خانه » همه » مذهبی » آيابه طلاوزيورآلات زنانه -كه زن ازدرآمدشخصى تهيه كرده وخودراباآن زينت مى‏كند-بعد از فروختن،خمس ….

آيابه طلاوزيورآلات زنانه -كه زن ازدرآمدشخصى تهيه كرده وخودراباآن زينت مى‏كند-بعد از فروختن،خمس ….

آيابه طلاوزيورآلات زنانه -كه زن ازدرآمدشخصى تهيه كرده وخودراباآن زينت مى‏كند-بعد از فروختن،خمس تعلق مى‏گيرد؟

امام: اگر در همان سال (سال خريد) فروخته شود. چنانچه پول آن تا سر سال خمسى زياد بيايد، بايد خمس آن را بپردازد و اگر بعد از آن سال بفروشد، بايد فوراً خمس آن را بدهد.

آيةاللَّه بهجت: چنانچه پول فروش تا سر سال خمسى زياد بيايد، بنابر احتياط واجب خمس دارد.

آيةاللَّه تبريزى: مقدار تفاوت قيمت خريد و قيمت فروش، جزء درآمد سال شمرده مى‏شود و چنانچه تا سر سال خمسى زياد بيايد، بايد خمس آن را بپردازد.

آيةاللَّه فاضل: اگر در همان سال (سال خريد) فروخته شود، چنانچه پول آن تا سر سال خمسى زياد بيايد، بايد خمس آن را بپردازد و اگر بعد از آن سال بفروشد – به مقدار تفاوت قيمت خريد و قيمت فروش – جزء درآمد سال شمرده مى‏شود و چنانچه تا سر سال خمسى زياد بيايد، بايد خمس آن را بدهد.

آيةاللَّه خامنه‏اى: اگر وسايل مورد نياز در همان سال خريد فروخته شود، به پول فروش آن خمس تعلق مى‏گيرد؛ ولى اگر بعد از گذشت سال خمسى بفروشد، به آن خمس تعلق نمى‏گيرد.

آيات عظام سيستانى و صافى: اگر در همان سال (سال خريد) فروخته شود، چنانچه پول آن تا سر سال خمسى زياد، بيايد بنابر احتياط واجب، خمس آن را بپردازد و اگر بعد از آن سال بفروشد، – به مقدار تفاوت قيمت خريد و قيمت فروش – جزء درآمد سال شمرده مى‏شود و چنانچه تا سر سال خمسى زياد بيايد، بايد خمس آن را بدهد.

آيةاللَّه مكارم: پول فروش آن در هر حال خمس ندارد.

آيةاللَّه نورى: اگر در همان سال (سال خريد) فروخته شود، چنانچه پول آن تا سر سال خمسى زياد بيايد، بايد خمس آن را بپردازد و اگر بعد از آن سال بفروشد، پول آن خمس ندارد.

آيةاللَّه وحيد: مقدار تفاوت قيمت خريد و قيمت فروش، جزء درآمد سال شمرده مى‏شود و چنانچه تا سر سال خمسى زياد بيايد، بنابر احتياط واجب خمس آن را بدهد.

منبع:

امام، استفتاءات، ج 1، س 173 72 33. آيت الله تبريزى، استفتاءات، س 841.آيت اللهفاضل، جامع‏المسائل، ج 2، س 485 و التعليقات على العروة الوثقى، ج 2، م 67.آيت اللهخامنه‏اى، اجوبة، س 889 و 986 .آيت اللهسيستانى، توضيح‏المسائل، م 1751؛آيت اللهصافى، جامع‏الاحكام، ج 1، س 625 و 710 و 714 و توضيح‏المسائل، م 1790 و 1779.آيت اللهمكارم، استفتاءات، ج 1، س 314.آيت اللهنورى، استفتاءات، ج 1، س 263 و توضيح‏المسائل، م 1777.آيت اللهوحيد، توضيح‏المسائل، م 1778.دفتر:آيت الله بهجت.

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد