هرچند سوال شما چندان درست و دقیق نیست چون این دو ربطی بهم ندارند، اما ابومحمدبن معدیکرب کندی، همان اشعث بن قیس کندی بوده (برخی از تاریخنگاران نام او را معدیکرب، لقبش را اشعث به معنای ژولیدهموی و کنیهاش را ابومحمد دانستهاند) بظاهر از اصحاب پیامبر(صلی الله علیه وآله) بود، او در سال دهم هجرت با 60 تن سوار از قبیله خود نزد پیامبر(ص) آمد و به شرف اسلام مشرف گردید، آنگاه به یمن بازگشت پس از رحلت آن حضرت، در زمره مرتدان درآمد ولی پس از آنکه باسارت درآمد مورد عفو ابوبکر واقع شد و خواهر خلیفه را بزنی گرفت و در زمان عثمان وی به حکومت آذربایجان منصوب گردید . اشعث بن قیس کندی بنابر گواه تاریخ نمیتواند پدر یا برادر قطام باشد برای اینکه برادر و پدر قطام به وسیله امامعلی(علیه السلام) در جنگ خوارج کشته شدند، به همین دلیل بود که قطام کینهی امام علی (علیه السلام )را در دل می پروراند و باعث کشته شدن امام علی(علیه السلام) به کمک ابن ملجم شد و در این زمان که قطام به فکر انتقام خون پدر و برادرش بود اشعث زنده بود و حتی بنا برشواهدی در کشتن امام علی(علیه السلام) دخالت داشت. و دلیل و گواه ما بر این مطلب حدیثی از امام صادق (علیه السلام)در بحار الانوار، جلد 42، ص288 میباشد «همانا اشعث در ریختن خون امیرمومنان(علیه السلام) مشارکت نمود دخترش جعده حسن بن علی(علیه السلام) را مسموم نمود و پسرش محمد در ریختن خون جدمان حسین بنعلی(علیه السلام) دخالت داشت. از این حدیث چهره زشت و خبیث اشعث بخوبی نمایان میشود که ایمان آوردنش به اسلام دروغی بیش نبوده است و دلیل دیگر اینکه که اشعث در خانه خود با عذاب از دنیا رفت در صورتی که برادر قطام در نبرد با امام علی(علیه السلام) به هلاکت رسید .
علامه مجلسی گوید: در خبری آمده است حسن بن علی فرمود : اشعث بن قیس کندی در خانه خود منارهای ساخته بود که هرگاه اذان مسجد جامع کوفه را هنگام نماز میشنید بالای آن میرفت و در بلندای آن فریاد می زد : ای مرد! تو دروغگویی ساحری! پدرم او را گردنی از آتش و به روایتی دیگر بالی از آتش مینامید، در این باره از پدرم سوال شد فرمود: هنگامی که مرگ اشعث فرا رسید گودالی از آتش کشیده شده از آسمان او را فرا میگیرد و می سوزاند و جز زغالی سیاه از او دفن نشود، پس چون هنگام مردنش فرا رسید همه حاضران آن آتش را دیدند که چون گردنی کشیده او را فرا گرفت تا او را در خود بسوزاند، و او با فریاد، آه و واویلا میگفت، دلیل آخر اینکه اشعث بن قیسکندی از قبیله کنده از منطقه حضرالموت یمن بوده و نام پدرش قیس کندی بوده است در حالی که قطام دختر اخضر از قبیله شمیه بوده است و از خاندان حریش بوده است از پدر و مادر اشعث بن قیس کندی، به طور تفصیل در تاریخ اسلام چیزی بیان نشده است.
با کمب ویرایش، به نقل از اداره پاسخگویی آستان قدس رضوی
منابع:
1- منتهی آالامال ،ج 1،ص124-.125.
2- بحار الانوار ،جلد 42،ص288.
3- کتاب فرهنگ جامع سخنان امام حسن علیه السلام ،ترجمه علی مویدی، ص190.
4- سفینه البحار ،ج 4،ص444.
5- معجم رجال الحدیث،ج 3،ص216.
6- لغت نامه دهخدا ،ص 154-155.
پیشنهاد کتاب برای مطالعه بیشتر :
1- کتاب حقایق پنهان، احمد زمانی .
2- پس از غروب، یوسف غلامی .
3- کتاب فرهنگ جامع سخنان امام حسن، ترجمه علی مویدی.
علامه مجلسی گوید: در خبری آمده است حسن بن علی فرمود : اشعث بن قیس کندی در خانه خود منارهای ساخته بود که هرگاه اذان مسجد جامع کوفه را هنگام نماز میشنید بالای آن میرفت و در بلندای آن فریاد می زد : ای مرد! تو دروغگویی ساحری! پدرم او را گردنی از آتش و به روایتی دیگر بالی از آتش مینامید، در این باره از پدرم سوال شد فرمود: هنگامی که مرگ اشعث فرا رسید گودالی از آتش کشیده شده از آسمان او را فرا میگیرد و می سوزاند و جز زغالی سیاه از او دفن نشود، پس چون هنگام مردنش فرا رسید همه حاضران آن آتش را دیدند که چون گردنی کشیده او را فرا گرفت تا او را در خود بسوزاند، و او با فریاد، آه و واویلا میگفت، دلیل آخر اینکه اشعث بن قیسکندی از قبیله کنده از منطقه حضرالموت یمن بوده و نام پدرش قیس کندی بوده است در حالی که قطام دختر اخضر از قبیله شمیه بوده است و از خاندان حریش بوده است از پدر و مادر اشعث بن قیس کندی، به طور تفصیل در تاریخ اسلام چیزی بیان نشده است.
با کمب ویرایش، به نقل از اداره پاسخگویی آستان قدس رضوی
منابع:
1- منتهی آالامال ،ج 1،ص124-.125.
2- بحار الانوار ،جلد 42،ص288.
3- کتاب فرهنگ جامع سخنان امام حسن علیه السلام ،ترجمه علی مویدی، ص190.
4- سفینه البحار ،ج 4،ص444.
5- معجم رجال الحدیث،ج 3،ص216.
6- لغت نامه دهخدا ،ص 154-155.
پیشنهاد کتاب برای مطالعه بیشتر :
1- کتاب حقایق پنهان، احمد زمانی .
2- پس از غروب، یوسف غلامی .
3- کتاب فرهنگ جامع سخنان امام حسن، ترجمه علی مویدی.