و با مخالفت آنها روبرو است.

ظلمی که اقلیت های مذهبی به ویژه پیروان اهل بیت(ع) و نیز لیبرال ها، شخصیتها نخبگان دینی و فکری و سیاسی متحمل می شوند و با سرکوب نمی توان با آن مقابله کرد.

ظهور درگیری آشکار میان خاندان حاکم بر سعودی و میان طبقه روحانیون دینی وهابی که همسویی خود را با داعش و دیگر گروههای تکفیری پنهان نمی کنند و این جنگ قدرت پنهان نیست بلکه رسانه ای شده است.

شرایط اقتصادی سعودی که به علت دنباله روی از سیاستهای آمریکا بر عربستان به وجود آمده است به ویژه که اخیرا با هدف ضربه زدن به اقتصادهای روسیه و ایران به کاهش قیمت نفت روی آورده است. این سیاست عربستان را خسارات فراوانی روبرو می کند که بحران سیاسی را در آن تشدید می کند.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد