خانه » همه » مذهبی » آيا تصاويري كه از اهل بيت(ع) در دسترس مردم است، شباهتي با آنان دارد يا خير؟

آيا تصاويري كه از اهل بيت(ع) در دسترس مردم است، شباهتي با آنان دارد يا خير؟

آنچه مسلم است اين است که عكس و يا تصويري كه از پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ و يا يكي از ائمه معصومين ـ عليهم السّلام ـ ‌باشد هم اکنون در دست نيست. آنچه در كتب روائي و تاريخي وجود دارد، صرفا بيان اوصاف و خصوصيات جسمي و چگونگي چهره و قيافه ظاهري آن بزرگواران است.
مثلاً در وصف شمايل و چهره اميرالمؤمنين علي ـ عليه السلام ـ  آمده است كه: ايشان مردي كامل بودند با قد ميانة متمايل به كوتاهي، رنگ چهره و بدن گندمگون، موهاي جلو سر ايشان ريخته و در هنگام پيري محاسن بلند و سفيدي داشت، همچنين چشمهاي درشت داشت و پلكهايش قدري سنگين مي‌نمود، زيباروي و خندان و داراي شانه‌هايي پهن بود.[1]همچنين در وصف چهره و خصوصيات ظاهري بعضي ديگر از ائمه نيز خصوصياتي ذكر شده است علاوه بر معصومين مثلاً در بيان اوصاف ظاهري حضرت ابوالفضل العباس ـ عليه السلام ـ  آورده‌اند كه: «او مردي بود جسيم و بلندبالا به گونه‌اي كه وقتي بر اسب سوار مي‌شد پاهايش به زمين مي‌رسيد و صورتش مانند ماه درخشان بود، از پدرش ميراث شجاعت و از مادر قامت بلند و تنومند را به ارث برده بود.»[2]بر همين اساس بعضي از هنرمندان نقاش و تصويرگران، تصاويري را بر اساس همان خصوصيات ذكر شده ترسيم نموده و آنها را منسوب به آن بزرگواران مي‌دانند. اين گونه نيست كه اين تصاوير نمايانگر چهره واقعي آنان باشد. لذا اعتقاد به اين تصاوير وجهي ندارد. اما مسألة تهيه و فروش و نگهداري آن، يک مسألة فقهي است.[3] آنچه مسلم است اين است که اين تصاوير نبايد هيچ‌گونه بي‌احترامي و اهانت نسبت به اهل بيت وجود داشته باشد. و يا بيانگر مسائلي باشند كه با مقام و شأن آن بزرگواران منافات دارد. در غير اين صورت جايز نمي‌باشد.[4]در پايان بايد گفت آنچه كه موجب سعادت و خوشبختي در دنيا و آخرت مي‌باشد آشنايي با سيره و منش پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ و ائمه معصومين ـ عليهم السّلام ـ است. همان چيزي که كه هر مسلماني موظف اند تا نسبت به شخصيت و خواست هاي آن بزرگواران (كه همان خواست خداست) معرفت پيدا كرده و دستورات آنان را در تمام مراحل و زواياي زندگي به كار گيرند.
 
پي نوشت ها:
[1]  . مجلسي، محمدباقر، بحارالانوار، ج 35، باب 1؛ تاريخ ولادت و شمايل اميرالمؤمنين ـ عليه السلام ـ  بيروت، چاپ مؤسسه وفا، ص 2.
[2]  . عمادالدين حسين اصفهاني، زندگي‌نامه قمر بني‌هاشم، تهران،‌كتابفروشي اسلاميه، 1335. ص 10 (به نقل از مقاتل الطالبين، ابوالفرج اصفهاني).
[3]. حضرت آيت الله العظمي خامنه‌اي (مدظله العالي) در پاسخ به سؤال از تهيه و فروش اين تصاوير مي‌فرمايند: «اين كار في نفسه از نظر شرعي اشكال ندارد به شرط اينكه مشتمل بر اموري كه از نظر عرف، اهانت و بي‌احترامي، محسوب مي‌شود نبوده، و با شأن آن بزرگواران منافات نداشته باشد.»[3] حضرت آيت الله العظمي فاضل لنكراني هم مي‌فرمايند: «نقاشي عكسهاي تخيلي معصومين ـ عليهم السّلام ـ در صورتي كه برجستگي نداشته باشد (به صورت مجسمه نباشد) و موجب هتك آنان نباشد في نفسه حرام نيست، ولي اعتقاد به آنها بي‌وجه است. (خامنه اي، سيدعلي، اجوبة الاستفتائات، ترجمه فارسي، ج2، ص 38، مسأله 109).
[4]  . فاضل لنكراني، محمد، جامع المسائل، ج 1، ص 259، سؤال 1013.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد