خانه » همه » مذهبی » آمادگی برای ظهور از راه معرفت صحیح به دست می‌آید

آمادگی برای ظهور از راه معرفت صحیح به دست می‌آید


آمادگی برای ظهور از راه معرفت صحیح به دست می‌آید

۱۳۹۲/۰۳/۲۵


۵۰ بازدید

مهدویت و معرفت؛

آمادگی برای ظهور از راه معرفت صحیح به دست می‌آید

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ وعلوم اسلامی ، برای تحقق ظهور امام زمان(عج) باید آمادگی‌هایی صورت بگیرد و این آمادگی‌ها جز از راه معرفت صحیح به دست نمی آید.

حجت‌الاسلام رحیم کارگر، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ وعلوم اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره جایگاه و اهمیت، مهدویت و اطاعت گفت: باید تلاش کنیم که معرفت و شناخت خود را در حد بالایی ارتقا دهیم و این معرفت حاصل چند عامل است که انسان باید به این منابع کسب معرفت توجه داشته باشد.

مهدویت و معرفت؛

آمادگی برای ظهور از راه معرفت صحیح به دست می‌آید

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ وعلوم اسلامی ، برای تحقق ظهور امام زمان(عج) باید آمادگی‌هایی صورت بگیرد و این آمادگی‌ها جز از راه معرفت صحیح به دست نمی آید.

حجت‌الاسلام رحیم کارگر، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ وعلوم اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره جایگاه و اهمیت، مهدویت و اطاعت گفت: باید تلاش کنیم که معرفت و شناخت خود را در حد بالایی ارتقا دهیم و این معرفت حاصل چند عامل است که انسان باید به این منابع کسب معرفت توجه داشته باشد.

وی درباره راه‌های کسب معرفت صحیح گفت: نخستین روش کسب معرفت این است که باید مطالعه خود را در زمینه تولد و حیات و زندگی و نسب امام زمان(عج) بالا ببریم و بدون مطالعه و مراجعه به منابع دینی، کسب معرفت ممکن نیست، به عنوان نمونه در دوران غبیت کبرا که دوران پرمشقتی برای منتظران امام زمان(عج) است و دوره‌ای است که مردم از فیوضات مستقیم امام زمان(عج) بهره مند نیستند ولی با هم اینها برای این که، این دوران را به سلامت سپری کنند باید مطالعه دقیقی در آثار دینی و روایی داشته باشند.

ضرورت مطالعه درباره مهدویت

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی اظهارداشت: یک منتظر واقعی حداقل باید ترجمه یکی از کتاب های «الغیبة نعمانی» و «کتاب الغیبة شیخ طوسی» و «کمال الدین شیخ صدوق» را مطالعه کند و ببیند در منابع اولیه و معنبر شیعه درباره امام مهدی(عج) چقدر بحث و گفت‌وگو شده است.

حجت‌الاسلام کارگر ادامه داد: راه دوم برای کسب معرفت این است که پس از مطالعه کتب مرجع که در واقع مطالعه‌ای برای شناخت شخصی و تاریخی است در عین حال کمک می کند که ما با نسب امام زمان(عج) آشنا شویم، اما قبل از این شناخت می‌بایست تفکر و تأمل خود را در این‌باره بالاتر ببریم و در حقیقت راه دوم کسب معرفت، تفکر در زندگی، سرّ غیبت و در اصل وجود ایشان است واین نکته بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

نیاز به شعور مهدوی ضروری است

وی گفت: اگرما سه ضلع اعتقاد به امام زمان(عج) را تحت عنوان شور و شعور و عمل مهدوی در نظر بگیریم، نیاز به شعور مهدوی داریم یعنی فکر و تأمل و اندیشیدن مهدوی باید مورد توجه قرار گیرد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی ادامه داد: ولی متأسفانه منتظران امام زمان(عج) کمترین تأمل را در اصل وجود ایشان و اینکه ایشان نعمتی الهی است که خداوند سالیان سال است آن را بر ما ارزانی داشته است ،دارند و به همین سبب نیاز است که به روایات توجه شود و منتظران واقعی حضرت در این باره تدبر بیشتری را انجام دهند.

راه کسب معرفت امام زمان(عج)

وی تصریح کرد: راه سوم کسب شناخت امام زمان(عج) شناخت مقام، منزلت و موقعیت امام زمان(عج) است و باید تلاش کنیم که از طریق مطالعه زندگی اهل بیت(ع) و آشنایی بیشتر با ادله امامت و ولایت و جایگاه حجت خداوند اعتقاد و شناخت بیشتری نسبت به امام زمان(عج) داشته باشیم.

حجت‌الاسلام کارگر افزود: معرفت صحیح امام زمان(عج) درگرو معرفت صحیح امامت و ولایت و همچنین شناخت اهل بیت(ع) است و لازم است که به تاریخ و میراث پرافتخار خود مراجعه کنیم و درباره سیره و زندگی ائمه(ع) به ویژه مقام و منزلت آنها توجه کنیم تا بتوانیم معرفت درست و واقعی را نسبت به امام زمان(عج) داشته باشیم.

شرط درک ظهور امام زمان(عج)

وی با اشاره به اینکه معرفت افراد جامعه چقدر می‌تواند در ظهور امام زمان(عج) مؤثر باشد گفت: ظهور امام زمان(عج) شرایط ،مقدمات و زمینه‌هایی را لازم دارد و تا این مقدمات و شرایط مهیا نشود و موانع ظهور حضرت مرتفع نگردد احتمال اینکه بتوانیم ظهور حضرت را درک کنیم کمتر می شود.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی تأکید کرد: منظور ما از تعجیل در ظهور این نیست که ما در ظهور شتاب کنیم، چنانکه در روایات شتاب کنندگان در امر ظهور مورد سرزنش اهل بیت(ع) قرار گرفته‌اند، بلکه منظور ما از تعجیل در ظهور این است که کمک کنیم تا موانع و سد‌هایی که در مقابل ظهور و انقلاب جهانی حضرت مهدی(عج) وجود دارد را برداریم.

وی افزود: برای اینکه ما به این شرایط برسیم ،باید آمادگی فکری، اعتقادی، دینی و عقلی را هم در جامعه و هم در دنیا فراهم کنیم یعنی برای تحقق ظهور امام زمان(عج) باید آمادگی‌هایی صورت بگیرد و این آمادگی‌ها جز از راه معرفت صحیح به دست نمی آید.

حجت‌الاسلام کارگر گفت: امروزه لازم است که هم منتظران واقعی به امام زمان(عج) معرفت صحیح داشته باشند و هم دنیا نسبت به منجی موعود معرفت صحیح داشته باشند متأسفانه اگر ما در دنیا نگاه کنیم متوجه می‌شویم که معرفت و فرهنگ درست نسبت به منجی موعود بسیار ضعیف است.

آفات فرهنگ مهدویت

وی درباره آفت‌های فرهنگ مهدوی گفت: در همه ادیان و مذاهب نظیر چنین آموزه‌هایی دست‌خوش تحریف و خرافات می‌شود و باید یک معرفت منطقی، کامل و صحیح را به عنوان الگو قرار دهیم تا مردم در جامعه و در تمام جهان بتوانند نسبت به آن، عقاید خود را ارزیابی کنند که این جز با مطالعه، تفکر و بالابردن شعور مهدوی امکان پذیر نیست.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی اظهار داشت: آفت‌هایی در بین مردم وجود دارد که به کسب معرفت صحیح خدشه وارد می کند مثلا می‌گویند امام زمان(عج) از فلان شخص سؤال پرسیده است و این سخن اشتباهی است، چون امام زمان(عج) احکم و افقه مردم است و امام زمان(عج) مورد توجه خاص خداوند است و این معنا را منتقل می کند که ما باید به وظایف خود به خوبی عمل کنیم.

ارتباط امام زمان (عج) با دیگر پیامبران

وی افزود: امام زمان عصاره پیامبران است وما باید این مطلب را به دنیا منتقل کنیم ولی متأسفانه در این زمینه ضعیف هستیم چرا که نتوانسته ایم رابطه امام زمان با پیامبران و اولیای الهی را به خوبی تبیین کنیم و مردم دنیا شیفته این هستند که از رابطه منجی با پیامبران آگاهی داشته باشند ما می توانیم شباهت های بین زندگی امام زمان(عج) و دیگر پیامبران را بیان کنیم.

حجت‌الاسلام کارگر خاطر نشان کرد: در برخی از روایات آمده است که امام زمان(عج) زیباترین موجود است «المهدی طاووس اهل الجنة» و این روایت نکته‌ای را به ما می رساند و آن نکته این است که باید تمام عمر را در اشتیاق روی موعود باشیم زیرا زیباترین مخلوق به لحاظ سیرت و صورت است و این نگرش می‌تواند در بین مردم و اقوام و ملل نوعی اشتیاق و رغبت ایجاد کند.

شناخت امام زمان(عج) مستلزم شناخت اوصاف برتر اخلاقی ایشان است که در روایات آمده است مهدی(عج) را با آرامش و وقار و شناخت حلال و حرام می شناسند ،مشکل امروز جامعه ما معرفت و شناخت نیست بلکه مشکل ما نداشتن معرفت کامل و شناخت دقیق است./979/ت301/پ

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد