خانه » همه » مذهبی » آموزش تجوید

آموزش تجوید


آموزش تجوید

۱۳۹۳/۰۵/۲۱


۳۳۵ بازدید

بنام خدا با سلام و ادبممنون میشم . پاسخ این سه سوال قرانی را برایم بفرماید.
فرض سوالات ۱و۲و۳:
در یک کتاب اموزش تجوید امده: برای تلفظ > نباید مثل صدای فارسی آن، دندان های بالا با لب پایین مماس گردد؛بلکه در اداء این حرف، لبها به حالت > در می اید و صدای > از میان دو لب خارج می شود.
سوال۱: حال به یقین در وقت خواندن و اداء کردن حرف و (واو) در کلمات قرانی نظیر؛ -وَرَسُولِهِ – وَلَکِنَّ – وَاللَّهُ – وَاتَّقُوا – وَلاَ الضَّالِّینَ – وإِیَّاکَ – باید حتما لب ها بصورت غنچه در بیاید و صدای و از میان دو لب خارج شود؟( بلی/ خیر)
سوال۲: آیا در وقت خواندن و اداء کردن؛ صدای ضمه در کلمات قرانی نظیر؛قُلْ – زُلْزِلَتِ-مُسْتَکْبِرًا- هُدًى – اللَّهُ – أَبْصَارَهُمْ – کُنتُمْ – لَهُمْ – وَهُمْ – هم باید قدر کمی لبها شبیه تلفظ و اداء کردن حرف واو در سوال،۱، بصورت غنچه در بیایند و نهایتا صدای ضمه از میان دو لب خارج شود؟( بلی/ خیر)
سوال۳: آیا در نماز، در کلمات قرانی نظیر؛- وَرَسُولِهِ – وَلَکِنَّ – وَاللَّهُ – وَاتَّقُوا – وَلاَ الضَّالِّینَ –وإِیَّاکَ – در وقت خواندن و اداء کردن حرف و (واو) ، حرف و (واو) را مثل صدای فارسی آن، طوری که در وقت گفتن و اداء کردن دندان های بالا با لب پایین مماس شوند.لکن لب های به حالت غنچه در نیایند. بگویم و اداء کنیم نماز ما باطل است؟یا باطل است؟

با سلام و عرض ادب و تشکر از ارتباط شما با این مرکز1. پرسش های شما مربوط به رعایت قواعد تجوید در موارد فوق و لزوم و وجوب انها است .2. تجوید به معنای زیبا سازی قرائت است و عبارت از قواعدی است که رعایت آنها قرائت قرآن و دعا را زیبا می سازد .
3. بنا بر این رعایت قواعد تجوید در خواندن قرآن و دعا واجب و لازم نیست هر چند بی شک بهتر و مطلوب است و موجب جمال و زیبایی قرائت و قرآن است .
4. حتی در مورد قرائت و اذکار نماز نیز مراجع تقلید نوعا رعایت قواعد تجوید را لازم نمی دانند . آنچه در نماز لازم است رعایت شود این است که کلمات و حروف را از مخارج آن ادا کند و صحیح بخواند, به طوری که اهل زبان عربی اگر بشنوند, بگویند کلمات را صحیح می خواند, اما رعایت قواعد تجوید اگر چه خوب است, لکن اینطور نیست که اگر کسی رعایت نکرد نمازش باطل باشد.
5. بنا بر این پاسخ همه این پرسش ها این است که رعایت موارد مورد پرسش واجب نیست هر چند بهتر و مطلوبتر است .

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد