مساله فلسطین کلید رمز آلود ظهور و جنگ بین حق و باطل است. جنگ یهود و تمام کفر علیه اسلام است. به فرض محال اگر جنگ بین یهود و اهل تسنن تعبیر شود باز مکلف به یاری و مساعدت مسلمین هستیم. فقهای ما فتوا به مجاز بودن کمک به فقرا و مستحقین از اهل تسنن یا برخی از مساجد آنان و همینطور شرکت در نماز جماعت آنها داده اند. روایات هم دستور داده اند به عیادت مریضان آنها برویم. در صورت نیاز مالی بدانان قرض دهیم. برای تبیین بحث باید بدانید کمک به نواصب حرام است. ان الله تعالى لم یخلق خلقاً انجس من الکلب و ان الناصب لنا اهل البیت لانجس منه؛ (1)؛ براستى که خداوند نجس تر از سگ نیافرید، دشمن اهل البیت علیهم السلام از سگ بدتر است. از این روایت بخوبى استفاده مى شود ناصبیها دشمن اهل البیت علیهم السلام بوده، همانند سگ نجس اند و کافر نیز هستند. در زمان حاضر عمده ترین گروه نواصب برخی از افراطیون وهابی هستند. برخی ازاینها نیز ناصبی های منافق هستند. مستضعفین فکری و همچنین عقلایی که هیچ نام و نشانی از اسلام نشنیده اند، از آنها اسلام خواسته نخواهد شد. حساب مستضعفین فکری، با خداست؛ و با عقلایی که امکان دسترسی به اسلام ندارند، بر اساس احکام عقل و بر اساس احکام بهترین(منطقی ترین) آیینی که به آن امکان دسترسی دارند، رفتار خواهد شد. چنین کسی به حکم عقل ـ که حجّت باطنی خداست ـ باید تحقیق نماید تا بهترین (منطقی ترین) دینی را که به آن امکان دسترسی دارد، بیابد. مستضعف فکری کسی است که قدرت استدلال و قدرت فهم استدلال را ندارد. کلمه نصب در لغت، به معنای اظهار داشتن چیزی، درد، بلا و شر است.(2)؛ نصب به معنای عداوت باحضرت امیر المؤمنین علیه السلام است.(3)؛
بعضی از لغویون، نواصب قومی معتقد به بغض ورزیدن به علی علیه السلام باشند.(4)؛
ناصبی کسی است که معتقد باشد عداوت ورزیدن نسبت به علی علیه السلام جزء دین است.(5)؛
علامه مرحوم مظفر دوست داشتن اهل البیت علیهم السلام را از ضروریات اسلام دانسته و شیعه و سنی بر آن اتفاق نظر دارند. وی ناصبی ها را دشمنان اهل بیت(علیهم السلام و منکرین ضروری دین میداند. منکر ضروری دین، منکر رسالت به حساب می آید و گرچه در ظاهر اقرار به شهادتین نماید.(6)؛
مساله فلسطین کلید رمز آلود ظهور و جنگ بین حق و باطل است. جنگ یهود و تمام کفر علیه اسلام است. به فرض محال اگر جنگ بین یهود و اهل تسنن تعبیر شود باز مکلف به یاری و مساعدت مسلمین هستیم. فقهای ما فتوا به مجاز بودن کمک به فقرا و مستحقین از اهل تسنن یا برخی از مساجد آنان و همینطور شرکت در نماز جماعت آنها داده اند. روایات هم دستور داده اند به عیادت مریضان آنها برویم. در صورت نیاز مالی بدانان قرض دهیم.
ـــــــــــــــــ
برای بررسی بیشتر:
کتابهاى «راه اهل بیت در اسلام» و «امام صادق(ع) در اسلام» نوشته آیت الله صابری همدانی و کتاب خاطرات آیتالله صابری همدانی را هم مطالعه فرمایید.
ــــــــــــــــــ
پی نوشتها:
(1).وسائل الشیعه، ج1، ص159، ح5.
(2).ناصبته الحرب و العداوة: ظهرتها و أقمتها. قاموس اللغة، احمد بن محمد بن علی مقری فیومی، ج 6، ص 833.
(3).شفأ الصدور فی شرح زیارة العاشورا، میرزایی ابی الفضل الطهرانی، ج 2، ص 21.
(4).لسان العرب، ابن منظور، ج 14، ص 157 – 155.
(5).مستمسک العروة الوثقی، السید محسن الطباطبایی، ج 1، ص 397.
(6).عقاید الامامیْه، محمدرضا مظفر، ص 324.
بعضی از لغویون، نواصب قومی معتقد به بغض ورزیدن به علی علیه السلام باشند.(4)؛
ناصبی کسی است که معتقد باشد عداوت ورزیدن نسبت به علی علیه السلام جزء دین است.(5)؛
علامه مرحوم مظفر دوست داشتن اهل البیت علیهم السلام را از ضروریات اسلام دانسته و شیعه و سنی بر آن اتفاق نظر دارند. وی ناصبی ها را دشمنان اهل بیت(علیهم السلام و منکرین ضروری دین میداند. منکر ضروری دین، منکر رسالت به حساب می آید و گرچه در ظاهر اقرار به شهادتین نماید.(6)؛
مساله فلسطین کلید رمز آلود ظهور و جنگ بین حق و باطل است. جنگ یهود و تمام کفر علیه اسلام است. به فرض محال اگر جنگ بین یهود و اهل تسنن تعبیر شود باز مکلف به یاری و مساعدت مسلمین هستیم. فقهای ما فتوا به مجاز بودن کمک به فقرا و مستحقین از اهل تسنن یا برخی از مساجد آنان و همینطور شرکت در نماز جماعت آنها داده اند. روایات هم دستور داده اند به عیادت مریضان آنها برویم. در صورت نیاز مالی بدانان قرض دهیم.
ـــــــــــــــــ
برای بررسی بیشتر:
کتابهاى «راه اهل بیت در اسلام» و «امام صادق(ع) در اسلام» نوشته آیت الله صابری همدانی و کتاب خاطرات آیتالله صابری همدانی را هم مطالعه فرمایید.
ــــــــــــــــــ
پی نوشتها:
(1).وسائل الشیعه، ج1، ص159، ح5.
(2).ناصبته الحرب و العداوة: ظهرتها و أقمتها. قاموس اللغة، احمد بن محمد بن علی مقری فیومی، ج 6، ص 833.
(3).شفأ الصدور فی شرح زیارة العاشورا، میرزایی ابی الفضل الطهرانی، ج 2، ص 21.
(4).لسان العرب، ابن منظور، ج 14، ص 157 – 155.
(5).مستمسک العروة الوثقی، السید محسن الطباطبایی، ج 1، ص 397.
(6).عقاید الامامیْه، محمدرضا مظفر، ص 324.