خانه » همه » مذهبی » آیا اثر خون عمرو بن عبدود بر شمشیر امام علی(ع) ماند، تا فرشتگان بر او درود فرستند؟!

آیا اثر خون عمرو بن عبدود بر شمشیر امام علی(ع) ماند، تا فرشتگان بر او درود فرستند؟!

پاسخ اجمالی

در منابع قابل دست‌رس، این گزارش برای اولین بار در کتاب الخرائج و الجرائح[1] راوندی(573 ق) به صورت مرسل از امام صادق(ع) نقل شده و منابع بعدی نیز از این کتاب نقل کرده‌اند.

کتاب یاد شده را می‌توان منبعی قابل استناد دانست، اما همان‌طور که گفته شد، روایت به صورت مرسل نقل شده و از آن‌جا که در منابع دیگر نیز گزارش نشده است، به نوعی خبر واحد است.

 به هر حال ترجمه صحیح روایت این است:

هنگامی که امام علی(ع) عمرو بن عبدود را به هلاکت رساند، شمشیرش(ذوالفقار) را به دست فرزندش حسن(ع) سپرد و به او فرمود: به مادرت بگو که آن‌را بشوید. حسن(ع) شمشیر را برد و هنگامی که علی(ع) نزد پیامبر(ع) بود، آن‌را برگرداند، اما هنوز در وسط شمشیر قطره خونی بود که پاک نشده بود!

علی(ع) فرمود: مگر زهرا(س) آن‌را نشسته بود؟! حسن(ع) پاسخ مثبت داد. علی(ع) فرمود: پس این قطره خون چیست؟!

پیامبر(ص)‌ رو به علی(ع) کرد و فرمود: از شمشیرت بپرس و او پاسخ خواهد داد. علی(ع) شمشیر را بلند کرد و از او پرسید: مگر همسر پاکیزه‌ام تو را از خون آن انسان پلید و نجس پاک نکرده بود؟! خداوند شمشیر را به زبان آورد و او گفت: بله! اما تو تا کنون فردی که فرشتگان نسبت به او کینه‌ای بیش از کینه به عمرو بن عبدود داشته باشند را با من نکشته‌ای و از این‌رو خدایم به من فرمان داد تا این قطره خون سهمیه من باشد و آن‌را در خودم جذب کنم و هیچ‌گاه تو مرا از غلاف در نمی‌آوری، مگر آن‌که فرشتگان آن قطره خون را دیده و بر تو درود می‌فرستند.

 

 


[1]. قطب الدین راوندی، سعید بن عبد اللّٰه، الخرائج و الجرائح، ج 1، ص 215- 216، قم، مؤسسه امام مهدی عجل الله تعالی فرجه، چاپ اول، 1409ق.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد