خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » آنچه درباره کاشت مو و روش‌های جایگزین برای درمان ریزش مو باید بدانیم

آنچه درباره کاشت مو و روش‌های جایگزین برای درمان ریزش مو باید بدانیم

آنچه درباره کاشت مو و روش‌های جایگزین برای درمان ریزش مو باید بدانیم

ریزش موی مردان زمانی اتفاق می‌‌افتد که شکل اصلاح شده­ تستوسترون، دی هیدروتستوسترون (DHT) به فولیکول‌های (پیازهای) مو حمله می‌‌کند. در نتیجه فولیکول تارهای کوتاه­تر و نازک­تری را ایجاد می‌­کند. همان طور که تارهای محکم مو می‌­ریزند و جایشان را به تارهای ضعیف‌تر می‌‌دهند.

946 compressed - آنچه درباره کاشت مو و روش‌های جایگزین برای درمان ریزش مو باید بدانیم

در سال‌های اخیر، روش‌های کاشت مو به قدری پیشرفته شده است که روش‌هایی همچون کشت موی FUT و FUE می‌‌توانند ریزش مو از هر دو ژن (زن و مرد) را به گونه ای ترمیم بخشند که هیچ کس متوجه نخواهد شد که شما روزی با مشکل ریزش مو مواجه بوده‌اید. با وجود خجالت زدگی در اثر کاشت مو، بسیاری از افراد مشهور درباره­ کاشت مو صحبت کرده‌اند.

شخصیت‌های مشهور درباره‌ی کاشت مو گفته‌اند:
کاشت مو تصمیمی نیست که با عجله گرفته شود. هزینه­ بالایی دارد و تاثیر آن تا حد زیادی به شخصی که این عمل را انجام می‌‌دهد، بستگی دارد. پس شما باید بدانید که روش‌های مختلف کاشت مو چیست و قبل از تصمیم گیری برای این عمل چه سوالاتی از جراح بپرسید.
 

علت ریزش مو

اول از همه باید بدانیم که علت‌های ریزش مو چیست؟ دلیل ریزش مو در مردان چیست؟ تقریبا از بین هر سه مرد، یک مرد ریزش مو را با اندازه‌های مختلف در سنین حدود سی سالگی تجربه می‌‌کند.  رشد مو از طریق فولیکولی (پیاز مو) است که در زیر پوست سر قرار دارد و یک تار مو معمولا بین سه تا پنج سال، قبل از ریختن آن، می‌‌تواند باقی بماند و تار جدید از همان فولیکول رشد کند. این چرخه در طول عمر فرد ادامه دارد.

ریزش موی مردان زمانی اتفاق می‌‌افتد که شکل اصلاح شده­ تستوسترون، دی هیدروتستوسترون (DHT) به فولیکول‌های (پیازهای) مو حمله می‌‌کند. در نتیجه فولیکول تارهای کوتاه­تر و نازک­تری را ایجاد می‌­کند. همان طور که تارهای محکم مو می‌­ریزند و جایشان را به تارهای ضعیف‌تر می‌‌دهند. ریزش مو از فرق سر اتفاق می‌­افتد.  این دلیل ریزش موی مردان به ژن بستگی دارد.

اگر ژن آنها به گونه‌­ای باشد که در برابر DHT مقاومت کند، ریزش مو نخواهند داشت. اگر در برابر این حملات آسیب پذیر باشد، با مشکل روبه­‌ر‌و خواهد بود. فولیکول‌هایی که در قسمت پشت سر و اطراف سر قرار دارند در برابر حملات DHT معمولا از خود دفاع می‌­کنند، به همین دلیل است که اغلب مردان در این قسمت‌ها ریزش مویی ندارند. ژن ریزش مو می‌‌تواند ار طرف مادر یا پدر باشد. ریزش مو در مردان تدریجی است، پس اگر با مشکل ریزش مو در سنین کم مواجه شدید این احتمال وجود دارد که درنهایت، به طاسی سر منجر شود.

948 - آنچه درباره کاشت مو و روش‌های جایگزین برای درمان ریزش مو باید بدانیم

ریزش مو در میان زنان بسیار رایج است. عوامل زیادی وجود دارند که منجر به ریزش مو در زنان می‌­شود مانند تغییرات هورمونی (که در مردان نیز یکی از عوامل ریزش مو است). به طور ویژه این هورمون‌ها، هورمون‌های مردانه هستند (آندروژن). در در نتیجه ریزش مو در هر سنی از زمان بلوغ به بعد می‌‌تواند اتفاق بیفتد.

اما بیشتر در دوران بعد از یائسگی اتفاق می‌­افتد زیرا در این دوران هورمون‌های زنانه کاهش و هورمون‌های مردانه افزایش می‌­یابد. مانند ریزش مو در آقایان، هورمون‌های تستوسترون به هورمون‌های  هیدرو تستوسترون (DHT) تبدیل می‌­شود. و در اثر این عمل فولیکول، تارهای نازک‌تری ایجاد می‌­کند.

 

انواع جراحی‌های کاشت مو

دو روش عمده کاشت مو وجود دارد :

۱-  استخراج فولیکول مو (FUE)
۲- پیوند فولیکول مو (FUT)

فولیکول مو در قسمت‌های پشت و کناره‌های سر در برابر حملات DHT مقاومت می‌­کند و معمولاً تارهای موی قوی و سالم را ایجاد می‌‌کند. در حالی که  فولیکول‌هایی که در قسمت فرق سر قرار دارند در برابر DHT  آسیب پذیر هستند. این فولیکول‌هایی که سالم هستند از پشت و کناره‌های سر گرفته شده و در قسمت‌هایی که ریزش مو اتفاق افتاده است پیوند زده می‌­شود.

925(1) - آنچه درباره کاشت مو و روش‌های جایگزین برای درمان ریزش مو باید بدانیم

کاشت مو به روش FUE 

این روش، یکی از روش‌های استاندارد کاشت مو است. در این روش، هر فولیکول با استفاده از ابزار مخصوص برش از کف سر برداشته می‌­شود. هر یک از این فولیکول‌ها، به برش‌های کوچکی که در محل مورد نظر، وارد می‌‌شود. عمل، بدون بیهوشی و در حالت درازکشیده انجام می‌شود. یک جراح ماهر، باید اطمینان حاصل کند که برش‌های داده شده در زاویه مناسبی باشد که تار مو بتواند به صورت طبیعی رشد کند. بعد از این فولیکول‌ها تار‌های قوی و سالمی در محل‌های طاسی ایجاد می‌‌کنند.
 

کاشت مو به روش FUT

در این روش، به جای اینکه فولیکول‌های واحد از کف سر شخص گرفته شود، جراح کاشت مو، باریکه‌ای از فولیکول‌ها را از سر شخص خارج می‌­کند. این باریکه بعداً به فولیکول‌های واحد یا گروه‌های کوچکی از فولیکول تقسیم خواهد شدکه مانند روش FUE به سر شخص وارد می‌­شود. از این جهت، این روش با عنوان (برداشتن باریکه) یاد می‌­شود.
 

استفاده از PRP

که به صورت پلاسمای غنی شده از پلاک میباشد و از خون خود شخص تهیه می شود. در مرحله نخست خون شخص مراجع در دستگاه سانتریفیوژ (Centrifuge) قرار می گیرد. سپس مخلوطی از پلاکت ها با مقدار کمی پلاسما از آن استخراج و برای تحریک رشد موهای در فاز خواب و رشد دوباره موی جدید به سر تزریق می شود.
 
استفاده از PRP با مقصود رشد مو، فواید بسیاری دارد. نشان داده شده است که فاکتورهای رشد تغلیظ شده پلاکتی در رشد موهای جدید و پر پشت کردن موهای قبلی و همینطور در ضخیم و تقویت کردن موهای پیوندی بسیار مؤثر است.
 

اسکالپ سر

اسکالپ سر یا هاشور سر، روشی برای رفع طاسی سر و کم پشتی موی سر است که این روزها بین زنان و مردانی که از ریزش مو رنج می‌برند، رواج پیدا کرده است.
 
اسکالپ سر به معنای هاشور زدن کف سر یا پوست سر است به نحوی که فضای خالی سر با پیگمنت پر می‌شود.
 
اگر از مشکل ریزش مو رنج می‌برید، تنها نیستید. افراد زیادی در سراسر دنیا با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند. این مشکل معمولا با افزایش سن، بیشتر می‌شود. ریزش مو و طاسی، در مردان بیشتر از زنان دیده می‌شود.
 
این روزها روش‌های زیادی برای درمان ریزش موی زنانه و مردانه، توصیه می‌شود و رواج دارد. از مصرف داروها و مکمل‌های مخصوص گرفته تا کاشت مو. ولی یکی از جدیدترین و پرطرفدارترین راه‌ها برای اصلاح این نواقص، میکروپیگمنتیشن اسکالپ یا به طور خلاصه اسکالپ سر است.
 

پروتز مو

تار های مو داخل این پروتزها وصل میشود که این پروتزهای بر روی پوست فیکس میشود جنس پروتزها اهمیتی بسیار زیادی در مراقبت تار مو ها دارد بهترین نوع پروتز باید از جنسی باشد که قابلیت عبور آب و هوا را داشته باشد که برای پوست سر مشکل یا حساسیتی ایجاد نکند.
 
از پروتزهایی که با فن آوری نانو ساخته شده استفاده می کند که هیچ گونه عارضه ای برای شخص ایجاد نمیکند شخصی که ترمیم مو بر روی آن انجام شده می تواند حمام روزانه داشته باشد.استخر برود بدون این که از پروتز از سر جدا شود.
 
در شیوه های ترمیم مو از فیکس کننده هایی زیادی استفاده میشود( چسب، کلیپس و گره استفاده میشود)
 

سوالات رایج در ارتباط با کاشت مو

آیا کاشت مو درد دارد؟

به هنگام این عمل، از داروی بی حسی یا بیهوشی استفاده می‌‌شود. در نتیجه به هنگام جراحی درد احساس نمی‌کنید. در دوران نقاهت کمی درد را احساس می‌کنید،  چون روش FUT با برداشتن باریکه‌های فولیکول همراه است و نسبت به روش FUE درد آورتر است. به هر حال هر نوع دردی با مسکن قابل درمان است.
 

آیا در کاشت مو جای زخم یا بخیه باقی می‌‌ماند؟

در روش FUE، هیچ جای بخیه یا زخمی باقی نمی‌ماند، پس اگر می‌‌خواهید موهای خود را کوتاه کنید از این روش کاشت مو استفاده کنید. در روش FUT، جای بخیه در کف سر باقی می‌‌ماند اما می‌‌تواند در زیر مو پنهان شود.

927 - آنچه درباره کاشت مو و روش‌های جایگزین برای درمان ریزش مو باید بدانیم

جراحی کاشت مو چقدر زمان می‌برد؟ 

زمان پیوند بستگی به میزان جراحی و تعداد فولیکول‌هایی که می‌خواهید پیوند بخورند، دارد. اما معمولا  حدود ۸ ساعت  طول می‌‌کشد .در روش FUE، مدت درمان کوتاه تر است زیرا بخیه ای در کار نیست. اما در روش FUT حدود یک ماه طول می‌کشد تا درمان به صورت کامل صورت گیرد که در این دوران درد نسبت به FUE  بیشتر است. برای چند هفته کف سر قرمز است.
 

نتیجه این جراحی بعد از چه مدتی نمایان می‌شود؟

اولین نتایج بعد ازچهار ماه قابل رویت است. نتیجه کامل جراحی کاشت مو پس از یک سال آشکار می‌‌شود. این احتمال وجود دارد که فولیکول‌های پیوند زده شده به مرور زمان کم شود و  تارهای نازکی ایجاد کند. که در این صورت، می‌‌توان یک عمل کاشت موی دیگر انجام داد.
 

چند بار باید کاشت مو را تکرار کرد؟ 

به طور معمول یک بار کافی است اما گاهی اوقات برای پوشش بیشتر سر چند بار باید این عمل را تکرار کرد
 

موفقیت کاشت مو چه میزان است؟

موفقیت برای هر شخص متفاوت است، ولی به طور معمول افرادی که از روش‌های کاشت موی FUE و FUT استفاده کرده‌اند، از نتایج راضی هستند. موفقیت این جراحی تا حد زیادی به فولیکول‌های باقی مانده سر،  قسمتی که می‌خواهید کاشت مو را انجام دهید و مهارت جراحی که قرار است این عمل را انجام دهد، بستگی دارد. این موضوع خیلی اهمیت دارد که قبل از انجام این جراحی درباره کلینیک‌ها تحقیق کنید و به نکات قبل از جراحی توجه کنید.
 

آیا نتیجه کاشت مو برای همیشه است؟

چون موهای پیوند زده شده به همین شکلی رفتار خواهند کرد که تار‌های طبیعی مو رفتار می‌­کنند، پس گارانتی وجود ندارد که نتیجه کاشت مو برای همیشه باشند. اما اثرات آن می‌‌تواند برای مدت زمان  طولانی باقی بماند.
 

چه کسی باید این جراحی را انجام دهد؟  چه کسی باید کاشت مو را انجام دهد؟

نکته واضح این است که مویی برای پیوند سر وجود داشته باشد. هر چه این میزان مو بیشتر باشد نتیجه بهتری خواهید گرفت، اما برای گرفتن نتیجه خوب به تعداد کمی فولیکول احتیاج است. هر شخصی که ریزش موی گسترده‌ای داشته باشد برای کاشت مو مناسب نیست.
 

Hair plug چیست؟ 

از این روش در دهه ۸۰ استفاده می‌­شد که موهای مردان را شبیه موهای عروسک می‌‌کرد! دیگر از این روش استفاده نمی شود. اگر کسی از این روش استفاده کرده است می‌­توانند از روش‌های FUE و FUT  استفاده کند.
 

آیا زنان نیز می‌­توانند کاشت مو انجام دهند؟

بله، ولی زنان کمی در مقایسه با مردان واجد شرایط این عمل خواهند بود زیرا الگوی ریزش موی زنان به گونه‌ای است که نمی‌توان فولیکول‌های مناسبی از کف سر برداشت.
 

ریسک‌های کاشت مو چیست؟ آیا این جراحی عواقبی دارد؟

FUE و FUTروش‌های بی خطری هستند اما هر عمل جراحی سختی‌ها ریسک‌های خودش را دارد.  ممکن است تورم، کبودی یا خونریزی وجود داشته باشد. موهای باقیمانده ممکن است در اثر جراحی از بین برود (معمولاً دوباره رشد می‌‌کنند ولی همیشه این طور نیست).  کیست‌های کوچک می‌‌تواند شکل بگیرد ولی معمولاً زود از بین می‌­روند یا به راحتی قابل درمان هستند.
 

اثرات جانبی کاشت مو چیست؟

۱-خونریزی
خونریزی مداوم هرچند نادر است، ولی یک اثر جانبی عمل جراحی کاشت مو است. در حالی که انتظار خون ریزی می رود و می توان آن را با فشار ساده متوقف کرد، ولی خون ریزی مداوم ممکن است به بخیه اضافی نیاز داشته باشد.

۲-عفونت
عفونت ناشی از کاشت مو، گرچه احتمال کمی وجود دارد که این حالت در یک هزارم موارد وجود داشته باشد. خوشبختانه، به راحتی می توان با استفاده از آنتی بیوتیک ها، از این امر اجتناب کرد.

۳-کم پشت شدن
ریزش بلافاصله مو پس از کاشت امری عادی است. ولی مو دوباره رشد می کند. ریزش موهای از قبل موجود هم می تواند پس از کاشت مو روی دهد. اما، ریزش مو دائمی نیست و موی شما در چند ماه دوباره سر بر می آورد.

951 - آنچه درباره کاشت مو و روش‌های جایگزین برای درمان ریزش مو باید بدانیم

۴-خارش
خارش یک اثر جانبی معمولی است که بیماران پس از کاشت مو تجربه می کنند. این اثر جانبی گاهی اوقات وقتی شدید می شود که به خوبی به آن رسیدگی نشود.

خارش عمدتاً به خاطر تشکیل اثر زخم رخ می دهد و این را می توان با شامپو زدن منظم تسکین داد. اما وقتی که مشکل زیاد شود و از حد تحمل خارج شود باید بلافاصله با متخصص بیماری پوستی یا جراح مشورت کرد.

روغن های مرطوب کننده خاصی هستند که به درمان این مشکل کمک می کنند.

۵-باقی ماندن جای زخم
این اثری جانبی است که باید درباره آن نگران باشید. ماندن جای زخم عموماً در بیمارانی روی می دهد که در معرض مشکل قرار می گیرند و احتمالاً در افرادی که برای کاشت نوار مویی برگزیده شده اند رخ می دهد.

دیده می شود که برخی بیماران استعداد ژنتیکی نسبت به جای زخم شدید دارند. در جراحی پیوند مو به احتمال یک در هزار در افرادی که مستعد ابتلا به کولوئید هستند روی سر آن ها شیار (جای زخم) تشکیل می شود.

۶-کیست ها
کیست ها عموماً زمانی روی می دهند که فولیکول ها به پوست شما صدمه بزنند و در لایه ها عمق ایجاد کنند. آن ها توده هایی به اندازه جوش هستند که اکثراً خوش خیم هستند.

اما، نباید کیست ها به آرای تخلیه کرد، و زمانی که کیست متأثر از یک اثر جانبی باشد، باید بدون تأخیر با یک دکتر مشورت کرد. در اکثر موارد، کیست ها خودشان ناپدید می شوند.

۷-سکسکه
سکسکه یک اثر جانبی جراحی های کاشت مو است. از ۱۰۰ بیمار، ۵ نفر پس از عمل جراحی، تحت تأثیر سکسکه قرار می گیرند. سکسکه گرچه علتی مجهول دارد، ولی می تواند از چند ساعت تا چند روز دوام بیاورد. این اثر-جانبی در بیماران کاشت مو بیش از بیماران کم مو دیده می شود.

۸-درد
درد یک اثر جانبی عادی عمل جراحی کاشت مو است. ۵ درصد بیماران بعد از اناجم عمل جراحی در معرض سکسکه قرار می گیرند گرچه دلیل آن نامشخص است و این حالت می تواند برای چند ساعت تا چند روز وجود داشته باشد.

این مورد از اثرات جانبی بیشتر در بیمارانی با عمل پیوند مو دیده می شود و گزارش کمتری در بیمارانی با عمل کاهش پوست سر آن ها داده شده است.

۹-تورم
ورم در حالی که نادر است، می تواند در پیشانی و ناحیه اطراف چشمان شما اثر بگذارد. ورم می تواند تا دو روز ادامه پیدا کند و در برخی موارد (یک هزارم موارد) می تواند موجب زیاد شدن سیاهی چشم شود.

۱۰-بی حسی
بی حسی پس از عمل جراحی اجتناب ناپذیر است. این حالت معمولاً در ناحیه اهدا کننده روی می دهد و می تواند حدد ۱۸ هفته طول بکشد. این حالت اگر پس از ۱۸ هفته برطرف نشود، باید با یک دکتر مشورت کنید.

هر نوع عمل جراحی پزشکی خطراتی دارد. اگر درباره کاشتن مو فکر می کنید. مطمئن باشید که به خوبی تحقیق کرده اید تا برای چیزی آماده شوید که منتظر شما است. فکر می کنید که کاشت مو ارزش این خطرات را دارد؟؜
 

آیا جراحی کاشت مو می‌‌تواند شکست بخورد؟

بله این امکان وجود دارد که بدن شما فولیکول‌های جدید را نپذیرد. در این صورت کاشت مو با شکست مواجه می‌‌شود. اما این مورد به ندرت اتفاق می‌‌افتد.
 

روش‌های جایگزین کاشت مو

فیوکسیدیل

از این روش برای درمان ریزش مو استفاده می‌‌شود. به صورتی که این مایع را به کف سر زده و ماساژ می‌‌دهید. این مایع جریان خون اطراف فولیکول‌های آسیب دیده را افزایش می‌‌دهد آنها را تشویق می‌‌کند که راه‌های قوی تری ایجاد کنند. این روش باعث بلندی تارهای مو نیز می‌‌شود.
 

فنیاستراید

به صورت قرص مصرف می‌‌شود و مایع تولید هیدرو تستوسترون DHT  است. این دارو فرایند تولید تار‌های ضعیف توسط فولیکول را متوقف می‌کند. این قرص‌ها را تنها با نسخه پزشک می‌‌توانید استفاده کنید.
 

شامپوهای مخصوص ریزش مو

این شامپوها و لوسیون‌ها تاثیر بسزایی در ریزش مو ندارند و تنها برای مدتی تارهای مو را محکم تر می‌‌کنند.
 

مکمل‌های ریزش مو

این روش نیز مانند شامپو‌های ریزش مو تاثیر چندانی ندارد. با این وجود ممکن است منجر به کاهش ریزش مویی شود  که در اثر کاهش مواد معدنی بدن یا رژیم ایجاد شده است. در این شرایط باید با پزشک خود صحبت کنید. این روش می‌‌تواند به صورت موقتی منجر به ضخیم شدن مو شود.
 

رنگدانه پیشرفته تار مو ATP

یک روش نسبتا خوب است که شکل موی اصلاح شده را در کف سر تتو می‌‌کند و نتیجه آن طبیعی است. این روش می‌‌تواند برای افرادی که فولیکول‌های مناسبی برای استفاده از روشهای کاشت مو ندارند، استفاده شود. این روش می‌‌تواند برای ابرو نیز استفاده شود. جوهر  مورد استفاده در این روش حدود ۶ سال باقی می‌‌ماند.

منبع: سایت دکتردکتر
سایت بیتوته
سایت موسان

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد