خانه » همه » سلامت » آمپول کتورولاک؛ عوارض، میزان و نحوه مصرف آن

آمپول کتورولاک؛ عوارض، میزان و نحوه مصرف آن

موارد مصرف آمپول کتورولاک و عوارض جانبی آن

کتورولاک دارویی از دسته داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی می باشد که جهت تسکین دردهای متوسط تا شدید کاربرد دارد. در مطلب زیر درباره چگونگی مصرف و عوارض این دارو توضیحاتی را برای شما عزیزان ارائه داد ایم. با ما همراه باشید.

24eea79f bd85 43f3 8d9b 61cfaf21a48c - آمپول کتورولاک؛ عوارض، میزان و نحوه مصرف آن

آمپول کتورولاک؛ عوارض، میزان و نحوه مصرف آن

آمپول کتورولاک از درمان‌ های کوتاه‌ مدت دردهای متوسط و شدید است. معمولا این دارو، قبل و بعد از فرایندهای درمانی یا پس از عمل جراحی تجویز می‌شود.

آمپول کتورولاک با کاهش درد به تسهیل روند بهبود و انجام امور روزمره توسط بیمار کمک می‌کند. برای آشنایی بیشتر با این دارو و عوارض جانبی احتمالی آن با ادامهٔ این مطلب همراه شوید.

آمپول کتورولاک از دسته داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی است. این دارو مانع از تولید برخی ترکیبات عامل التهابات توسط بدن می‌شود.

این امر به کاهش ورم، درد و تب کمک می‌کند. کتورولاک را نباید برای دردهای خفیف و مشکلاتی که نیاز به مصرف دراز مدت مُسکن دارند، مصرف کرد.
 

هشدار مصرف آمپول کتورولاک

باید برای کاهش خطرات و عوارض جانبی، کتورولاک را به‌ درستی استفاده کنید. در صورت بالا بودن سن، کم‌ بودن وزن یا بیماری های کلیوی ممکن است پزشک مقدارِ مصرفی دارو را تغییر بدهد.

داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (مانند کتورولاک) ممکن است خطر حملات قلبی و سکته‌های مغزی را افزایش بدهند. در صورت داشتن بیماری قلبی یا داشتن عوامل خطرزای آن (مانند سیگار کشیدن، سابقهٔ خانوادگی بیماری قلبی یا مشکلاتی مانند دیابت و فشار خون) یا مصرف درازمدت، خطر بروز عوارض جانبی کتورولاک افزایش می‌یابد. دربارهٔ فواید و خطرات کتورولاک با پزشک مشورت بکنید.

این دارو می‌تواند در موارد نادری بسیار خطرناک یا کُشنده باشد. از عوارض نادر ولی جدی این دارو می‌توان به خون‌ ریزی معده و روده اشاره کرد.

این عوارض ممکن است در هر زمانی و بدون علائم قبلی بروز بکند. افراد مسن بیشتر در معرض این عوارض کتورولاک قرار دارند. درصورت داشتن مشکلات گوارشی (مانند خونریزی یا زخم) از مصرف کتورولاک خودداری کنید.

در صورت مشاهدهٔ برخی عوارض جانبی نادر ولی خطرناک، باید مصرف کتورولاک را متوقف و بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

این عوارض جانبی عبارت‌اند از: خونریزی یا کبودی، سیاه‌شدن رنگ مدفوع، دل‌درد، استفراغی شبیه به دانه‌های قهوه، درد قفسهٔ سینه، فک یا بازوی چپ، تنگی نفس، تعریق غیرعادی، احساس ضعف در یک سمت بدن، تغییرات ناگهانی دید، اختلال در تکلم.

کتورولاک را نباید دقیقا قبل یا بعد از عمل جراحی کنارگذر سرخرگ تاجی یا قبل از هر نوع عمل جراحی مصرف کنید.

همچنین نباید از آن در حین زایمان استفاده کرد. به‌ علاوه مبتلایان به مشکلات شدید کلیوی و کسانی که در معرض این مشکلات قرار دارند نیز باید از مصرف کتورولاک خودداری کنند.

در صورتی که از مقادیر بالای آسپرین یا سایر داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی استفاده می‌کنید نیز از کتورولاک استفاده نکنید.
 

روش مصرف آمپول کتورولاک

پیش از استفاده از کتورولاک، دستور العمل مربوط به مصرف دارو را بخوانید یا از داروساز سؤالات‌تان را بپرسید. روش مصرف آمپول کتورولاک از طریق تزریق ماهیچه‌ای یا وریدی است. ممکن است پزشک تنها یک یا چند نوبت مصرف کتورولاک را تجویز کند.

اگر پزشک چند نوبت استفاده از آن را در نظر بگیرد، معمولا استفاده از آن در بازه‌های ۶ ساعته تجویز می‌شود. نباید این دارو را به داخل قفسهٔ سینه تزریق کرد.

مقدار تجویزی براساس وضعیتتان و واکنشتان به درمان تجویز می‌شود. برای کاهش خطر خونریزی معده و سایر عوارض جانبی، بهتر است کتورولاک را در کمترین مقدار و کمترین زمانی که نیاز است، مصرف بکنید. مقدار مصرفی دارو را افزایش ندهید و از آن بیش‌ازحد یا بیشتر از ۵ روز استفاده نکنید.

اگر پس از گذشت ۵ روز دردتان از بین نرفت، با پزشک مشورت بکنید.

اگر خودتان کتورولاک را در منزل مصرف می‌کنید، تمام نکات و دستور العمل‌های مربوط به آن را از متخصص بپرسید.

قبل از استفاده، مایع را از لحاظ رنگ و یک‌ نواختی اجزا کنترل کنید. درصورت وجود ذرات یا تغییررنگ مایع آن را مصرف نکنید.

اگر با مصرف این دارو دردتان به‌ طور چشمگیری افزایش یافت، راجع‌به سایر گزینه‌های درمان با پزشک صحبت کنید.

درمورد نحوهٔ نگهداری از پزشک یا داروساز بپرسید. در صورت بهبود نیافتن یا بدتر شدن وضعیتتان با پزشک مشورت بکنید.
 

عوارض جانبی آمپول کتورولاک

حتما بخش مربوط به هشدارها را بخوانید. از جمله عوارض احتمالی می‌توان به درد در محل تزریق، سرگیجه، خواب آلودگی، سردرد و ناراحتی معده اشاره کرد.

در صورت باقی‌ ماندن یا بدتر شدن هر یک از علائم، با پزشک یا داروساز مشورت بکنید. پزشک تنها در صورتی کتورولاک را تجویز می‌کند که تصور کند فواید مصرف آن بیش از عوارضش است.

بسیاری از افراد، این دارو را بدون بروز هیچ عوارضی مصرف می‌کنند. در صورت بروز هر گونه عوارض جانبی جدی به پزشک مراجعه کنید.

این عوارض عبارت‌اند از: سنکوپ (غش)، افزایش ضربان قلب، تغییرات شنوایی (مانند زنگ‌ زدن گوش) تغییرات ذهنی و رفتاری (مانند کنفوزیون و افسردگی)، سردرد شدید یا مداوم، دل‌ درد، افزایش وزن بی‌ دلیل و ناگهانی، ورم دست‌ها و پاها، تغییراتی در بینایی (مانند تاری دید)، خونریزی و کبودی تغییر در میزان ادرار، علائم عفونت (مانند تب، لرز و گلودرد مداوم)، علائم مننژیت (مانند گرفتگی بدون‌دلیل گردن، تب)، خستگی غیر عادی.

این دارو ممکن است در موارد نادری باعث بیماری‌های کبدی و حتی مرگ شود. در صورت مشاهدهٔ هرگونه علائم آسیب کبدی مانند تیرگی ادرار، شکم‌ درد، حالت تهوع و استفراغ مداوم و زردی چشم‌ها به پزشک مراجعه بکنید. بروز واکنش‌های آلرژیک شدید در اثر مصرف این دارو نیز به ندرت امکان‌ پذیر است.

در صورت بروز هرگونه علائم واکنش‌های شدید آلرژیک مانند راش (جوش)، خارش و ورم (مخصوصاً در صورت، زبان و گلو) سرگیجهٔ شدید و اختلال در تنفس به پزشک مراجعه کنید. در صورت مشاهدهٔ هرگونه عوارض در اثر مصرف این دارو که در بالا به آنها اشاره نکردیم نیز بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.
 

احتیاط در مصرف کتورولاک

اگر به کتورولاک، آسپرین یا سایر داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (مانند ایبوپروفن، ناپروکسن و سلکوکسیب) حساسیت دارد، پیش از مصرف، پزشک را در جریان حساسیتتان بگذارید. این دارو ممکن است محتوی ترکیبات غیرفعالی باشد که می‌توانند موجب بروز واکنش‌های آلرژیک و سایر مشکلات بشوند.

قبل از مصرف این دارو پزشک یا داروساز را در جریان سابقهٔ پزشکیتان بگذارید. از جمله مشکلات و بیماری‌ هایی که حتما باید پزشک را از آنها مطلع بکنید، عبارت‌اند از: آسم (سابقهٔ بدتر شدن تنفس‌تان پس از مصرف آسپرین یا سایر داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی)، خونریزی یا مشکل در لختگی خون، اختلالات خونی (مانند کم‌ خونی)، بیماری قلبی (مانند سابقهٔ حملات قلبی)، فشار خون بالا، بیماری کبدی، وجود زایده‌هایی در بینی (مانند پولیپ‌ بینی)، مشکلات در گلو، معده و روده (مانند خونریزی، سوزش سردل و زخم)، سکتهٔ مغزی، تورم زانوها، پاها و دست‌ها.

گاهی مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند کتورولاک می‌تواند باعث بروز مشکلات کلیوی بشود. در صورت کم‌آبی بدن، نارسایی قلب و بیماری‌های کلیوی، سن بالا یا مصرف برخی داروهای دیگر، خطر بروز این مشکلات افزایش می‌یابد.

طبق دستور پزشک مقدار زیادی آب مصرف بکنید تا از بروز کم‌ آبی بدن جلوگیری بکنید. در صورت بروز هر گونه تغییر در مقدار ادرار پزشک را در جریان بگذارید.

ممکن است این دارو در برخی افراد موجب گیجی و خواب‌ آلودگی بشود. تا زمانی که از بروز این تأثیر کتورولاک در خودتان آگاه نشده‌اید، از رانندگی، کار با ماشین‌ آلات یا هر گونه فعالیتی که نیاز به هوشیاری دارد، خودداری کنید. این دارو می‌تواند موجب خونریزی معده و روده شود. بنابراین سیگارکشیدن را کاملا متوقف کنید. برای اطلاعات بیشتر با پزشک یا داروساز مشورت کنید. ممکن است کتورولاک باعث افزایش حساسیتتان نسبت به آفتاب بشود.

بنابراین قبل از بیرون‌ رفتن از کرم ضدآفتاب و لباسی استفاده کنید که شما را به‌ خوبی در برابر آفتاب محافظت کند. پیش از انجام عمل جراحی، به پزشک یا دندان‌ پزشک دربارهٔ تمام داروهای بدون‌ نسخه، بانسخه و داروهای گیاهی مصرفی‌ تان بگویید.

افراد مسن معمولا بیشتر در معرض اثرات منفی (خونریزی معده و روده و مشکلات کلیوی) کتورولاک قرار دارند. مصرف مقادیر بالای این دارو به‌ مدت طولانی خطرات ناشی از عوارض آن را افزایش می‌دهد. زنان در دورهٔ بارداری باید پیش از مصرف کتورولاک باید دربارهٔ فواید و خطرات احتمالی این دارو (مانند سقط جنین) با پزشک مشورت بکنند.

اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید، قبل از مصرف کتورولاک با پزشک مشورت کنید. در دوران بارداری کتورولاک فقط باید در موارد کاملا ضروری مصرف شود.

با توجه به خطرات احتمالی این دارو برای جنین و مشکلات احتمالی برای زایمان طبیعی، مصرف این دارو در سه ماه اول و آخر بارداری توصیه نمی‌شود.

کتورولاک می‌تواند به شیر مادر منتقل شود. بنابراین قبل از مصرف در دوران شیردهی با پزشک مشورت کنید.
 

تداخل دارویی آمپول کتورولاک

تداخل کتورولاک با برخی داروها می‌تواند تأثیرگذاری آن را با مشکل مواجه کرده و خطر بروز عوارض جانبی آن را افزایش بدهد.

در این مطلب همه تداخل‌های دارویی احتمالی نیامده است. همیشه لیست کاملی از تمام داروهای مصرفی‌تان (بانسخه، بی‌نسخه و داروهای گیاهی) را همراه داشته باشید و آن را به پزشک یا داروساز بدهید.

بدون تأیید پزشک مصرف هیچ دارویی را شروع یا متوقف نکرده و مقدار مصرفی آن را تغییر ندهید. برخی داروهایی که ممکن است با کتورولاک تداخل داشته باشند، عبارت‌اند از: آلیسکیرن، بازدارنده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (کاپتوپریل و لیزینوپریل)، مسدودکننده‌های گیرندهٔ آنژیوتانسین (مانند والزارتان و لوزارتان)، کورتیکواستروئیدها (مانند پردنیزون)، متوتروکسات، پروبنیسید، سایر داروهایی که می‌توانند بر کلیه اثر بگذارند (مانند سیدوفوویر، سیکلوسپورین، تنوفوویر).

مصرف کتورولاک باعث افزایش خطر خونریزی می‌شود، مخصوصا اگر آن را با داروهایی مصرف بکنید که خودشان نیز می‌توانند باعث خونریزی بشوند.

از جمله این داروها می‌توان به داروهای ضدپلاکت (مانند کلوپیدوگرل) و داروهای ضدلختگی خون (مانند دابیگاتران و وارفارین) اشاره کرد.

کتورولاک از سرعت حذف برخی داروها از بدن کاسته و نحوهٔ تأثیرگذاری آنها را تغییر می‌دهد. از جمله این داروها می‌توان به لیتیم، پمترکسید اشاره کرد.

روی برچسب داروهای مصرفی‌تان را بخوانید. زیرا ممکن است این داروها محتوی مُسکن‌ها یا تب‌ بُرها (مانند آسپرین و داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن) باشند.

این داروها شبیه به کتورولاک بوده و مصرف همزمان آنها می‌تواند خطر بروز عوارض جانبی ناشی از مصرف کتورولاک را افزایش بدهد.

بااین‌حال ممکن است گاهی پزشک همراه با کتورولاک، مقادیر اندکی آسپرین (۸۱ تا ۳۲۵ میلی‌گرم در روز) تجویز کند تا خطر بروز حملات قلبی و سکته‌های مغزی را کاهش دهد. در این مواقع تا زمانی که پزشک تشخیص بدهد باید به مصرف آسپرین ادامه بدهید.
 

میزان و نحوه مصرف آمپول کتورولاک

 

بیش‌ مصرفی (اُوردوز)

اگر گمان می‌کنید دچار بیش‌ مصرفی کتورولاک شده‌اید، بلافاصله با فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید. علائم بیش‌ مصرفی کتورولاک عبارت‌اند از: معده‌ درد شدید، استفراغی که شبیه به دانه‌های قهوه باشد، خواب‌ آلودگی شدید، تنفس آهسته و کم‌ عمق.
 

نکات

کتورولاک را با بقیه شریک نشوید. به جلسات منظم درمانی یا نوبت آزمایشگاه بروید. انجام آزمایش‌ها از جمله آزمون‌های بررسی عملکرد کلیه می‌تواند برای بررسی عوارض جانبی کتورولاک انجام شود.

برای جزئیات بیشتر با پزشک مشورت کنید. کتورولاک برای مشکل فعلی‌ تان تجویز شده است. بنابراین آن را سرخود برای بیماری‌های بعدی‌ تان مصرف نکنید.
 

فراموش‌ کردن مصرف

برای برخورداری حداکثری از تمام فواید کتورولاک باید آن را طبق نوبت‌های مشخص‌شده مصرف کنید.

اگر نوبتی را فراموش کردید، می‌توانید با پزشک یا داروساز تماس بگیرید تا برنامهٔ مصرف تازه‌ای برایتان مشخص کند.

اگر یک نوبت مصرف دارو را فراموش کردید، در نوبت بعدی از مصرف دو برابر کتورولاک خودداری بکنید.
 

نگهداری آمپول کتورولاک

کتورولاک را در دمای اتاق و دور از نور و رطوبت نگهداری کنید. دارو را در دستشویی نگه ندارید. همهٔ داروها را دور از دسترس کودکان و حیوانات بگذارید.

در صورت انقضای دارو یا بی‌ نیازیتان به آن، کتورولاک را در توالت یا بین آشغال‌ های معمولی‌ تان نریزید. برای دفع درست داروها می‌توانید از پزشک یا داروساز بپرسید.

منبع: سایت چطور

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد