خانه » همه » مذهبی » آيا شدت امواج صوتي مي تواند سبب موت شود؟ صيحه آسماني چيست؟

آيا شدت امواج صوتي مي تواند سبب موت شود؟ صيحه آسماني چيست؟

سوره هود، آيه 67: («وَ أَخَذَ الَّذِينَ ظلَمُوا الصيْحَةُ فَأَصبَحُوا فى دِيَرِهِمْ جَثِمِينَ»)

 صيحه در لغت به معنى صداى عظيمى است كه معمولا از دهان انسان يا حيوانى بيرون مى آيد ولى اختصاص به آن ندارد بلكه هر گونه صداى عظيم را شامل مى شود در آيات قرآن مى خوانيم كه چند قوم گنهكار به وسيله صيحه آسمانى مجازات شدند يكى همين قوم ثمود بودند و ديگر قوم لوط (سوره حجر آيه 73) و ديگر قوم شعيب (سوره هود آيه 94). از آيات ديگر قرآن در مورد قوم ثمود استفاده مى شود كه مجازات آنها بوسيله صاعقه بود فان اعرضوا فقل انذرتكم صاعقة مثل صاعقة عاد و ثمود (فصلت آيه 13) و اين نشان مى دهد كه منظور از صيحه صداى وحشتناك صاعقه است. آيا صداى وحشت انگيز صاعقه مى تواند جمعيتى را نابود كند؟ جواب اين سؤال مسلما مثبت است، زيرا مى دانم امواج صوتى از حد معينى كه بگذرد، مى تواند شيشه ها را بشكند، حتى بعضى از عمارتها را ويران كند و ارگانيسم درون بدن انسان را از كار بيندازد.
اين را شنيده ايم به هنگامى كه هواپيماها ديوار صوتى را مى شكنند (و با سرعتى بيشتر از سرعت امواج صوت حركت مى كنند) افرادى بيهوش به روى زمين مى افتند و يا زنانى سقط جنين مى كنند و يا تمام شيشه هاى عمارتهائى كه در آن منطقه قرار دارند مى شكند.
طبيعى است اگر شدت امواج صوت از اين هم بيشتر شود به آسانى ممكن است اختلالات كشنده اى در اعصاب و رگهاى مغزى و حركات قلب توليد كند و سبب مرگ انسانها شود.
البته طبق آيات قرآن پايان اين جهان نيز با يك صيحه همگانى خواهد بود (ما ينظرون الا صيحة واحدة تاخذهم و هم يخصمون – يس آيه 49)
همانگونه كه رستاخيز نيز با صيحه بيدار كننده اى آغاز مى شود (ان كانت الا صيحة واحدة فاذا هم جميع لدينا محضرون – يس – 53).

منبع:

تفسير نمونه ج9 ص164و165

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد