خانه » همه » مذهبی » آيا “جان”كه در آيه 27 سوره حجرآمده همان “جن” است؟

آيا “جان”كه در آيه 27 سوره حجرآمده همان “جن” است؟

(وَ الجْانَّ خَلَقْنَهُ مِن قَبْلُ مِن نَّارِ السمُومِ)

كلمه (جن) در اصل به معنى چيزى است كه از حس انسان پوشيده باشد، مثلا مى گوئيم جنة الليل – يا – فلما جن عليه الليل يعنى هنگامى كه پرده سياه شب او را پوشاند و به همين جهت (مجنون ) به كسى كه عقلش پوشيده و (جنين ) به طفلى كه در رحم مادر پوشانده شده و (جنت) به باغى كه زمينش را درختان پوشانده اند،و (جنان) به قلب كه در درون سينه پوشانده شده و (جنة) به معنى سپر كه انسان را از ضربات دشمن مى پوشاند، آمده است .
البته از آيات قرآن استفاده مى شود كه جن يكنوع موجود عاقلى است كه از حس انسان پوشيده شده،و آفرينش آن در اصل از آتش يا شعله هاى صاف آتش است،و ابليس نيز از همين گروه است.بعضى از دانشمندان از آنها تعبير به نوعى از ارواح عاقله مى كنند كه مجرد از ماده مى باشد،(البته پيدا است تجرد كامل ندارد چرا كه چيزى كه از ماده آفريده شده است مادى است،ولى نيمه تجردى دارد،چرا كه با حواس ما درك نميشود،و به تعبير ديگر يكنوع جسم لطيف است).و نيز از آيات قرآن بر مى آيد كه آنها مؤ من و كافر دارند، مطيع و سركش ‍ دارند و آنها نيز داراى تكليف و مسئولى تند.
نكته اى كه در اينجا اشاره به آن لازم است،اين است كه در آيات فوق كلمه  (جان) آمده است كه از همان ماده (جن ) است .آيا اين دو كلمه (جن و جان ) هر دو به يك معنى است،و يا چنانكه بعضى از مفسران گفته اند جان نوع خاصى از جن است .
اگر آيات قرآن را كه در اين زمينه وارد شده در برابر هم قرار دهيم روشن مى شود كه هر دو به يك معنى مى باشد، چرا كه در قرآن گاهى جن در مقابل انسان قرار داده شده و گاهى (جان) در مقابل انسان.مثلا در آيه 88 – سوره اسراء مى خوانيم قل لئن اجتمعت الانس و الجن و يا در آيه 56 سوره ذاريات مى خوانيم و ما خلقت الجن و الانس الا ليعبدون . در حالى كه در آيه 15 سوره رحمان مى خوانيم خلق الانسان من صلصال كالفخار و خلق الجان من مارج من نار و باز در همين سوره آيه 39 مى خوانيم فيومئذ لا يسئل عن ذنبه انس و لا جان .از مجموع آيات فوق و آيات ديگر قرآن به خوبى استفاده مى شود كه جان و جن هر دو به يك معنى است،و لذا در آيات فوق گاهى جن در برابر انسان قرار گرفته گاهى جان .البته (جان) به معنى ديگرى نيز در قرآن آمده است،كه آن نوعى از مار است،چنانكه در داستان موسى مى خوانيم (كانها جان ) (قصص – 31) ولى آن از بحث ما خارج است .

منبع:

تفسير نمونه ج11 ص79تا81

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد