خانه » همه » مذهبی » آيا در زمان حكومت امام زمان (عج) حجاب فقط چادر است يا زنان با مانتو نيز رفت و آمد مي كنند؟

آيا در زمان حكومت امام زمان (عج) حجاب فقط چادر است يا زنان با مانتو نيز رفت و آمد مي كنند؟

آنچه از احكام قطعي فقه اسلامي است، ضرورت رعايت حجاب زنان نسبت به مردان نامحرم است و اين مسأله هم در قرآن و هم در منابع روائي شيعه و سني وجود دارد و مورد فتواي همه فقهاي مذاهب اسلامي است. مراد از حجاب زن نيز، اين است كه زن مي بايد غير از صورت و دست ها كه استثنا شده است تمامي بدن خود را از مرد نامحرم بوسيله لباس بپوشانند تا موجب تحريك افراد آلوده و شيوع فساد اخلاقي در جامعه نشوند. امّا نوع لباس و شكل و رنگ آن، در منابع ديني تعيين نشده است بلكه از اين جهت، انتخاب و سليقه خود افراد ملاك است و اسلام كسي را مكلف به پوشيدن شكل خاصي از لباس و يا رنگ خاصي، ننموده است بلكه افراد از اين نظر آزادند. از نظر اسلام آنچه مهم است حجاب يعني پوشش كامل زن است نه چيز ديگر.
گرچه آنچه امروزه به عنوان چادر در ميان زنان محجبه، رايج است شايد بهترين شكل پوشش اسلامي باشد كه هم رعايت حجاب كامل در آن است و هم از نظر شكل و فرم، بيانگر متانت و شخصيت و وقار زنان است با اين حال، لباس هاي ديگر نظير مانتو و امثال آن نيز در صورتي كه موجب پوشش كامل زن باشد و از جهت فرم بگونه اي نباشد كه بر آمدگي هاي طبيعي بدن زن را نمايش دهد، هيچ مانعي ندارد.
در زمان حكومت امام زمان (عج) نيز آنچه قطعي است، رعايت حجاب اسلامي است امّا شكل لباس زنان، نه در روايتي نقل شده است و نه ضرورت دارد كه بيان شود زيرا شكل پوشش يك امر فرعي است و خود زنان چه در زمان غيبت و چه در زمان حضور حضرت (عج) اين حكم اسلامي را به هر شكلي كه متناسب با شأن و منزلت زنان باشد، رعايت نمايند و حضرت نيز احكام اسلامي را در جامعه بطور كامل اجرا مي كند نه چيز ديگر.

معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1ـ حجاب، شهيد مرتضي مطهري.
2ـ درآمدي بر شناخت مسائل زنان، مرتضي سيد ضياء.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد