طلسمات

خانه » همه » مذهبی » آيا مي توان كلمه نور را بر خداوند اطلاق كرد؟

آيا مي توان كلمه نور را بر خداوند اطلاق كرد؟

روايتي است در توحيد صدوق كه شخصي غير مسلمان خدمت اميرالمؤمنين‏ علي ( ع ) رسيد و عرض كرد: يا علي! خدا كجاست؟ علي (ع) فرمود: هيزم‏ بياوريد. هيزم آوردند ( گويا شب هم بوده است). فرمود آتش بزنيد. تا آتش زدند همه جا روشن شد. فرمود: اين نور كجاست؟ در كجاي‏ اينجاست؟ گفت: همه جا. فرمود: اين نور، مخلوقي از مخلوق هاي خداست‏ ، تو نمي ‏تواني بگويي كجاست، مي ‏گويي تا هر جا كه روشن كرده همه جا هست.‏
خدا هم همه جا هست و تا هر جا كه روشن كرده  هست و هر جا كه‏ هست او روشن كرده و جا هم جايي است كه او روشن كرده و ماوراء ندارد، « و بنور وجهك الذي اضاء له كل شي‏ء ». پس يك بحث اين است كه آيا ما مي ‏توانيم به خداوند متعال كلمه “نور” را اطلاق كنيم يا نه؟ بله، مي ‏توانيم، به دليل اينكه هم ائمه دين‏ اطلاق كرده‏ اند، هم ظاهر آيه قرآن در اينجا همين است و هم از نظر به‏ اصطلاح دليل عقلي مانعي ندارد. ولي بايد بدانيم كه اگر مي‏ گوييم خدا نور است، نه مقصود اين است كه العياذ بالله از نوع نورهاي حسي است [چرا] كه اينها از مخلوقات خدا هستند، بلكه فقط به معني اين است كه ذات‏ الهي ذات پيدا و پيدا كننده است، پيداترين پيداها و روشن‏ ترين روشنها اوست و هر چيزي كه روشن است، از پرتو او روشن است، هر چيزي كه‏ پيداست از پرتو او پيداست. به اين معنا خدا نور است. خداست آنچه كه‏ پيداست به خود و به ذات خود، چيزي او را پيدا نكرده است، چيزي است‏ كه هر چيز ديگر به او پيداست و به نور او پيداست و از فروغ او پيداست. به اين معنا خداوند متعال نور است و مي ‏توانيم به خداوند كلمه‏ “نور” را اطلاق كنيم. بعلاوه، يك خصوصيات ديگر در نور است و آن مساله هدايت و راهنمايي‏ است كه لازمه روشني است.

 نكته‏ ديگر اين است كه ما به خداوند” نور ” مي‏ گوييم ولي هرگز “نور اعظم” نمي ‏گوييم كه معنايش اين است كه‏ نورهايي داريم كه يكي بزرگتر است و ديگري كوچكتر و خدا نور بزرگتر است‏، نه ، در آنجا كه مي‏ گوييم خدا نور است  يعني همه چيز غير او ظلمت است. بله، به خدا كه كاري نداشته باشيم و اشياء را نسبت به‏ يكديگر بسنجيم ، يكي نور است و يكي نور نيست ، مثلا علم نور است ، ايمان نور است، همين قوه باصره نور است، قوه عاقله نور است. خدا به‏ اين معني “نور النور” است . خدا نه نور بزرگتر است، بلكه‏ نور همه نورها است، يعني همه نورها نسبت به خداوند، ظلمت است و خداوند نور بودن را به آنها داده است.

پي نوشت:

استاد مرتضي مطهري. آشنايي با قرآن، ج 4، ص103،104.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد